Gå til innhold

Nå må man begynne å ta denne jævla smitten på alvor da for svarte

Anbefalte innlegg

Skrevet
Antiviruset skrev (22 minutter siden):

Hvem som blir alvorlig syke av Covid når man er fullvaksinert virker som det er helt tilfeldig. 

informasjon som er tilgjengelig, ikke tilfeldig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kar90 skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wj8d3Q/slaar-alarm-ved-akuttmottaket-paa-ahus-vi-staar-med-ryggen-mot-veggen-naa

Nå begynner det å bli kritisk på Ahus. Smitten bare øker og trenden er stigende over hele landet. Nå må det bli slutt med oppmøte på kontor og tur i butikken uten munnbind. Dette går ikke lenger. Vi har alle godt av å slippe å måtte slepe oss selv på kontorene, men vi har også gode grunner. Vi riskerer nå at vi må ha ekstremt strenge tiltak til jul fordi folk vil sitte å skravle foran kaffemaskiner uten å holde meteren. For noe forbanna tull.

Slapp av og lev livet, dette går sin gang

• Liker 10
Skrevet

Det er mulig at vi har litt mer smitte i de høyere aldergruppene enn landsgjennomsnittet. Litt over halvparten av de smittede er fullvaksinert, det er som forventet ut fra forventet effekt av vaksinen. De er nok fortsatt mye ukjent smitte der ute, sier Claudi, og avslutter:

– Det er imidlertid grunn til å være bekymret over at mye av smitten tilsynelatende blir distribuert av fullvaksinerte voksne.

• Liker 6
Skrevet

Det er litt vanskelig å ta smitten så veldig alvorlig når feks jeg inntil nylig kun kjente til en som har hatt korona siden februar 2020, nå to. En uvaksinert og en med 3 doser, ingen hadde symptomer. Dette i et fylke som har vært hardt angrepet. Nå er alt som før på jobb, alle håndhilser automatisk på nyansatte og besøkende. Sitter tett i kantina, ingen er redde, ingen er syke. Ingen vet hvem som er vaksinert eller ikke, ingen bryr seg om det.

• Liker 10
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Så, hvis man leser litt mer enn overskrifter og f.eks. hører på legen som ble intervjuet på nyhetene i dag, kan vi høre at de som blir innlagt nå - har forskjellige luftveisinfeksjoner (inkludert, men ikke bare covid-19). Det vi dessuten ser, er en bølge nå, som vanligvis kommer seinere på vinteren. Men før covid-19 var det ingen som meldte fra om hvor mange mennesker som ble innlagt med luftveisinfeksjoner.

At vi har mer av dette nå, er naturlig - da vi har hatt ett og et halv år (en hel vinter uten den normale influensasesongen og et RS-virus man nesten ikke så tilfeller av) uten at samfunnet har vært spesielt mye utsatt for smitte. Denne bølgen må komme, og vi kan ikke bare fokusere på covid-19. Hvis vi stenger ned igjen, så vil denne bølgen komme igjen og igjen og igjen - vi har nesten to årskull med barn som har vært skjermet nesten totalt for smittsomme sykdommer, og det gjør dem desto mer utsatt når de utsettes for smitte. Det er verre enn at vi ser en "bølge av luftveisinfeksjoner" litt tidligere på året enn vi er vant til.

• Liker 23
Skrevet
Antiviruset skrev (4 timer siden):

Det er ikke dette vi snakker om! Det er Covid viruset og at det sprer seg enormt fort i hele befolkningen nå, og resulterer i at mange blir så syke at de må innlegges på sykehus. Dette tallet er også stigende, og blir kritisk om vi runder 200. Det kan fort skje om en måned eller to. Da får sykehusene store problemer med å takle dette sammen med all annen daglig drift. Vi trenger ikke stenge ned hele samfunnet, men det regjeringen gjorde i september var totalt skivebom. Forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet. Håndhygiene, munnbind, hjemmekontor for å unngå alt for mange inn på kollektiv transport ville hjulpet mye. Tiltak som ikke stenger ned hele samfunnet, men som kan hjelpe. Nei i stedet ble det "vi er så lei" og  det hele åpnet med en kjempesmell og vill festing der alle gav blaffen. Resultatet ser vi nå. Blir dette veldig mye verre ender det med ny nedstenging og enda mer faenskap.

