Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Warrior skrev (36 minutter siden):

Fra første søndag i advent er det ok for folk å pynte for de som liker å pynte til jul. Ikke før. Det ødelegger julestemningen når folk pynter før! Ikke at jeg pleier å komme i så mye julestemning uansett de siste årene. Folk gjør som de vil altså, men jeg blir alltid forbanna av å se julepynt lenge før det faktisk er jul og advent. Samme med julepynt og varer i butikkene. Julebrusen f.eks har ingenting i butikkene å gjøre nå. 

Hvordan i all verden ødelegger jeg julestemningen din med å pynte mitt hus invendig før jul? 😜 

La folk gjøre som de vil. Det er ingen nedfelte regler på dette. Du har ikke mer rett enn andre. 

Til TS:

Jeg begynner med gardiner og duker i midten av november. Stjerner, staker og utelys kommer opp iløpet av 22 - 26 november. Nisser og pynt kommer opp ca. 10. desember, og juletreet opp rundt 15. desember. Da er jeg ferdig med alt. 

Det er på denne måten jeg får julestemning. Jeg må bygge julestemning opp over tid. Jeg elsker julen fordi jeg gjør det på denne måten. Tidligere så kastet jeg alt fram den 22-23. desember, men når julen kom kjente jeg ingenting. Julestemningen kom gjerne ikke før rundt nyttårsaften når alt skal sånn smått begynne å pakkes bort. 

Jeg er veldig for at folk faktisk feirer og pynter til jul i julemåneden desember. Jeg for min del får fnatt av å se julepynt og juletre langt uti januar. Men folk før gjøre som de vil. Det viktigste er jo at folk bruker tiden på den måten DE ØNSKER for å få den beste høytiden for seg selv. 

Jeg kjenner for øvrig en par med asiatiske kvinner, og de har allerede satt opp julen. Faktisk så gjøres det 1- oktober. Det er deres tradisjon! Den ene naboen min har allerede hengt opp alt av julegardiner, og den andre naboen har hengt opp julelys ute. Synes det er koselig jeg. Jeg er svært for at folk kjører sitt eget løp og ikke har flokkmentalitet. 

Så. Gjør som du vil TS! Jeg er tidlig ute jeg også, selv om jeg ikke er helt jul før uti begynnelsen av desember. 

Anonymkode: 02d66...016

• Liker 5
Skrevet

For å ikke ødelegge alt som har med jula å gjøre så pynt til advent 1.desember og vent med julepynten til bitte- eller lillejulaften. Da er vi ikke lei av jula når den begynner og vi kan kose oss med julestemning i romjula og litt utover.

Anonymkode: eacc0...f57

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan i all verden ødelegger jeg julestemningen din med å pynte mitt hus invendig før jul? 😜 

La folk gjøre som de vil. Det er ingen nedfelte regler på dette. Du har ikke mer rett enn andre. 

Til TS:

Jeg begynner med gardiner og duker i midten av november. Stjerner, staker og utelys kommer opp iløpet av 22 - 26 november. Nisser og pynt kommer opp ca. 10. desember, og juletreet opp rundt 15. desember. Da er jeg ferdig med alt. 

Det er på denne måten jeg får julestemning. Jeg må bygge julestemning opp over tid. Jeg elsker julen fordi jeg gjør det på denne måten. Tidligere så kastet jeg alt fram den 22-23. desember, men når julen kom kjente jeg ingenting. Julestemningen kom gjerne ikke før rundt nyttårsaften når alt skal sånn smått begynne å pakkes bort. 

Jeg er veldig for at folk faktisk feirer og pynter til jul i julemåneden desember. Jeg for min del får fnatt av å se julepynt og juletre langt uti januar. Men folk før gjøre som de vil. Det viktigste er jo at folk bruker tiden på den måten DE ØNSKER for å få den beste høytiden for seg selv. 

Jeg kjenner for øvrig en par med asiatiske kvinner, og de har allerede satt opp julen. Faktisk så gjøres det 1- oktober. Det er deres tradisjon! Den ene naboen min har allerede hengt opp alt av julegardiner, og den andre naboen har hengt opp julelys ute. Synes det er koselig jeg. Jeg er svært for at folk kjører sitt eget løp og ikke har flokkmentalitet. 

Så. Gjør som du vil TS! Jeg er tidlig ute jeg også, selv om jeg ikke er helt jul før uti begynnelsen av desember. 

Vi har kjøpt stoff til julegardinene vi skal ha i stua, regner med å få dem sydd i løpet av et par dager. (Vanskelig å finne julegardiner i Tyrkia 😂 så vi fant like greit et fint stoff) 

Så da kan jeg henge opp dem som en start.  

Vi reiser til Norge 21.12 så da får vi ikke sett mer av julen hjemme hos oss etter det.  Vi avanserer da til norsk jul😂

Julepynten forsvinner med en gang vi kommer hjem igjen 4.1.  Da får det være nok 😂

Jeg liker heller ikke jul i januar. Da er det ny start for min del 🤗

• Liker 2
Skrevet

Nå er det teknisk sett ikke jul før den 24. desember. Det er da julen ringes inn. Før det, er det ADVENTSTID. Uavhengig av personlige preferanser. 

• Liker 6
Skrevet
Firtina skrev (4 minutter siden):

Vi har kjøpt stoff til julegardinene vi skal ha i stua, regner med å få dem sydd i løpet av et par dager. (Vanskelig å finne julegardiner i Tyrkia 😂 så vi fant like greit et fint stoff) 

Så da kan jeg henge opp dem som en start.  

