AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Det var en hendelse igår. Jeg har en samboer som er en bra mann i bunn og grunn, snill og respektfull. Men noen ganger så blir jeg helt satt ut. Igår var vi ute med noen venner. Samboeren min satt å små disset meg hele tiden. Om jeg sa ett ord, så sa han at det var morsomt måten jeg sa det på. Det er i og for seg bare små erting, og morsomt. Men så snakket vi om en hendelse hvor vi kranglet litt for lenge siden, og lo av det igår. Vi gikk ikke inn på krangelen, men bare lo av hva krangelen egentlig gjaldt. Sånne krangler man ser tilbake på og bare ler av. Ut av det blå går han nærmere inn i krangelen med detaljer våre venner ikke behøver å vite. Det er en ting jeg er dårlig på når vi krangler. Og det er å beherske meg. Jeg har tatt det opp med han, og fortalt hva han ikke må gjøre når jeg sier ifra om at jeg holder på å «klikke». Han er flink til å trykke på en rød knapp for å terge meg. Jeg blir ikke slem eller noe på den måten, men jeg er klar over en reaksjon som kan komme ut av meg når man går langt over streken. Vel… dette fortalte han jo til våre venner helt ut av kontekst. På denne måten: «Også gjorde hun det og det, og ble sånn og sånn». «Hun gjorde også …!» Dette er vel ikke noe man forteller sine venner? Dette er jo noe jeg sliter med, som jeg faktisk har tatt opp på en ordentlig måte og vært åpen om. Jeg tok dette opp med han. Han sa unnskyld, men som alle andre ganger så skal han forklare sin side av saken og beskytte seg selv. (Dette innser han ikke at han gjør selv). Er det jeg som er helt på jordet her..? Anonymkode: 2ec54...754
Luckie Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Min er helt lik. Så lik at det kunne vært han faktisk. Når vi er sammen med andre, så har jeg på forhånd bedt han om å ikke ta opp ting vi akkurat har kranglet om/diskutert, som endte med at jeg ble skikkelig pisses. Likevel bare MÅ han gjøre det. Nesten som en slags sykdom. Det skaper veldig dårlig stemning, hver gang og det ødelegger kvelden. Han kan ta opp ting om meg som ikke stemmer også, eller komme med stygge stikk mot meg. Han påstår han bare skal være morsom, men det er jo ikke morsomt i hele tatt.
Antiviruset Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var en hendelse igår. Jeg har en samboer som er en bra mann i bunn og grunn, snill og respektfull. Men noen ganger så blir jeg helt satt ut. Igår var vi ute med noen venner. Samboeren min satt å små disset meg hele tiden. Om jeg sa ett ord, så sa han at det var morsomt måten jeg sa det på. Det er i og for seg bare små erting, og morsomt. Men så snakket vi om en hendelse hvor vi kranglet litt for lenge siden, og lo av det igår. Vi gikk ikke inn på krangelen, men bare lo av hva krangelen egentlig gjaldt. Sånne krangler man ser tilbake på og bare ler av. Ut av det blå går han nærmere inn i krangelen med detaljer våre venner ikke behøver å vite. Det er en ting jeg er dårlig på når vi krangler. Og det er å beherske meg. Jeg har tatt det opp med han, og fortalt hva han ikke må gjøre når jeg sier ifra om at jeg holder på å «klikke». Han er flink til å trykke på en rød knapp for å terge meg. Jeg blir ikke slem eller noe på den måten, men jeg er klar over en reaksjon som kan komme ut av meg når man går langt over streken. Vel… dette fortalte han jo til våre venner helt ut av kontekst. På