AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Heisann sveisann. Jeg og mannen jobber begge 100%. vi har også 2 barn på 2år og 6år. Hund og katt, hus og stasjonsvogn osv. Vi lever altså et helt ordinært familieliv. med det så kommer jo også fordeling av husarbeid. vi sliter en del med det. ønsker derfor å høre hva andre med samme/lignende livssituasjon gjør for å få ting til å gå rundt og bli rettferdig? Vi har kranglet og diskutert dette ut av hvitøyet. Vi har forsøkt liste osv.. men vi stanger hodene i hverandre. Han sier han er sliten/ ikke vet hvordan ting gjøres, og jeg er sliten av å stå alene om hus og barn. Jeg føler at jeg ender opp med 80% av arbeidet, og han føler at det er 50/50, men at jeg da ikke ser det. Derfor lurer jeg: hva gjør dere andre? hva fungerer hos dere og hvorfor? Skriv gjerne hvor ofte ting gjøres, om dere gidder. Anonymkode: f0a5b...53a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Hvorfor fungerer ikke liste? Altså du har dine ansvarsområder og han har sine. Hvis han er flink med gulvvask og du er flink med klesvask så tar dere det dere er flinke på. Og så fordeler dere arbeidsoppgavene; ta ut av oppvaskmaskina, støvsuge (f.eks. fordele etasjene dere imellom), støvtørking, klesvask, legge på plass rene klær, osv.osv. Jeg nekter å tro at han er såpass amøbe at han ikke klarer noe som helst. Anonymkode: bdd79...150 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Her har vi ikke noen faste lister, men gjør alt som behovet oppstår og fordeler det greit mellom oss. Men virker som dere kanskje har behov for en litt mer detaljert fremgangsmåte. Jeg ville satt meg ned å skrevet liste over alt dagligdagse ting som må gjøres hver dag, og hvem som tar ansvar for det de forskjellige dagene (f.eks hvem som handler inn til middager, hvem som lager middag på de forskjellige dagene osv) Og også skrive en liste over det som ikke skjer like ofte, som f.eks vaske badet, støvsuge og vasking av huset osv og setter opp når det skal gjøres og av hvem. Da er det ikke noe som heter "og ikke orke". Da gjør man det på den dagen det er satt. Har dere blitt enige om en plan på forhånd som begge er enige om, så er det bare å holde seg til den. Anonymkode: d774e...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Sett deg ned og spør hva han syns er vanskelig, siden han sier han ikke vet hvordan det gjøres. Lag en liste, og så lærer du han. Han er en voksen mann, han må kunne gjøre husarbeid. Så skriver du ned alt som gjøres en hel måned. Alt fra støvtørking til sengetøy, vask av toalett, dusj osv. Fordel det likt, basert på tid det tar. Anonymkode: a56eb...09d 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Ts her. jeg har en egenlaget månedlig kalender, med alt fast som skjer. der har jeg også listet opp hva som må gjøres ukentlig, så kan vi krysse det ut. Men de månedene vi har tatt i bruk dette så er det kun jeg som følger den. Den henger fint plassert på kjøleskapet i høyde med hodet til mannen. Så han kan se den lett. Men han følger sjeldent opp selv om vi begge avtaler forskjellige oppgaver til oss hver. Mannen vet hvordan alt skal gjøres, men de dagene han ikke gidder så sier han «men du gjør det så bra, jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til like bra». Jeg vil jo selvsagt ikke gjøre ting for han. Og da blir han sur, men han setter i gang. Det er ikke trivelig at det må bli en slik greie ut av noe vi egentlig bare MÅ gjøre daglig. Jeg har spurt han hva problemet er. Hva som er vanskelig osv. Han forklarer at han er sliten fordi vi har to barn. Og han jobber. Han har en mer fysisk jobb enn meg. Og jeg forstår det kommer tunge dager. Men det gjelder ikke alle dager. jeg startet videreutdanning i fjor, og hadde 2 eksamener samtidig mens jeg hadde ansvar alene for 2 syke barn med feber selv. Han klarte ikke å hjelpe meg med middag, eller kle på barna. Fordi «jeg er ikke like flink til sånt som deg». Det er så slitsomt, og jeg er så sliten. Anonymkode: f0a5b...53a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Hva så om han ikke får det til like perfekt som deg? Beklager, men det er en sinnsykt dårlig unnskyldning! Og det kan du si til han. Det viktige er at det blir gjort, ikke at det er plettfritt. Og så kan du si at du også er sliten og at når han sluntrer unna blir det enda verre for deg. Be han se for seg motsatt situasjon, syns han det høres rimelig ut? Han kan lage mat. Om det er Toro kan bruker, så