Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 21 år. Fullfører en bachelor i historie i år, mest for gøy. Jeg vet ikke helt veien videre. Jeg tenkte ta et par år hvor jeg jobber litt, reiser litt, prøver å bli voksen. Følte jeg slang meg på studier for fort. Jeg er nok umoden for alderen. Mye annet enn studier og jobb som heller ikke er på plass (ikke har jeg hatt kjæreste, drar hjem til mamma og pappa hver helg osv).

Er det noe jeg kan gjøre disse årene som vil se bra ut på CV-en i framtiden? Jeg tror kanskje jeg vil drive med noe innen journalistikk, kanskje lærer, forskning, rådgiver/hjelpe de som har falt utenfor. Jeg vet rett og slett ikke. Noen av fellesnevnerne er vel at jeg ønsker en relativt sosial jobb (med mindre forskning, men elsker å lese og skrive), gjerne noe samfunnsrelatert. Er det noen ting som ser generelt bra ut på CV-en uansett hvilken vei jeg tar? For eksempel noen veldedige organisasjoner? Noen måter å reise på? Jeg hører om folk som har alt mulig rart på CV-en, men er så blank...

Hilsen usikker student

Anonymkode: 5cfa9...959

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å få en jobb du kan bruke utdanningen din i. Finnes det ett eller annet tema du kan fordype deg i, og som det f.eks finnes et magasin eller forening innen. Hvis du ikke får noe relevant på CVn tidlig vil du slite enda mer senere. Om så, meld deg inn i et historielag og hold foredrag. Hva som helst. 

Alt av veldedige organisasjoner er fint. Finn noe i en retning du kan tenke deg. Røde Kors har mye forskjellig. Mental helse, Kirkens SOS osv. 

Anonymkode: dc137...44f

• Liker 1
Skrevet

Veldedige organisasjoner er alltid et pluss hvis du mangler ting å fylle CV'en med: Redningsselskapet, Røde Kors, Mercy Ships etc (sjekk ut den siste hvis du liker å reise😉). Det finnes også flere veldedige organisasjoner som driver med dyr, engelskundervisning til barn etc, men vær forberedt på at det koster litt penger.

Lag noen reisereportasjer med bilder og få dem på trykk i gratismagasiner. Det kan være en billett inn i journalistyrket senere, hvis det du leverer har god kvalitet.

• Liker 1
Skrevet

Som folk flest her har skrevet, det å være med på frivillige studentorganisasjoner er alltid et pluss.
Hvis dere har en slags studentlinje/gruppe så har dere også en nettside der folk poster nyheter og enn mer. Du kan skrive artikler og poste på hjemmesida deres, og dermed har du noe å referere til.

Videre så anbefaler jeg deg å søke læringsassistent-jobber. Det forventes dermed at du har B eller bedre i karakter for disse stillingene.
Lykke til!

Anonymkode: 366c7...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...