denne måten: «Også gjorde hun det og det, og ble sånn og sånn». «Hun gjorde også …!» Dette er vel ikke noe man forteller sine venner? Dette er jo noe jeg sliter med, som jeg faktisk har tatt opp på en ordentlig måte og vært åpen om. Jeg tok dette opp med han. Han sa unnskyld, men som alle andre ganger så skal han forklare sin side av saken og beskytte seg selv. (Dette innser han ikke at han gjør selv). Er det jeg som er helt på jordet her..? Anonymkode: 2ec54...754 Nei du er ikke helt på jorde, andre som skal leke morsom på andre sin bekostning er bare totalt idioter. De tåler ofte veldig dårlig om man gjør det tilbake på de. Har hatt noen bekjentskaper med denne elendige egenskapen. Har ikke mye kontakt med de for å si det slik. Så du er ikke helt på jordet. At man kan terge hverandre litt under 4 øyne med et glimt i øyet er en ting. Disse partner foran andre er bare respektløst og hvorfor gjør han det ? Mest sannsynlig for å hevde seg selv. Tulling. 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 TS, Hvorfor mener du at slik oppførsel skal dysses ned? Bare for å skåne deg, slik at du kan fremstå bedre enn du i virkeligheten oppfører deg? Tenker det å fortelle slikt videre er veldig preventivt for neste gang du funderer på om du skal gå i berserk-modus. Egentlig burde slik oppførsel belyses og normaliseres mer tenker jeg. Så kanskje folk tenker seg om fire ganger før de mister kontrollen. Anonymkode: 6b684...d1a 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS, Hvorfor mener du at slik oppførsel skal dysses ned? Bare for å skåne deg, slik at du kan fremstå bedre enn du i virkeligheten oppfører deg? Tenker det å fortelle slikt videre er veldig preventivt for neste gang du funderer på om du skal gå i berserk-modus. Egentlig burde slik oppførsel belyses og normaliseres mer tenker jeg. Så kanskje folk tenker seg om fire ganger før de mister kontrollen. Anonymkode: 6b684...d1a Er ikke sånn at jeg misshandler han, eller blir slem som skrevet. Men det er noe jeg sliter med, som jeg ikke synes er hyggelig og forsøker å jobbe med. Så nei, man trenger ikke gå rundt å normalisere at jeg for eksempel slenger med kjeften min og sier stygge ting i sinne. Men å være såpass åpen om det, og fortelle samboeren sin at jeg sliter med det er en selvfølge. Jeg forsøker jo å jobbe med det! Er ikke noe å «mobbe» meg for foran andre. Men hver sin mening Anonymkode: 2ec54...754 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Antiviruset skrev (16 minutter siden): Nei du er ikke helt på jorde, andre som skal leke morsom på andre sin bekostning er bare totalt idioter. De tåler ofte veldig dårlig om man gjør det tilbake på de. Har hatt noen bekjentskaper med denne elendige egenskapen. Har ikke mye kontakt med de for å si det slik. Så du er ikke helt på jordet. At man kan terge hverandre litt under 4 øyne med et glimt i øyet er en ting. Disse partner foran andre er bare respektløst og hvorfor gjør han det ? Mest sannsynlig for å hevde seg selv. Tulling. Ja, det er slitsomt. Du sier noe der! Anonymkode: 2ec54...754