Synes det blir feil å si at alle ga blaffen. På siste pressekonferanse ble det sagt god tur til de som ville reise. De fjernet reglene om avstand og munnbind. Folket hørte på de nå, som de har gjort gjennom hele pandemien. Så å si at folk gir blaffen blir jo helt feil.

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 hours ago, LisbethBerg said:

Jeg tror ikke du forsto helt hva jeg ville frem til: det er mange ulike virus som kan være så farlig at man trenger hjelp på sykehus. Men media fokuserer KUN på korona. Feks blir mellom 1000 og 2000 barn innlagt med RS- virus årlig. Dersom vi fortsetter å stenge ned vil det føre til immunitetsgjeld på alle andre virus. På et tidspunkt må man åpne igjen. 

Corona er fortsatt en relativt ny erfaring som vi ennå ikke vet slutten på. Og som vi ennå ikke vet nok om og alvorligheten av. Det kan også komme verre varianter. Fem millioner døde er mer enn ingenting, riktignok ville mange av de vært døde nå eller snart uansett siden mange var nokså gamle, men det hadde vært kanskje ti-gangeren eller mer uten vaksiner og andre tiltak som noen ser ut til å ha foreslått hele veien. Det er anslått at spanskesyken drepte 50-100 millioner for hundre år siden. Med dagens folketall i verden tilsvarer det 200-400 millioner. Hvor går din grense? Hvor mange døde må det være før du innser at corona krever spesielle tiltak? (egentlig ikke kun til deg da, men noe jeg håper alle som tenker mye på sånt kan tenke over)

Endret av LCFA
  • Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, Pingvinboogie said:

Ja, hvis vi vil ha et samfunn bestående av skrøpelige mennesker som ikke tåler noe som helst.

Løsningen er derfor ikke å holde seg hjemme, men å trene eller i det minste å gå på tur. Vi må bli flinkere til å være sosiale utendørs der virus lettere blåses vekk. Litt som røyklukt ute vs inne. Veldig få smittes ute om man holder 1-2 m. Kanskje bortsett fra på fullstappede tribuner, der blir det sikkert for mange igjen.

Endret av LCFA
  • Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Justlooking said:

Det er litt vanskelig å ta smitten så veldig alvorlig når feks jeg inntil nylig kun kjente til en som har hatt korona siden februar 2020, nå to. En uvaksinert og en med 3 doser, ingen hadde symptomer. Dette i et fylke som har vært hardt angrepet. Nå er alt som før på jobb, alle håndhilser automatisk på nyansatte og besøkende. Sitter tett i kantina, ingen er redde, ingen er syke. Ingen vet hvem som er vaksinert eller ikke, ingen bryr seg om det.

Det kan godt hende du kjenner flere som bare ikke har sagt til folk at de har vært smittet. Det er lett å skjule på hjemmekontor om man har hatt et lett forløp/lette symptomer.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, LCFA said:

Løsningen er derfor ikke å holde seg hjemme, men å trene eller i det minste å gå på tur. Vi må bli flinkere til å være sosiale utendørs der virus lettere blåses vekk. Litt som røyklukt ute vs inne. Veldig få smittes ute om man holder 1-2 m. Kanskje bortsett fra på fullstappede tribuner, der blir det sikkert for mange igjen.

Her har ungene vært snørrete x antall ganger det siste året, og katt og hund får ligge i senga. Satser på at det har gitt immunforsvaret mitt bittelitt å jobbe med i alle fall.

