Gå til innhold

Alltid automatisk 50/50 barnefordeling ved brudd med mindre annet er avtalt/idømt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksmannen har gått fra hverandre. Han har store problemer med rus, og barnevernet har vært involvert. Barnevernet vurderer at så lenge han klarer å være rusfri, burde han kunne ha vanlig samvær med barna, så der er vi nå. Dette er altså kun en uttalelse ifb med henleggelse av bekymringssaken deres.

Nå sier han at han bare skal la være å levere de før han har hatt de sammenhengende i en halv uke, vi har ikke klart å bli enige om en samværsavtale, og han sier at så lenge annet ikke er avtalt mellom oss og den ene av oss ikke stevner den andre, så har vi i utgangspunktet rett til en 50/50 fordeling begge to. Er det virkelig så enkelt? Jeg vil veldig gjerne skåne barna for en rettssak og ønsker derfor ikke å stevne han, har heller ikke lyst til å bruke masse penger på advokat i den forbindelse. Kan han virkelig gjøre dette når omstendighetene er sånn som de er mtp en omfattende rushistorikk? Jeg synes han burde stevne meg dersom han ønsker å få testet ut om han har krav på mer enn ordinært samvær. Hvordan skal jeg håndtere dette?

Anonymkode: 3a91a...07d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn i utganspunktet kan barnefar det, så må du eventuelt ta til retten om du mener det er feil og han ikke kan ha dem, Du alene som forelder eller fvk har ikke myndighet til å bestemme at far ikke skal ha 50/50. Dere begge må bli enige om en avtale , ellers må det taes videre til rettsystemet.  Om han stevner deg så må du allikevel stå for egne advokatutgifter, sakkyndige etc. I slike saker skal det mye til for at den ene parten må ta kostnaden for begge. Jeg selv brukte over 200 000 i barnefordelingssak mot barnefar

Anonymkode: a489a...c3e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig med forrige svar. Hvis han har flyttet ut, og du og barna har felles adresse, er det du som har daglig omsorg. Han har rett til samvær, og det må dere bli enige om, men så lenge du har omsorgen kan du i stor grad dirigere bare du ikke nekter helt. Hvis han er misfornøyd med det får han gå til retten, som neppe idømmer 50/50.

Anonymkode: ad36d...d7b

• Liker 6
Skrevet

Hva skal til for at jeg får barna på fulltid? Vi skal skulle oss og min eks fru er ikke til å ha ansvar for barn.

Anonymkode: 700b5...625

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn i utganspunktet kan barnefar det, så må du eventuelt ta til retten om du mener det er feil og han ikke kan ha dem, Du alene som forelder eller fvk har ikke myndighet til å bestemme at far ikke skal ha 50/50. Dere begge må bli enige om en avtale , ellers må det taes videre til rettsystemet.  Om han stevner deg så må du allikevel stå for egne advokatutgifter, sakkyndige etc. I slike saker skal det mye til for at den ene parten må ta kostnaden for begge. Jeg selv brukte over 200 000 i barnefordelingssak mot barnefar

Hvor lenge kan en forelder nekte å levere tilbake barna før det blir kidnapping? 

Skrevet

Om han truer med å ikke levere barna tilbake ihht samværsavtalen, så hadde jeg holdt barna igjen og kalt inn til samtale hos familievernkontoret. 

Men, hva er ‘vanlig samvær’ i deres avtale? 

Anonymkode: c1fb1...4f8

• Liker 2
Skrevet
IDGAF skrev (42 minutter siden):

Hvor lenge kan en forelder nekte å levere tilbake barna før det blir kidnapping? 

Ved 50/50 sp, ts sin eks mener her så er det 7 dager fra hentetidspunkt, men de må jo få på plass en avtale. Og om BV i dette tilfelle mener han kan ha vanlig samvær så må hun ta dte til retten, da må de ha vært til mekling slik at de får meklingsattest

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er uenig med forrige svar. Hvis han har flyttet ut, og du og barna har felles adresse, er det du som har daglig omsorg. Han har rett til samvær, og det må dere bli enige om, men så lenge du har omsorgen kan du i stor grad dirigere bare du ikke nekter helt. Hvis han er misfornøyd med det får han gå til retten, som neppe idømmer 50/50.