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Luckie skrev (20 minutter siden): Min er helt lik. Så lik at det kunne vært han faktisk. Når vi er sammen med andre, så har jeg på forhånd bedt han om å ikke ta opp ting vi akkurat har kranglet om/diskutert, som endte med at jeg ble skikkelig pisses. Likevel bare MÅ han gjøre det. Nesten som en slags sykdom. Det skaper veldig dårlig stemning, hver gang og det ødelegger kvelden. Han kan ta opp ting om meg som ikke stemmer også, eller komme med stygge stikk mot meg. Han påstår han bare skal være morsom, men det er jo ikke morsomt i hele tatt. Uff… kjenner følelsen! Skal være morsomt, men blir jo tvert om.. Anonymkode: 2ec54...754 2
Nooni Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Nei du er ikke på jordet. Å ta opp slike ting når man møter venner (som en regel, ikke unntak) er respektløst og ufølsomt overfor deg. Dette er ting dere bør prate om på tomannshånd, eventuelt snakke om med en terapaut/behandler om, ikke venner i sosiale lag. Hadde jeg deltatt i det selskapet ville jeg funnet det utrolig ubehagelig å skulle høre på at noen latterliggjør sin partner på den måten. Antagelig hadde jeg sagt ifra om det også. 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Nei, det burde han ikke gjøre. Enig i at åpenhet kan være fint, men åpenhet er jo noe annet enn å henge ut sin partner, og det er jo tilsynelatende her han har dårlige antenner. Dersom han sier unnskyld uten å mene det / vite hvorfor vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Da er det jo litt vanskeligere å være trygg på ham enn hvis han forstår hvorfor det var ugreit. Min partner har delt ting om seg selv som han eksplisitt har bedt meg om ikke å tøyse med noensinne (selv om vi kun har godlynt tøysing). Dersom det skulle skje at jeg glemmer meg håper jeg jo på tilgivelse. Men da må jeg jo innrømme feil først, ikke gå i forsvar på det. Anonymkode: 23370...9ea 2
Gjest ABM Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det var en hendelse igår. Jeg har en samboer som er en bra mann i bunn og grunn, snill og respektfull. Men noen ganger så blir jeg helt satt ut. Igår var vi ute med noen venner. Samboeren min satt å små disset meg hele tiden. Om jeg sa ett ord, så sa han at det var morsomt måten jeg sa det på. Det er i og for seg bare små erting, og morsomt. Men så snakket vi om en hendelse hvor vi kranglet litt for lenge siden, og lo av det igår. Vi gikk ikke inn på krangelen, men bare lo av hva krangelen egentlig gjaldt. Sånne krangler man ser tilbake på og bare ler av. Ut av det blå går han nærmere inn i krangelen med detaljer våre venner ikke behøver å vite. Det er en ting jeg er dårlig på når vi krangler. Og det er å beherske meg. Jeg har tatt det opp med han, og fortalt hva han ikke må gjøre når jeg sier ifra om at jeg holder på å «klikke». Han er flink til å trykke på en rød knapp for å terge meg. Jeg blir ikke slem eller noe på den måten, men jeg er klar over en reaksjon som kan komme ut av meg når man går langt over streken. Vel… dette fortalte han jo til våre venner helt ut av kontekst. På denne måten: «Også gjorde hun det og det, og ble sånn og sånn». «Hun gjorde også …!» Dette er vel ikke noe man forteller sine venner? Dette er jo noe jeg sliter med, som jeg faktisk har tatt opp på en ordentlig måte og vært åpen om. Jeg tok dette opp med han. Han sa unnskyld, men som alle andre ganger så skal han forklare sin side av saken og beskytte seg selv. (Dette innser han ikke at han gjør selv). Er det jeg som er helt på jordet her..? Anonymkode: 2ec54...754 Nei..mest trolig har han gått tom for følelser for deg..ingen som elsker partneren sin holder på sånn..