er det mat. Alle kan kle en unge. Høres ut som at han trenger en realitetsorientering med hvordan det er å være en familie. Alle er slitne, kanskje han kan ta de lette jobbene en uke pga det, men det må deles på dere begge. At han er sur er plagsomt, men bedre at han er sur og gjør det enn ikke gjør det. Det er han som velger å skape dårlig stemning som et forsøk på å slippe unna. Husk det. Anonymkode: a56eb...09d 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Han manipulerer deg noe voldsomt, jeg håper du ser det. Han påstår du er mye bedre og han kan ikke, i tillegg til at han blir sur. Dette er kun metoder for å få deg til å ta over arbeidet. Gjør han sånn på jobb også? Det nekter jeg nemlig å tro! Anonymkode: bdd79...150 13
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann sveisann. Jeg og mannen jobber begge 100%. vi har også 2 barn på 2år og 6år. Hund og katt, hus og stasjonsvogn osv. Vi lever altså et helt ordinært familieliv. med det så kommer jo også fordeling av husarbeid. vi sliter en del med det. ønsker derfor å høre hva andre med samme/lignende livssituasjon gjør for å få ting til å gå rundt og bli rettferdig? Vi har kranglet og diskutert dette ut av hvitøyet. Vi har forsøkt liste osv.. men vi stanger hodene i hverandre. Han sier han er sliten/ ikke vet hvordan ting gjøres, og jeg er sliten av å stå alene om hus og barn. Jeg føler at jeg ender opp med 80% av arbeidet, og han føler at det er 50/50, men at jeg da ikke ser det. Derfor lurer jeg: hva gjør dere andre? hva fungerer hos dere og hvorfor? Skriv gjerne hvor ofte ting gjøres, om dere gidder. Anonymkode: f0a5b...53a Husarbeidet får hun som sitter å pisser ta. Det legger jeg meg ikke borti. Måker snø og klipper plen jeg. Anonymkode: c3bde...7c0
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husarbeidet får hun som sitter å pisser ta. Det legger jeg meg ikke borti. Måker snø og klipper plen jeg. Anonymkode: c3bde...7c0 Det er så sykt mye mindre arbeid å måke snø og klippe plen enn å ta alt arbeidet som er innomhus. Jeg har hus alene, jeg vet hvordan den arbeidsmengden fordeler seg. Herr latsabb. Anonymkode: bdd79...150 19
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er så sykt mye mindre arbeid å måke snø og klippe plen enn å ta alt arbeidet som er innomhus. Jeg har hus alene, jeg vet hvordan den arbeidsmengden fordeler seg. Herr latsabb. Anonymkode: bdd79...150 Ja en må vite å ordne seg. Anonymkode: c3bde...7c0
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 IDGAF skrev (21 minutter siden): Hvorfor fikk du barn med han her? Det slår ikke feil, hver eneste gang kommer det noen og svarer dette, og jeg forstår aldri hvorfor, hvordan er dette til nytte for ts? Eneste som skjer her er at du får en anledning til å føle deg overlegen. Kjennes det godt? Anonymkode: a0b5f...fd9 7
IDGAF Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det slår ikke feil, hver eneste gang kommer det noen og svarer dette, og jeg forstår aldri hvorfor, hvordan er dette til nytte for ts? Eneste som skjer her er at du får en anledning til å føle deg overlegen. Kjennes det godt? Anonymkode: a0b5f...fd9 Jeg lurer oppriktig
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han sier han er sliten/ ikke vet hvordan ting gjøres, Da må han lære seg! Hvordan lærer man? Ved å gjøre det. At han ikke kan lære er helt feil! søk på Incompedance av Artimuz Wolz på Spotify/tiktok Anonymkode: 5963f...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Liste over alle oppgaver, valgte så på tur. Jeg lager mat, han vasker kjøkken. Jeg vasker klær, han vasker badene. Jeg rydder, han støvsuger. Jeg tar "det tredje skiftet" når det gjelder planlegging, han tar det når det gjelder ad-hoc ærender og oppgaver. Setter oss ned sammen hver søndag, og fordeler uka mellom oss. Raushet begge veier. Har jeg reisedøgn, overtid, eller sykdom, er det selvfølgelig han som lager mat, og setter på klesvask. Og om jeg hadde hørt "er ikke så flink som deg" en eneste gang hadde jeg filleristet han. Sier han også det til sjefen når han ber han om å gjøre en oppgave på jobb? Anonymkode: 21e19...34b 3