Du kan være så uening du vil, men selvom barnet står på ts sin adresse og hun har daglig omsorg så kan barnefar allikevel kreve 50/50 og vil ts noe annet så må de via retten, noe som koster fort opp mot 100 000+

• Liker 1
Skrevet

Men har dere ikke vært hos familievernkontoret for mekling og blitt enige om en konkret samværsavtale? Trodde det var et krav, jeg. 

Anonymkode: 0a846...669

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan være så uening du vil, men selvom barnet står på ts sin adresse og hun har daglig omsorg så kan barnefar allikevel kreve 50/50 og vil ts noe annet så må de via retten, noe som koster fort opp mot 100 000+

Nei, det kan han ikke. Vis meg hvor det står. 

• Liker 2
Skrevet

Dere må jo til mekling før han egentlig kan endte adresse i det hele tatt. Og det dere kommer frem til på mekling må han forholde seg til, hvis ikke stiller han enda svakere i retten, som uansett aldri kommer til å idømme 50/50 til en mann med store rusproblemer.

Anonymkode: 14a9c...e3e

• Liker 2
Skrevet

Du må skaffe deg advokat, TS. Du kan ikke stole på at fremmed på nett skal gi deg riktige svar. Ihht. Barneloven så er det heller ikke sånn at far bare kan si han skal ha 50% så blir det sånn, Google det og les den selv og. Far har ikke mer rett til å bestemme enn deg, og iht loven så er ikke 50/50 normalen heller, så det er noe dere må bli enige om 

Men - igjen: du skal beskytte dine barn og sørge for deres beste. DA bruker du de kronene det koster med rådgivning hos advokat, sånn at du er sikker på at du gjør det som er riktig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg og eksmannen har gått fra hverandre. Han har store problemer med rus, og barnevernet har vært involvert. Barnevernet vurderer at så lenge han klarer å være rusfri, burde han kunne ha vanlig samvær med barna, så der er vi nå. Dette er altså kun en uttalelse ifb med henleggelse av bekymringssaken deres.

Nå sier han at han bare skal la være å levere de før han har hatt de sammenhengende i en halv uke, vi har ikke klart å bli enige om en samværsavtale, og han sier at så lenge annet ikke er avtalt mellom oss og den ene av oss ikke stevner den andre, så har vi i utgangspunktet rett til en 50/50 fordeling begge to. Er det virkelig så enkelt? Jeg vil veldig gjerne skåne barna for en rettssak og ønsker derfor ikke å stevne han, har heller ikke lyst til å bruke masse penger på advokat i den forbindelse. Kan han virkelig gjøre dette når omstendighetene er sånn som de er mtp en omfattende rushistorikk? Jeg synes han burde stevne meg dersom han ønsker å få testet ut om han har krav på mer enn ordinært samvær. Hvordan skal jeg håndtere dette?

Anonymkode: 3a91a...07d

Tull. Far har å holde fred ingen automatikk i 50/50.

Hold barna hjemme og krev rustesting av far for å la ham ha samvær.

Sender du ikke barna til ham og dere ikke kommer til enighet hos fvk, får han gå til sak om han vil ha barna.

Anonymkode: af854...47c

• Liker 1
Skrevet

«Store problemer med rus»

Parter i slike saker har det med å trekke opp ganske skarpe karakteristikker om hverandre.

En mor har ikke noe mer rett til barna enn en far. Samvær er noe man enten må bli enige om selv eller få hjelp til. I ytterste konsekvens vil en dommer bestemme dette for dere. Den avgjørelsen vil bli tatt basert på hva som er barnas beste.  Mange forveksler det med mors beste.

Anonymkode: aa969...a6c

• Liker 1
Skrevet

BV har henlagt saken, sier du. Så i utgangspunktet er han da en god nok omsorgsperson. Ingen av dere, og begge, har "rett" på barna. Om far ikke sender dem til deg så er det ikke kidnapping, og omvendt: om du ikke sender dem til ham, så er det heller ikke kidnapping. For å kunne hevde sin rett, så trenger man en tinglyst avtale.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Far har ikke rett på samvær! Det har derimot BARNET!

Anonymkode: 86c8d...40b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...