Nymerïa Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Hvordan tok vennene dine det? Er det en mulighet å ta det opp med noen av dem? Hvis du hadde vært min venninne så hadde jeg gjerne hjulpet deg hvis du sa til meg at mannen din var litt ufølsom noen ganger i selskapelig lag og du ikke kom deg noen vei på tomannshånd med han. Da hadde jeg sagt noe sånt som "Du synes det, ja? Hvordan er paien, mer vaniljesaus?" neste gang han hadde sagt noe. Men jeg hadde trengt et lite hint fra deg først, ellers så hadde jeg ikke helt visst hvordan jeg skulle håndtere dette. Egentlig burde det holde i lange baner at du synes oppførselen hans er helt på trynet. Dessverre tror jeg at det har større virkning om det kommer fra andre kanter at den typen kommentarer fra han er unødvendige og at det bare slår tilbake på han selv.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er ikke sånn at jeg misshandler han, eller blir slem som skrevet. Men det er noe jeg sliter med, som jeg ikke synes er hyggelig og forsøker å jobbe med. Så nei, man trenger ikke gå rundt å normalisere at jeg for eksempel slenger med kjeften min og sier stygge ting i sinne. Men å være såpass åpen om det, og fortelle samboeren sin at jeg sliter med det er en selvfølge. Jeg forsøker jo å jobbe med det! Er ikke noe å «mobbe» meg for foran andre. Men hver sin mening Anonymkode: 2ec54...754 Jeg skulle ønske jeg ikke holdt tyst om berserk-modusen til min eks kone. Kanskje ikke i plenum, men så absolutt blant alle våre venner under fortrolige samtaler. Tenker hun da ville ha begrenset raseriet sitt når det klikket for hun. Har ikke tall på hvor mange ganger hun "skulle jobbe med det", sannheten er at det ble verre med tiden. Det eneste som fungerer er at man er åpen om det, blir man behandlet dårlig så skal det ikke dysses ned. Anonymkode: 6b684...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Den mannen har sykt dårlig humor og er lite smart sosialt. En mister jo all lyst på en sånn mann i lengden. Det er virkelig turnoff med uintelligente partnere Anonymkode: fef1a...f1e 4
Pippi Lotta Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 Jeg synes han høres direkte slem ut, og når det var mer end en episode på bare en kveld så høres det jo ikke ut som det er en feil heller. Hadde han sakt noe slemt uten og mene det ville han jo sakt oi unnskyld når du konfronterte han. Slikke små stikk og ydmykelser kan virke ufarlige, men med tid kan de påvirke selvfølelsen din! Om han helle tiden plager deg eller irriterer deg med vilje vill han jo bryte deg ned sakte men sikkert. Jeg vett det kan være vanskelig innse at noen gjør slikt med vilje når de helle tiden mener de ikke gjør noe feil, men om noen sier sårende ting om igjen og om igjen så tror jeg ikke det kan være feiltakelser. Jeg tror heller ikke slik adferd blir bedre av seg selv, heller være. Jeg høres kanskje litt vell negativ ut, men jeg har sett på nært hold hva en slik partner kan gjøre med noen. Det er også utrolig ubehagelig og være vitne til at en venn eller venninne blir behandlet slik av partner, man ser at det ikke er OK men så vett man ikke hva man skal si når venninnen ser ut til og akseptere det. 2
Pippi Lotta Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skulle ønske jeg ikke holdt tyst om berserk-modusen til min eks kone. Kanskje ikke i plenum, men så absolutt blant alle våre venner under fortrolige samtaler. Tenker hun da ville ha begrenset raseriet sitt når det klikket for hun. Har ikke tall på hvor mange ganger hun "skulle jobbe med det", sannheten er at det ble verre med tiden. Det eneste som fungerer er at man er åpen om det, blir man behandlet dårlig så skal det ikke dysses ned. Anonymkode: 6b684...d1a Det er en forskjell på og ventilere vanskelige ting i fortrolighet når man trenger støte eller veiledning og det og henge ut partner for de man tror det er morsomt. Det første kan være en bra ting, det andre er veldig lite konstruktivt for forholdet og gjør venner veldig ukomfortable. 3