Antiviruset Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heisann sveisann. Jeg og mannen jobber begge 100%. vi har også 2 barn på 2år og 6år. Hund og katt, hus og stasjonsvogn osv. Vi lever altså et helt ordinært familieliv. med det så kommer jo også fordeling av husarbeid. vi sliter en del med det. ønsker derfor å høre hva andre med samme/lignende livssituasjon gjør for å få ting til å gå rundt og bli rettferdig? Vi har kranglet og diskutert dette ut av hvitøyet. Vi har forsøkt liste osv.. men vi stanger hodene i hverandre. Han sier han er sliten/ ikke vet hvordan ting gjøres, og jeg er sliten av å stå alene om hus og barn. Jeg føler at jeg ender opp med 80% av arbeidet, og han føler at det er 50/50, men at jeg da ikke ser det. Derfor lurer jeg: hva gjør dere andre? hva fungerer hos dere og hvorfor? Skriv gjerne hvor ofte ting gjøres, om dere gidder. Anonymkode: f0a5b...53a Det er ikke bare husarbeid som må telle inn her! Alle arbeidsoppgaver i familien må da fordeles 50/50. Har man hus har man en hobby for livet Alltid noe som skal fikses og vedlikeholdes. Kanskje ikke hver dag, men det blir mange arbeidstimer i løpet av et år. Så her må det faktisk fordeles alt rettferdig. Trenger ikke være 50/ 50 noen ganger gjorde jeg langt mer en dette, men kanskje ikke så mye husarbeid inne. Fordi kona hatet annet vedlikeholdsarbeid. Har man hage og større utearealer? Enda mer arbeid som skal gjøres.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 Jeg ville satt meg ned med ham og snakket om hvor viktig det er for deg. At du ønsker at dere gjør 50/50. Spør ham hvordan han tenker dere kan gjøre det. Om han har noen idéer. Men jeg tror aldri alle vil føle de gjør 50/50. Hos oss føler jeg at jeg gjør 30% av husarbeidet og han 70%. Mens han føler det er mer 20% på meg og 80% på ham. Nesten alle føler de gjør mest selv. Så det kan godt hende at du aldri oppnår å føle at dere gjør 50/50, eventuelt, om du skulle føle dere gjør det en dag betyr det kanskje at han gjør mest. Så handler det også om ulike preferanser på rydding. Der må dere møtes på midten. Om han vil vaske huset hver dag, mens du vil vaske det én gang i årete så kanskje et par ganger i måneden er ok. I noen forhold tror jeg at den som er mest opptatt av rydding liksom legger beslag på hva som er "riktig" nivå av renslighet, det blir bare helt feil. Du spurte også hvor ofte vi gjør ting. Vi vasker klær ca en gang i uka, rer på senga to ganger i måneden, handler 3-4 ganger uken, lager mat ca hver dag, rydder gjør mannen (og jeg) innimellom. Vi rydder mer ordentlig 1-3 ganger i uka, vasker over på kjøkkenet med såpe omtrent annenhver Vi støvesuger 1 gang uka omtrent. Vi vasker bad 1-2 ganger i uka (ikke supergrundig, men vasker toalett og vask). Vi vasker aldri hele leiligheten på én gang. Vi vasker nesten aldri gulvene. Om det er en flekk, jo selvsagt. Vi er ikke de mest ryddeglade menneskene, men vi matcher ganske bra. Anonymkode: fdac5...447
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 Vi skrev opp absolutt alt av plikter vi har, både inne og ute, angående barn, bil, hus, økonomi og hage, og så satte vi opp ting i "ganske lik tidsbruk" klasser. Så valgte vi oppgaver annenhver gang, fra lik tidsbruk- klasse. Siden har jeg ikke rørt hans oppgaver, uansett hva som gikk til h... Det var en del som gikk dit en stund, men da han selv måtte ordne opp i det lærte han fort. Dette var etter årevis med en 90- 10 fordeling omtrent, så det er mulig å få gamle hunder til å lære. Det var egentlig bare å dele, og så la tingene han hadde valgt gå feil, til han rettet opp, og lærte. Han hadde nok ingen ide om hvor mye ansvar det var totalt sett før vi delte slik. Mente selv han gjorde omtrent halvparten. Resten fungerte jo fint. Fordi jeg tok det. Ok, noen oppgaver glemte vi. De har falt på meg, men uansett er mye mer rettferdig nå. Resultatet er et mye bedre forhold. Jeg har også krefter til kos og sex nå. Han synes også at vårt forhold er blitt mye bedre. Anonymkode: 6b98b...41a 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 Skriv en liste og spør hva han trenger opplæring i. Si også at ingenting trenger å være perfekt eller like bra som DU gjør det. Klesvask kan også fordeles så han tar sitt og du tar ditt og barnas + håndklær og sengetøy. Da er det ikke krise om dere havner bakpå med det. Si også at hvis du tar mesteparten, så er du for sliten til sex. Fordel resten slik at han får oppgaver han kan ta når det passer han som ikke ikke går voldsomt over deg om han dropper. Gjerne middag. Dropper han det, tar du barna med ut og spiser. Anonymkode: 50592...b7f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 Vudert robotstøvsuger? Anonymkode: 0f3a7...dfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå