Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 10.58):

Jeg har vokst opp på 70-og 80-tallet og det er interessant å se hvordan tradisjoner endres. Det er ikke så mange år siden vi lo av de gale som startet julen allerede i begynnelsen av desember. Nå ser det nesten ut til at flesteparten er gale. ;) Som sagt over her så tror jeg nok vi kan gi handelsstanden skylden for stadig tidligere julefeiring. Butikkene har alltid startet med jul før folk flest har gjort det. Det har sannsynligvis ført til at folk tar med seg juleting og julestemning hjem fra butikkene og inn i hjemmet. Det igjen trigger handelsstanden til å starte julen enda tidligere. Også har man det gående. Jeg har selv sett julesjokolade i butikken når jeg har gått i shorts. ;) Folk må få feire som de vil, men for meg som er tilhenger av å pynte sent så ødelegger dette massive julemaset fra november litt for min opplevelse av julen. For min del starter julepyntingen bittelille- eller lillejulaften. Da innledes julen og jeg kan nyte fri og julestemning hele romjulen og litt ut i januar. Som liten husker jeg det magiske det var å våkne på julaften og se juletreet og huset ellers være ferdigpyntet. Det var en veldig følelse av høytid og julestemningen var så tykk at den kunne spises med skje!  Å skulle se dette hver hverdag i november og desember ville alminneliggjort julen og tatt bort høytidsstemningen. At folk får juleoverdose understrekes jo også av at når julaften endelig er her så er mange så lei at juletreet og julen at det går ut døra allerede 1. juledag. Folk må få feire som de vil, men personlig synes jeg det er trist at folks knefall for kommersielle krefter har ført til at julen etter hvert har blitt mindre og mindre spesiell.

Anonymkode: eacc0...f57

Jeg vokste også opp på 80-tallet og foreldrene min pyntet 1. Desember. 26. Desember pleide de å si etter middag at nå er julen over. Besteforeldrene mine gjorde det samme.

Anonymkode: 156eb...4cb

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Vi skal henge opp utelysene og stjernene i vinduene opp rundt den 1 desember, samme gjelder julegardinene. Trenger ikke være alt på likt :) Juletreet skal opp på solsnu.

Skrevet

Har jeg kommet godt i gang. Må ta ting etappevis, men duker og gardiner har kommet opp for fullt her nå, og ca. 50% av huset er rundvasket. Alt av julegaver ligger ferdig innpakket, og en del julesmånipps som man alltid kjøper inn til jul er kjøpt inn. 

Føler at jeg er tidlig ute med tanke på lokalsamfunnet, men ser at flere har kommet godt i gang også, så jeg er ikke heeelt alene. Men veldig godt med en miljøendring hjemme i form av røde gardiner og duker osv foran det standarde som alltid er oppe.

Kan ikke vente til adventsstakene og -stjernene skal opp. Men må nok vente minst 4-5 dager til.... bare for kulturen og omdømmets skyld... 😜 

Anonymkode: 02d66...016

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det varierer faktisk veldig fra år til år og kommer faktisk an på været. De årene hvor november er kald og guffen så kommer treet opp allerede på denne tiden, mens ved varme og trivelige novembermåneder lik den vi har nå så avventes det. Tror det har noe med innetid etc å gjøre. Man blir litt deprimert når det laver ned om høsten og trenger å flykte litt inn i jula. Har dessuten blitt mer konservativ ved årene. Nå blir det som regel senere og senere for vært år som går. 

Hvis jeg blir riktig gammel kan det hende at jeg mot slutten av livet blir som mine besteforeldre. De pyntet aldri før 22. desember. 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
Skrevet
Firtina skrev (På 1.11.2021 den 14.05):

Altså.. Min mann er fullstendig julegal 😂

Han vil pynte til jul allerede nå. Jeg mener vi skal vente til slutten av november. 

Vi har derfor møttes på midten og pynter 15 november 😂

Når pynter dere til jul? Venter alle til 1.desember? 

Vi skal reise bort 2 av "juleukene" og kommer hjem 4.januar så da tar vi ned pynten når vi kommer hjem. Derfor gikk jeg med på å starte 2 uker tidligere 🙊😂

1 desember er vel en fin tid å begynne

Skrevet

1. des henger vi opp inne/utelys og gjør det litt hyggelig med adventsstake og kongerøkelse. Ellers så består adventstiden av mye rot så jeg synes det blir helt feil med masse julepynt da.  Passer heller på at vi har litt pepperkaker, klementiner, julemusikk og tente lys på bordet mens vi stresser rundt med baking og gavepakking. 
Når juleferien nærmer seg så rydder vi og vasker før julepynten tas frem, juletreet pyntes dagen før lillejulaften slik at vi kan kose oss og slappe av på lillejulaften. Juletreet er prikken over i’en for min del og et tegn på at «nå er det endelig jul»🎄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...