Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har vokst opp på 70-og 80-tallet og det er interessant å se hvordan tradisjoner endres. Det er ikke så mange år siden vi lo av de gale som startet julen allerede i begynnelsen av desember. Nå ser det nesten ut til at flesteparten er gale. ;) Som sagt over her så tror jeg nok vi kan gi handelsstanden skylden for stadig tidligere julefeiring. Butikkene har alltid startet med jul før folk flest har gjort det. Det har sannsynligvis ført til at folk tar med seg juleting og julestemning hjem fra butikkene og inn i hjemmet. Det igjen trigger handelsstanden til å starte julen enda tidligere. Også har man det gående. Jeg har selv sett julesjokolade i butikken når jeg har gått i shorts. ;) Folk må få feire som de vil, men for meg som er tilhenger av å pynte sent så ødelegger dette massive julemaset fra november litt for min opplevelse av julen. For min del starter julepyntingen bittelille- eller lillejulaften. Da innledes julen og jeg kan nyte fri og julestemning hele romjulen og litt ut i januar. Som liten husker jeg det magiske det var å våkne på julaften og se juletreet og huset ellers være ferdigpyntet. Det var en veldig følelse av høytid og julestemningen var så tykk at den kunne spises med skje!  Å skulle se dette hver hverdag i november og desember ville alminneliggjort julen og tatt bort høytidsstemningen. At folk får juleoverdose understrekes jo også av at når julaften endelig er her så er mange så lei at juletreet og julen at det går ut døra allerede 1. juledag. Folk må få feire som de vil, men personlig synes jeg det er trist at folks knefall for kommersielle krefter har ført til at julen etter hvert har blitt mindre og mindre spesiell.

Anonymkode: eacc0...f57

Det har ingenting med kommersielle krefter å gjøre at jeg pynter tidligere. 

Anonymkode: 322b7...fd3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig glad i jul, men det er ingen jul før i desember her. Hva andre gjør blåser jeg i. 

Anonymkode: 7c838...f30

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har ingenting med kommersielle krefter å gjøre at jeg pynter tidligere. 

Anonymkode: 322b7...fd3

Jeg vet jo ikke hvorfor du har begynt å pynte tidlig, men folk påvirkes av omgivelsene. Når man da går i butikker som pøser på med julestemning så er det fullstendig menneskelig å synes det er hyggelig, ta  med seg julestemningen hjem og slenge opp nissen hjemme også. 

Anonymkode: eacc0...f57

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med å pynte i november og pleier selv å pynte i slutten av november, men vet at andre pynter tidligere. Andre igjen pynter sent, men det får være opp til enkelte. Om noen kaller andre for rare fordi de har julepynt i november så lurer jeg egentlig på hvor lite de har å gjøre på.

Anonymkode: 2faf3...b62

• Liker 1
Skrevet
Firtina skrev (22 timer siden):

Altså.. Min mann er fullstendig julegal 😂

Han vil pynte til jul allerede nå. Jeg mener vi skal vente til slutten av november. 

Vi har derfor møttes på midten og pynter 15 november 😂

Når pynter dere til jul? Venter alle til 1.desember? 

Vi skal reise bort 2 av "juleukene" og kommer hjem 4.januar så da tar vi ned pynten når vi kommer hjem. Derfor gikk jeg med på å starte 2 uker tidligere 🙊😂

Så koselig ❤️

Anonymkode: a2c37...c14

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tar det så lang tid å pynte? Her er det gjort på en kveld..🤷🏻‍♀️

Anonymkode: e7d2c...5a2

Når du har 10 svære flyttekasser med julepynt, tar det tid å få alt opp.

• Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Når du har 10 svære flyttekasser med julepynt, tar det tid å få alt opp.