Vi reiser til Norge 21.12 så da får vi ikke sett mer av julen hjemme hos oss etter det.  Vi avanserer da til norsk jul😂

Julepynten forsvinner med en gang vi kommer hjem igjen 4.1.  Da får det være nok 😂

Jeg liker heller ikke jul i januar. Da er det ny start for min del 🤗

Kjør på! Du bestemmer helt selv! 😄 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Til TS:

Tradisjonelt sett varer julen til 13. eller 20. dag jul. Altså uti januar. 

• Liker 2
Skrevet

Kommer til å pynte rundt 1 desember, da jeg vet å forhånd at jeg kommer til å ha dårlig tid resten av desember. 

Glad i jula selv, men november er alt for tidlig. 

Anonymkode: 2e8f2...36f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fargen skal være lilla? Jeg bestemmer da vel selv hvilke farger jeg vil ha i mitt eget hus.

Nei strengt tatt gjør du ikke det altså ;)  i følge tradisjonen og skikken er advent lilla og jula er rød. Men i dag gjør jo folk helt hva de vil med ALT, så skjønner ikke hvorfor vi diskuterer en gang 😅   

Anonymkode: 378b4...b27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei strengt tatt gjør du ikke det altså ;)  i følge tradisjonen og skikken er advent lilla og jula er rød. Men i dag gjør jo folk helt hva de vil med ALT, så skjønner ikke hvorfor vi diskuterer en gang 😅   

Jeg har ikke en eneste lilla ting 🙊 

Jeg må ærlig innrømme at jeg er dårlig på å følge den tradisjonen altså 🥴 

Tror ikke jeg vokste opp med noe lilla heller når jeg tenker over det. Tror kanskje vi har en tradisjon på å være dårlige med den tradisjonen 😂

Skrevet

Pynter til advent 1. desember eller første søndag i advent. Den dagen som kommer først av de to.

Pynter til jul formiddagen juleaften.

Anonymkode: 7845b...bde

• Liker 8
Skrevet
Firtina skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke en eneste lilla ting 🙊 

Jeg må ærlig innrømme at jeg er dårlig på å følge den tradisjonen altså 🥴 

Tror ikke jeg vokste opp med noe lilla heller når jeg tenker over det. Tror kanskje vi har en tradisjon på å være dårlige med den tradisjonen 😂

God unnskyldning til å skaffe noe lilla greier da 😋

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her pyntes det i november! Elsker alt som omhandler jul og går ikke lei😅

Anonymkode: 47255...386

Tyvendedag jul eller tjugondag Knut er i Sverige, Finland og i (deler av) Norge en dag som faller på den 13. januar, tyve dager etter juledag, og feires som slutten på julehøytiden. Du hiver vel ut, som mange andre, julen 25. desember? 

Anonymkode: 86764...019

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tyvendedag jul eller tjugondag Knut er i Sverige, Finland og i (deler av) Norge en dag som faller på den 13. januar, tyve dager etter juledag, og feires som slutten på julehøytiden. Du hiver vel ut, som mange andre, julen 25. desember? 

Nei det gjør jeg ikke 😂 pleier å ta det bort første uka i januar tror jeg. Det kommer an på hvor mye jeg har å gjøre på jobb og ellers 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pynter ikke noe før lille julaften og lar det stå til julen er ferdig. Dvs 13. januar. Gjort det i flere tiår, og forbauser meg stort de som begynner i oktober og november og hiver juletreet ut 25. desember. Virkelig merkelig holdning til julen. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg elsker jul, men å pynte midt i november blir gæærnt til og med for meg ;)

Adventsting 1.søndag i advent, så kan det hende det kommer noen småting utover. Ellers er lille julaften siste "frist"; men pleier ihvertfall å gjøre det 22.desember sånn at lille julaften er "frigjort".... Jeg har bursdag en måned før julaften, og jeg har aldri feiret bursdag i julepyntet hus!

• Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja nemlig, tradisjon og skikk. Så jeg bestemmer selv siden det ikke er skrevet i stein i norsk lov🤷‍♀️

Anonymkode: a5c41...004

• Liker 2
Skrevet

Nei, har man ikke fått pynta treet enda så må man vente til neste år... Bare å vente til januar!

Jeg pleier å ha en "mellom jul" (eller reservejul som vi også sier) sånn midt i juli (det er jo en grunn til at det heter JULi!) fordi det er så koselig med jul og jeg klarer ikke å vente. Da pynter jeg huset 18de mai. Klarer liksom ikke å vente!

• Liker 3
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å begynne nå jeg også, men begrenser meg selv litt og venter til siste helgen i november. Da kommer alt opp utenom juletre. Jeg skulle ønske mannen min kunne være litt mer som din :ler:

• Liker 2
Skrevet

Pynter til jul når julen er her, 23. desember. Før det så har vi kun litt adventspynt.

Anonymkode: e35e0...238

• Liker 2
Skrevet
Ryuk skrev (21 minutter siden):

Jeg kunne tenke meg å begynne nå jeg også, men begrenser meg selv litt og venter til siste helgen i november. Da kommer alt opp utenom juletre. Jeg skulle ønske mannen min kunne være litt mer som din :ler:

Haha vi har prøvd å dra på ikea for å finne noen bestemte ting 2 ganger i oktober. men komme ut med kun julepynt. jeg har gitt han opp  😆   det er jo koselig da .  heller en nisse enn en grinch 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...