Noe må jeg jo trøste meg med som uvaksinert :ler:

• Liker 4
Skrevet
Pingvinboogie skrev (7 minutter siden):

Her har ungene vært snørrete x antall ganger det siste året, og katt og hund får ligge i senga. Satser på at det har gitt immunforsvaret mitt bittelitt å jobbe med i alle fall.

Noe må jeg jo trøste meg med som uvaksinert :ler:

Samme her. Hatt noen runder med forkjølelse og det er bra. Og om noen lurer så testet vi mange ganger og holdt oss hjemme.

Mens den vaksinerte som hadde feber og var snylte tett gikk og fikk bli på jobb. Hun spurte om hun måtte teste, nei trengte ikke det. Klart en da reagerer en gikk da ikke så syk på jobb på ett sykehus før korona kom!! 

• Liker 4
Skrevet
LCFA skrev (40 minutter siden):

Det kan godt hende du kjenner flere som bare ikke har sagt til folk at de har vært smittet. Det er lett å skjule på hjemmekontor om man har hatt et lett forløp/lette symptomer.

Sant nok, men hvorfor skjule det egentlig? Så lenge man holder seg isolert hemme er da da ingen ting å skjule?

• Liker 2
Skrevet
Justlooking skrev (36 minutter siden):

Sant nok, men hvorfor skjule det egentlig? Så lenge man holder seg isolert hemme er da da ingen ting å skjule?

Var ikke lett å skule for oss som jobbet under hele pandemien. Takken er at de ønsker oss vekk fra jobben nå!

• Liker 1
Skrevet
LCFA skrev (3 timer siden):

Corona er fortsatt en relativt ny erfaring som vi ennå ikke vet slutten på. Og som vi ennå ikke vet nok om og alvorligheten av. Det kan også komme verre varianter. Fem millioner døde er mer enn ingenting, riktignok ville mange av de vært døde nå eller snart uansett siden mange var nokså gamle, men det hadde vært kanskje ti-gangeren eller mer uten vaksiner og andre tiltak som noen ser ut til å ha foreslått hele veien. Det er anslått at spanskesyken drepte 50-100 millioner for hundre år siden. Med dagens folketall i verden tilsvarer det 200-400 millioner. Hvor går din grense? Hvor mange døde må det være før du innser at corona krever spesielle tiltak? (egentlig ikke kun til deg da, men noe jeg håper alle som tenker mye på sånt kan tenke over)

400 millioner er strengt tatt alt for få. Vi er snart 8 milliarder mennesker på jorden. Under spanskesyken var vi under 2 milliarder (ca 1,7 mener jeg å huske). Vi har med andre ord firdoblet oss på hundre år 😵💫

• Liker 4
Skrevet
12 hours ago, Justlooking said:

Skulle tro det, men noen vil kanskje ikke utsette seg for mulig grunnløse mistanker om å ha smittet halve byen. Det kan oppstå usanne rykter og overdrivelser om hvor mange barer, kinoer og kaffeslaberaser man har besøkt, hvor mange busser og butikker man daglig har hostet rundt i uten munnbind osv. Testene sier at snart 4% (en av tjue) har vært smittet i Norge, men mørketallene vet vi ikke. Noen smittede har hatt ingen eller milde symptomer uten test.

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, velociraptor said:

400 millioner er strengt tatt alt for få. Vi er snart 8 milliarder mennesker på jorden. Under spanskesyken var vi under 2 milliarder (ca 1,7 mener jeg å huske). Vi har med andre ord firdoblet oss på hundre år 😵💫

Yes, det var også min raske hoderegning og grunnen til at jeg firedoblet (fra 50-100 til 200-400).

Skrevet
LCFA skrev (33 minutter siden):

Yes, det var også min raske hoderegning og grunnen til at jeg firedoblet (fra 50-100 til 200-400).

👍

Gjest Kattedama
Skrevet

Helt enig med deg Ts. De tannløse folka som sitter i regjeringen vil vel håndtere dette på svenskemåten. Både Danmark og Nederland har tatt grep. 

• Opprett ny...