Jeg har 5, og synes selv dét er tidkrevende. Det skal jo pyntes, ikke bare settes ut. :) 

Anonymkode: 02d66...016

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har 5, og synes selv dét er tidkrevende. Det skal jo pyntes, ikke bare settes ut. :) 

Nettopp. Her hos oss tegnes det og planlegges i god tid slik at fruen i huset kan finne plass til enda mer julepynt som skal plasseres riktig 🤩

• Liker 1
Skrevet

jeg pynter med lys og nisser osv første søndag i advent. Spiller ingen rolle hvordan andre gjør det, men jeg liker å ha god tid med julepynt og lys før jeg fjerner det. 

Anonymkode: 7c0cb...9bd

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg begynte så vidt i dag. Synes det er så koselig med lys, nå som mørketiden er her. Men så fyker alt ut igjen 1 januar.😊 ble du og mannen noe enig om når dere skulle begynne å pynte tilslutt?🎄

Endret av hensig
  • Liker 2
Skrevet

Bare å pynte xD har hørt at man blir lykkeligere når man pynter tidligere .

Anonymkode: 71ce5...6c1

• Liker 2
Skrevet
hensig skrev (19 timer siden):

Jeg begynte så vidt i dag. Synes det er så koselig med lys, nå som mørketiden er her. Men så fyker alt ut igjen 1 januar.😊 ble du og mannen noe enig om når dere skulle begynne å pynte tilslutt?🎄

Haha ja det ble satt opp litt nå. Vi har et lys med pepperkake lukt fra Zara home  so kom på plass aller først 😂 elsker det lyset, lukter skikkelig jul. 

Skrevet

Jeg pynter til jul 1.søndag i advent/1.desember (alt etter hva som kommer først). Da kommer adventsstake, adventsslys, julestjerne, nisser, engler og juleduker fram. Juletreet kommer opp lille julaften. Jeg absolutt elsker julen, men jeg klarer å holde meg (såvidt vel og merke 😂) til 1.søndag i advent/1.desember.

Skrevet

Vi skal ta opp alt imorgen utenom juletre! Det kommer opp om ca to uker. Tar alt ned første nyttårsdag, så er vi klare for det nye året! 

Anonymkode: 582db...192

• Liker 2
Skrevet

I min barndom var det sånn at julepynten kom opp lillejulaften om kvelden, etter vi barn hadde gått til sengs. Herlige minner! Det å ikke få sove fordi jeg hørte mamma og pappa prate stille sammen og hørte lyder av kartonger som ble åpnet. Og det å våkne grytidlig om morgenen 24., og bli møtt av et digert juletre med pakker under og vakkert pyntet bord. 

Som voksen selv ble det ganske annerledes. Jeg er "julegal", og pynter absolutt overalt. Til og med på badet. Vennene mine fikk med seg dette, og da ble det en tradisjon om at alle vennene kom til min leilighet siste søndag før jul for å "få julestemningen". Så da var det full pynting siste lørdag før jul. 

Nå bor jeg mesteparten av året i et annet land. Der er tradisjonen at man pynter til jul den 8. desember. Så da følger jeg dette. 

Anonymkode: b0ac2...41c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Til jul 23 - 24 den blir ferdig 13 januar

Advent 1 søndag i advent eller 1.desember.

Andre får gjøre som de vil for meg  så da ser jeg på dem og synes de er tidlig ute og de ser på meg å synes jeg må bli ferdig med jula snart.

Endret av Flintis
  • Liker 1
Skrevet

Vi begynner å pynte 1.desember evt første søndag i advent. Så fyller vi på litt og litt utover i desember. Fjerner all pynt første nyttårsdag.

Anonymkode: ba1b1...433

Skrevet

Jeg begynnner sånn smått i dag. 

Skifter over til røde gardiner og røde duker, samt litt pynteting som tilhører julen. 

Adventslysene kommer på om en uke, og juletreet og nissene kommer opp i midten av desember. 

God førjulstid, folkens ! :)

• Liker 2
Skrevet

Hadde pyntet nå, men mannen nekter. Vaskehjelpen kommer 26. nov og etter det skal alt opp. Fjerner alt igjen rett etter nyttår, da er jeg lei. Skal bake pepperkaker neste helg. Har hørt på julemusikk siden begynnelsen av oktober. Fin tid!

Anonymkode: eef10...406

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...