Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min døde forrige uke. Og i dag fikk jeg mail ang. dette med arv.  Pappa er død, og jeg er eneste barn - og det er ingen andre arvinger. Ikke noe testamente. 

så står det noe med  å skifte boer privat?  Skjønner lite av disse uttrykkene.  Det er lite gjeld igjen, etter hva jeg foreløpig har oversikt over står det igjen 50.000 på huslånet

må jeg foreta meg noe? 

Anonymkode: dc85a...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer 🌺 Ja, du vil skifte privat 😄 Du er enearving, offentlig skifte er ofte når det er flere arvinger og det blir  uenigheter/trøbbel. OG det koster penger.

Du må kontakte Tingretten/Skifteretten (kommer ikke på hva de kaller seg nå, var tidligere Skifterett) Da får du en skifteattest slik at du kan begynne å ordne opp. Da kan du avslutte bankkontoer, forsikringer og diverse ting.  Da kan du også gå i gang med salg av bolig (om det er det du har tenkt å gjøre), resterende gjeld må betales. Bare vær sikker på at ikke din mor var nedsylta i gjeld, da står du med skjegget i postkassa :(  Du kan også bestille time hos skifteretten, de er veldig behjelpelige med å veilede hva som trengs å gjøres :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

så står det noe med  å skifte boer privat?  Skjønner lite av disse uttrykkene.  

må jeg foreta meg noe? 

Anonymkode: dc85a...196

Å "skifte" betyr å "dele". "Boet" er alle eiendelene til avdøde samt gjelden og kausjonsansvaret. "Privat" betyr at arvingen(e) tar seg av delingen selv. Alternativet til "privat skifte" er såkalt "offentlig skifte", som betyr at tingretten sørger for delingen. Det koster mye, for tingretten nevner opp en advokat til å gjøre jobben, og han skal ha betaling, og den som betaler er i praksis arvingene.

Hvis du vil ta deg av oppgjøret selv, så trenger du en såkalt "skifteattest" som bevis for at du har råderett over avdødes eiendeler overfor banker og andre utenforstående.

For å få en skifteattest må du fylle ut og signere et skjema som heter "Erklæring om privat skifte av dødsbo". Det finner du her: https://www.domstol.no/globalassets/upload/da/domstol.no/skjema/arv-og-skifte/bokm-privat-skifte.pdf 

Ved å signere på erklæringen tar du på deg ansvaret for den dødes forpliktelser. Det vil si gjeld og kausjonsansvar for andres gjeld. Du sender skjemaet tingretten, og så får du en skifteattest tilbake.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...