Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne venta til 22. eller 23. desember men pga jobb og andre forpliktelser så må jeg ta det tidligere. Tipper det blir rundt 15. -16. desember i år . Pynter til advent med lilla til 28. november selvsagt. 

Anonymkode: 374aa...72e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare koselig med julepynt i november❤️

• Liker 4
Skrevet
Lea skrev (3 minutter siden):

Det er bare koselig med julepynt i november❤️

Nei, det er rart. 

• Liker 6
Skrevet

Vi pynter siste helg i november, utelysene kommer opp litt tidligere.

Anonymkode: 156eb...4cb

Skrevet

Henger opp julestjerna 1. Desember eller første søndag i advent. Adventsstaken kommer frem første søndag i advent. Ellers pynter jeg ikke med andre ting før det nærmer seg julaften, og juletreet blir pyntet lillejulaften. Jeg tar ned julepynten 20. dag jul. Skjønner meg ikke på de som pynter supertidlig og så er de lei allerede før nyttår.

Anonymkode: ff88b...c68

• Liker 2
Skrevet

Ååh, jeg vil også ha en juleglad mann💕 Man kan jo pynte når man vil, men personlig velger jeg å vente til lørdagen før 1.søndag i advent med litt adventstid, også kommer det jevnlig mer og mer julepynt opp i løpet av desember. 

• Liker 1
Skrevet
Firtina skrev (3 timer siden):

Altså.. Min mann er fullstendig julegal 😂

Han vil pynte til jul allerede nå. Jeg mener vi skal vente til slutten av november. 

Vi har derfor møttes på midten og pynter 15 november 😂

Når pynter dere til jul? Venter alle til 1.desember? 

Vi skal reise bort 2 av "juleukene" og kommer hjem 4.januar så da tar vi ned pynten når vi kommer hjem. Derfor gikk jeg med på å starte 2 uker tidligere 🙊😂

Lille julaften. Bare spør Alf Prøysen! :) 

• Liker 1
Skrevet

Dere pynter når dere har lyst. Vi begynner i midten av denne måneden for å overhode å bli ferdige til 1. søndag.

• Liker 3
Skrevet

Lillejulaften er normalt. 

Anonymkode: 498cf...73b

• Liker 2
Skrevet
Firtina skrev (4 timer siden):

Når pynter dere til jul? Venter alle til 1.desember? 

23. desember. Kanskje en eller to dager før dersom jeg skal reise bort. 

• Liker 1
Skrevet

Pynter til jul første søndag i advent og tar alt ned 1 og 2 januar. 

• Liker 1
Skrevet

Dere pynter når dere vil😊 En del av meg ønsker å pynte nå, men jeg gjør det ikke. Har litt vinterpynt, som kommer fram i november. Hvite hjorter, hvite trær, hvite telysglass med glitter og bling o.l.. På den måten får jeg tilfredsstilt pyntebehovet.

Til første adventshelga henger vi opp julegardiner og en stor adventskalender på kjøkkenet. Vi har stjerner og staker i mange av vinduene (ikke begge deler i samme vindu, selvfølgelig), adventsstaker i flere av stuene, litt pynt, og et lite juletre i ene stua og på barnas rom. Og utejulelysene blir tent første søndag i advent. 

Kjøkken, gang og bad får litt pynt i løpet av adventstida, men selve pyntinga skjer på lillejulaften. Og først da pyntes juletreet i hovedstua. Jula blir værende til tjuendedags-Knut jager jula ut.

Anonymkode: e481b...ddb

• Liker 2
Skrevet
Vinterjenta skrev (4 timer siden):

Tradisjonelt sett varer julen til 13. eller 20. dag jul. Altså uti januar. 

Tradisjonelt er hva man gjør det til selv. Tradisjoner har vært i konstant bevegelse i alle år. Tradisjoner er individuelt.

For 60 år siden var det tradisjonelt i vår slekt å ha jula oppe fra lille julaften til 14. januar. Ikke nå. Nå er desemberen julemåneden, og når januar skytes i været så er jula over her. 

Budskapet mitt var uansett at folk må få gjøre akkurat som de selv vil. Noen irriterer seg over at folk setter opp juletreet i begynnelsen av desember, mens andre irriterer seg over at juletreet står oppe til midten av januar. Hadde folk sluttet å irritere seg og heller brukt den fine tiden slik det måtte passe dem, så ville alt blitt så mye bedre for alle. Det viktigste er jo at folk feirer sin jul og bruker tiden for hva det er verdt. 

Anonymkode: 02d66...016

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pynter til advent 1. desember eller første søndag i advent. Den dagen som kommer først av de to.

Pynter til jul formiddagen juleaften.

Anonymkode: 7845b...bde

Bruker dere JULAFTEN på å pynte til jul? Jaja. Hvis det funker for dere så. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke fått julestemning før uti januar. Men det er meg det :) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tradisjonelt er hva man gjør det til selv. Tradisjoner har vært i konstant bevegelse i alle år. Tradisjoner er individuelt.

For 60 år siden var det tradisjonelt i vår slekt å ha jula oppe fra lille julaften til 14. januar. Ikke nå. Nå er desemberen julemåneden, og når januar skytes i været så er jula over her. 

Budskapet mitt var uansett at folk må få gjøre akkurat som de selv vil. Noen irriterer seg over at folk setter opp juletreet i begynnelsen av desember, mens andre irriterer seg over at juletreet står oppe til midten av januar. Hadde folk sluttet å irritere seg og heller brukt den fine tiden slik det måtte passe dem, så ville alt blitt så mye bedre for alle. Det viktigste er jo at folk feirer sin jul og bruker tiden for hva det er verdt. 

Tradisjon er per definisjon noe som skjer i en gruppe eller samfunn. Det er i dialog med flere at kultur skapes og opprettholdes. Tradisjon som kultur innebærer en kobling til fortiden på et eller annet vis, eksempelvis som juletre. Det er et rituale som gjennomføres år etter år, - og dermed blir tradisjon. 

At tradisjoner endres er noe som foregår gradvis. Du kan si du feirer jula med rosa nisser i år, men det blir ikke automatisk tradisjon for det. 

• Liker 2
Skrevet

1. søndag i advent eller 1. desember. Beholder julepynten til 13. januar. 

Anonymkode: 0a067...51d

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bruker dere JULAFTEN på å pynte til jul? Jaja. Hvis det funker for dere så. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke fått julestemning før uti januar. Men det er meg det :) 

Tror det var vanlig før. Adventspynt i advent og julepynt til jul. Min mor pynter ennå lille juleaften. Jeg dropper Jeg tar frem litt og litt julepynt utover i desember. Sparer juletrepyntingen til lille julaften. Jeg har alltid fått masse julestemning, selv om vi bare hadde lilla lys og lilla duker i desember og ikke noe julepynt ellers, før lille julaften,  når jeg var liten. 🙂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det var vanlig før. Adventspynt i advent og julepynt til jul. Min mor pynter ennå lille juleaften. Jeg dropper Jeg tar frem litt og litt julepynt utover i desember. Sparer juletrepyntingen til lille julaften. Jeg har alltid fått masse julestemning, selv om vi bare hadde lilla lys og lilla duker i desember og ikke noe julepynt ellers, før lille julaften,  når jeg var liten. 🙂 

Dette ble rotete! mente å skrive at jeg dropper lilla duker heh

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg og mannen er også helt forskjellige her. 

Han vil nok helst begynt å pynte nå han😅, mens jeg godt kan vente til lille julaften med det aller meste av pynt🙈

Så vi pynter 1. søndag i advent eller 1. desember, kommer helt an på hva som kommer først.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...