Antiviruset Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): Det er en forskjell på og ventilere vanskelige ting i fortrolighet når man trenger støte eller veiledning og det og henge ut partner for de man tror det er morsomt. Det første kan være en bra ting, det andre er veldig lite konstruktivt for forholdet og gjør venner veldig ukomfortable. Tror ikke jeg hadde giddet å sittet å høre på noe slikt uten at jeg hadde bedt han holde kjeften sin og vise litt respekt Det er noe ekstrem usjarmerende med slike mennesker. Har sikkert mistet en del potensielle venner på grunn av dette, men det får bare være slik. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 Private ting holder man privat. Om det er ting du gjør som er over streken som han trenger å dele med andre, så kan han ha en fortrolig samtale på tomannshånd med en nær venn eller familiemedlem. Ikke fortelle dette til en hel vennegjeng. Anonymkode: 333a5...e81 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: TS, Hvorfor mener du at slik oppførsel skal dysses ned? Bare for å skåne deg, slik at du kan fremstå bedre enn du i virkeligheten oppfører deg? Tenker det å fortelle slikt videre er veldig preventivt for neste gang du funderer på om du skal gå i berserk-modus. Egentlig burde slik oppførsel belyses og normaliseres mer tenker jeg. Så kanskje folk tenker seg om fire ganger før de mister kontrollen. Anonymkode: 6b684...d1a Jeg er helt enig i dette, jeg skulle til å skrive tilnærmet det samme! Ts, jeg forstår godt at det er flaut, og ja - han har kanskje litt dårlige sosiale antenner, men jeg synes faktisk ikke dette er noe du kan kreve at aldri skal nevnes til andre. Noe slikt som å ikke klare å beherske seg når man krangler kan jo strengt tatt bety noe som bikker over i psykisk eller fysisk vold for alt vi vet. Jeg tror dette kan være bra for deg, hvis du tør å la kritikken skinne gjennom i stedet for å gå rett i forsvar. Her har du en stor jobb å gjøre, for du vil vel ikke ha det slik at du ikke kan beherske deg? Hva gjør du for å motvirke dette, annet enn å forsøke å kontrollere hans valg og hans ord og hans handlinger? Hvilken jobb gjør du selv for å forebygge? Anonymkode: dc3c5...41d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er helt enig i dette, jeg skulle til å skrive tilnærmet det samme! Ts, jeg forstår godt at det er flaut, og ja - han har kanskje litt dårlige sosiale antenner, men jeg synes faktisk ikke dette er noe du kan kreve at aldri skal nevnes til andre. Noe slikt som å ikke klare å beherske seg når man krangler kan jo strengt tatt bety noe som bikker over i psykisk eller fysisk vold for alt vi vet. Jeg tror dette kan være bra for deg, hvis du tør å la kritikken skinne gjennom i stedet for å gå rett i forsvar. Her har du en stor jobb å gjøre, for du vil vel ikke ha det slik at du ikke kan beherske deg? Hva gjør du for å motvirke dette, annet enn å forsøke å kontrollere hans valg og hans ord og hans handlinger? Hvilken jobb gjør du selv for å forebygge? Anonymkode: dc3c5...41d Dette kommer jo veldig ann på hva reaksjonen er da. En venninne av meg får feks gråteanfall når hun krangler med noen. Hun klarer ikke styre seg. Hadde mannen hennes sagt dette høyt på fredag i en bursdag vi var i, og lagt ut om det til alle rundt bordet tror jeg jeg hadde slått til fyren. Og jeg hadde ikke skammet meg etterpå engang. Dette er kanskje sårt og intimt for ts. Om hun jobber nok med det er likevel en privatsak mellom hun og mannen og kanskje noen nære venner, eventuelt en psykolog. Det er IKKE noe man deler på større felles sammenkomster. Alle rundt borde vil tenke a t han prøver å drite ut dama si, og det er pinlig... For han. Anonymkode: 1120d...6b2 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 samboeren min blir fort han litt kjipe som skal fremheve seg selv som en helgen mens hun utslitte samboeren som gjør alt i huset alene er den som, i følge han, bare roter. I helgen slo han på stortromma og sa ting som er ganske sårende, så jeg ble skikkelig sint. Da våknet han med angst for at jeg skulle dumpe han. Sadisten i meg lot han kjenne på den følelsen ganske lenge, for jeg synes han fortjente den vonde følelsen siden jeg fortsatt ikke er kommet meg over kneika på det han sa som såret meg. (han tåler ikke alkohol, han blir så jævlig dramaqueen og med en gang du sier noe som helst imot han så vender han om og forlater åstedet på en skikkelig dramatisk måte) Anonymkode: 05dba...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå