Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ønsket meg flere dagtid-vakter og høyere prosent lenge, da jeg kun jobber kveldstid nå. Sjefen vet dette, men jeg måtte vike for dem som har jobbet lengre enn meg- selvfølgelig. Nå skal denne ene personen slutte, og det vil bli mange vakter ledige på dagen etter det. Dette skjer jo akkurat på termindatoen min, så jeg lurer på: vil noen andre da kunne snike foran meg i køen og ha mer rett på disse vaktene, eller kan jeg komme tilbake etter permisjon og si jeg vil ha disse timene? 

Det skal nevnes at jeg hadde en dagtidsvakt før, men måtte bytte den permanent med den personen det er snakk om, for h*n ville jobbe mer dagtid, og jeg ble flyttet til å jobbe kveld istedenfor. Da bør jo jeg kunne få tilbake denne dagtidvakten når h*n slutter igjen? 

Anonymkode: 5dc34...473

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrepermisjon skal ikke ha innvirkning på ansiennitet, så tror ikke de kan argumentere med at du ikke var tilstede da🤔 Det er jo ganske strenge regler mot diskriminering av gravide.

Anonymkode: 3016b...c6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Foreldrepermisjon skal ikke ha innvirkning på ansiennitet, så tror ikke de kan argumentere med at du ikke var tilstede da🤔 Det er jo ganske strenge regler mot diskriminering av gravide.

Håper du har rett :) Er det noen andre som kanskje er helt sikre? Jeg opplevde jo en ny person bli ansatt til 100% rett foran nesen på meg, etter jeg fikk gradert sykemelding 50% mens en kollega sluttet. Dette mente KG var riktig, jeg trodde jeg skulle ha fått stillingen istedenfor, også bare jobbe 50% av den? Jeg jobber jo 60% fra før av, så det er litt surt å se fremmede nye komme og hove inn mens en blir tilsidesatt og glemt fordi en er "ubrukelig" og gravid.

Skrevet

Du kan ikke komme etter permisjonen og si at du ønsker de vaktene. Da er det nok for sent. Du må si ifra nå FØR permisjonen om at du ønsker disse når du er tilbake

Anonymkode: 59842...1e2

• Liker 5
Skrevet

Fortrinnsrett må ikke gå etter ansiennitet, det er opp til leder hvem av de med fortrinnsrett som får stillingen. 

Anonymkode: 49280...075

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Det er kun én person foran meg som er ansatt før meg, i tillegg til denne som skal slutte, og h*n jobber allerede på dagtid sammen med den som har sagt opp. Da bør jo denne stillingen være åpen for meg? Ja får gi beskjed før jeg går ut i permisjon, da. Men jeg synes dette er veldig vagt, er det ikke noen konkrete regler om dette?

Skrevet

Hos oss går ikke vakter etter ansennitet, det er det nok ingen regel om. Det er ikke noe du har krav på. Om du skal ut i permisjon eller ikke betyr ingenting, du vil uansett ikke ha krav på dagvakter. Det kan være lettere å ansette folk til dagvakter utenfra så det kan være et argument bl.a

Anonymkode: 9eb64...ee7

• Liker 1
Skrevet

Du har nok ingen rettigheter her, men må gjerne prøve. Man har ikke rett til andre arbeidstider, det handler mer om høyere stilling osv.

Anonymkode: 56d97...492

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt. Det er kun én person foran meg som er ansatt før meg, i tillegg til denne som skal slutte, og h*n jobber allerede på dagtid sammen med den som har sagt opp. Da bør jo denne stillingen være åpen for meg? Ja får gi beskjed før jeg går ut i permisjon, da. Men jeg synes dette er veldig vagt, er det ikke noen konkrete regler om dette?

Jo, og de finner du i arbeidsmiljøloven. Stillingen må lyses ut, du må søke som alle andre og hevde fortrinnsrett i søknaden. Men dersom det er flere som har fortrinnsrett så er det ikke slik at ansiennitet er avgjørende, så en annen med fortrinnsrett som har vært ansatt i kortere tid kan få jobben fremfor deg. Hvordan det prioriteres internt blant søkere med fortrinnsrett reguleres ikke av AML. For arbeidsgiver er det selvfølgelig en fordel å ansette andre enn deg, du skal være vekke lenge og i tillegg kommer du til å være vekke en hel del når permisjonen er over med sykt barn, bhg tilvenning osv, og vips er du gravid med nr 2 og får ny runde med graviditet og permisjon og fravær. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, og de finner du i arbeidsmiljøloven. Stillingen må lyses ut, du må søke som alle andre og hevde fortrinnsrett i søknaden. Men dersom det er flere som har fortrinnsrett så er det ikke slik at ansiennitet er avgjørende, så en annen med fortrinnsrett som har vært ansatt i kortere tid kan få jobben fremfor deg. Hvordan det prioriteres internt blant søkere med fortrinnsrett reguleres ikke av AML. For arbeidsgiver er det selvfølgelig en fordel å ansette andre enn deg, du skal være vekke lenge og i tillegg kommer du til å være vekke en hel del når permisjonen er over med sykt barn, bhg tilvenning osv, og vips er du gravid med nr 2 og får ny runde med graviditet og permisjon og fravær. 

Men dette er det vel rett og slett ikke lov av arbeidsgiver å ta hensyn til i vurderingen? Er ikke diskrimineringsvernet av gravide absolutt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har nok ingen rettigheter her, men må gjerne prøve. Man har ikke rett til andre arbeidstider, det handler mer om høyere stilling osv.

Jeg fikk beskjed da jeg jobbet dagtid, at denne personen hadde spurt om flere dagvakter, og h*n hadde jobbet der lengre enn meg, så jeg måtte ta over personens senvakter disse dagene så h*n kunne ta mine morgenvakter?

Skrevet

Meg og personen som slutter har samme stilling, et par hakk høyere enn butikkmedarbeider - som er den personen som er ansatt der lengst sin stilling. Blir ikke dette feil da? 

Skrevet

De andre på arbeidsplassen har blitt tilbudt høyere stilling og andre arbeidstider når folk har sluttet der. Nei, det blir ikke flere graviditeter, dette er ikke første, og jeg er for gammel til flere. Hvorfor har jeg som har jobbet der nest lengst bli tvunget til å jobbe en ungdomsstilling (kveld og helg) og vente hjemme mens barna er i barnehagen, for så å gå på jobb når de kommer hjem, og aldri få se dem? Det gir ikke mening. Det må jo være noen goder ved å være ansatt lengre enn de andre, slik de som har vært lengre enn meg har tatt mine dagvakter?

Skrevet

Du sier jo at du «mistet» dagvaktene fordi denne personen ønsket seg disse. Altså har det tidligere på arbeidsplassen blitt omgjort fordi den med lengst ansiennitet har ønsket endring. Det blir vel det samme når du kommer tilbake fra permisjon?  Du har lengst ansiennitet og ønsker en endring. På samme måte som noen jobber de dagvaktene når du er borte jobbet jo du dagvaktene fram til du mistet dem. 
Ellers ville jeg søkt på stillingen når den blir lyst ut for å få fylle opp din egen stilling. 

Anonymkode: 449ad...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du sier jo at du «mistet» dagvaktene fordi denne personen ønsket seg disse. Altså har det tidligere på arbeidsplassen blitt omgjort fordi den med lengst ansiennitet har ønsket endring. Det blir vel det samme når du kommer tilbake fra permisjon?  Du har lengst ansiennitet og ønsker en endring. På samme måte som noen jobber de dagvaktene når du er borte jobbet jo du dagvaktene fram til du mistet dem. 
Ellers ville jeg søkt på stillingen når den blir lyst ut for å få fylle opp din egen stilling. 

Ja, men lurer på om det har noe å si hvis jeg "forsvinner" i permisjonen noen måneder, at noen andre plutselig har fått denne foran nesen på meg. Jeg får høre med de for å få klarhet i det, jeg føler reglene blir litt laget underveis der. Det sto jo i stillingen "du må være fleksibel og kunne jobbe dag, kveld og helg" men plutselig jobbet jeg jo bare kveld og helg, føler det blir veldig urettferdig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men lurer på om det har noe å si hvis jeg "forsvinner" i permisjonen noen måneder, at noen andre plutselig har fått denne foran nesen på meg. Jeg får høre med de for å få klarhet i det, jeg føler reglene blir litt laget underveis der. Det sto jo i stillingen "du må være fleksibel og kunne jobbe dag, kveld og helg" men plutselig jobbet jeg jo bare kveld og helg, føler det blir veldig urettferdig.

Jeg synes hele greia med tildeling av vakter virker litt useriøs og hvertfall ikke noe hjemlet i noen lov, så du får bare prate med dem og si at du regner med å få stå fremst i køen for ønske av vakter når du kommer tilbake siden du da blir den som har jobbet der lengst, siden dette tydeligvis er hvordan det foregår (mulig på en litt mindre konfronterende måte). Og hvis ikke: kreve at gunstige og ugunstige vakter blir fordelt likt. 
Noe sier meg at du ikke er organisert? (Basert på inntrykket mitt av folk jeg kjenner som jobber i butikk, uansett om de er butikkmedarbeider eller daglig leder) Hvis du er, så ville jeg bedt om hjelp fra fagforening til å stille noen krav om arbeidstid dersom det ikke ordner seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes hele greia med tildeling av vakter virker litt useriøs og hvertfall ikke noe hjemlet i noen lov, så du får bare prate med dem og si at du regner med å få stå fremst i køen for ønske av vakter når du kommer tilbake siden du da blir den som har jobbet der lengst, siden dette tydeligvis er hvordan det foregår (mulig på en litt mindre konfronterende måte). Og hvis ikke: kreve at gunstige og ugunstige vakter blir fordelt likt. 
Noe sier meg at du ikke er organisert? (Basert på inntrykket mitt av folk jeg kjenner som jobber i butikk, uansett om de er butikkmedarbeider eller daglig leder) Hvis du er, så ville jeg bedt om hjelp fra fagforening til å stille noen krav om arbeidstid dersom det ikke ordner seg. 

For å presisere: det med å involvere fagforening er dersom du føler deg forskjellsbehandla fordi du får barn/er gravid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...