AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Jeg har litt lyst til å bli saksbehandler. Mangler utdanning men det er ikke noe problem da jeg skal søke meg inn på et studiet ila neste år. Er det noen som har erfaring rundt studiet eller jobben? Er det vanskelig? Ser ut som et greit betalt yrke. Og kontorarbeid er noe jeg foretrekker. Anonymkode: f74f5...5c8
Ullvott Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Saksbehandler er en stillingsbetegnelse som ikke sier noe som helst om stillingens innhold. Man er saksbehandler innen ulike fagområder og har utdanning innen det bestemte fagområdet. Hvis det du tenker å studere er et årsstudium som du må betale sånn ca 100 000 i skolepenger for, tror jeg du vil slite med å få jobb etterpå. Slike studier kan i høyden passe for noen som allerede ER i jobb, men som trenger å fylle på med litt formalkompetanse. 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Hva er det du har tenkt å saksbehandle? Anonymkode: 3989e...d48 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Hva slags studie tenker du på? Som Ullvott sier, man har gjerne kompetanse innen et fag i bunn, og så kan man ha en jobb som innebærer saksbehandling innenfor det fagfeltet. F.eks byggesaksbehandling om man er jurist eller har byggteknisk kompetanse, miljøforvaltning om man er biolog/naturforvalter, søknader om hjelpemidler om man har helseutdanning. Alt mulig, egentlig. Men en egen utdanning i saksbehandling, det kommer du ikke langt med. Anonymkode: 8f1b3...fef 2
Baktusen Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Jeg jobber som saksbehandler i NAV. Det er ikke arbeidsrettet, ren ytelsesrettet. Jeg sitter på kontoret og har så og si ingen brukerkontakt. Jeg har en utdannelse innen økonomi og administrasjon. I min jobb, ønsker de helst jurister, men er endel med økonomi utdannelse også. Saksbehandler jobber er stortsett offentlig jobber. Offentlig jobber har nesten utelukkende krav om bachleor grad. Du vil derfor ikke komme langt med årsstudier. De årsstudiene som saksbehandler, er mer med tanke om å bygge på hvis man har en grunn utdannelse. Min spesifikke jobb er veldig krevende, samtidig usedvanlig givende. Vi som ble ansatt sammen ble fordelt på ulike områder, området jeg havnet på er det mest krevende og utfordrende. Andre kolleger havnet på lettere områder, men som da kanskje ikke gir større utfordringer på sikt kanskje. Men jeg vet ikke helt enda da jeg fortsatt er relativt ny i jobben. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Baktusen skrev (4 minutter siden): Jeg jobber som saksbehandler i NAV. Det er ikke arbeidsrettet, ren ytelsesrettet. Jeg sitter på kontoret og har så og si ingen brukerkontakt. Jeg har en utdannelse innen økonomi og administrasjon. I min jobb, ønsker de helst jurister, men er endel med økonomi utdannelse også. Saksbehandler jobber er stortsett offentlig jobber. Offentlig jobber har nesten utelukkende krav om bachleor grad. Du vil derfor ikke komme langt med årsstudier. De årsstudiene som saksbehandler, er mer med tanke om å bygge på hvis man har en grunn utdannelse. Min spesifikke jobb er veldig krevende, samtidig usedvanlig givende. Vi som ble ansatt sammen ble fordelt på ulike områder, området jeg havnet på er det mest krevende og utfordrende. Andre kolleger havnet på lettere områder, men som da kanskje ikke gir større utfordringer på sikt kanskje. Men jeg vet ikke helt enda da jeg fortsatt er relativt ny i jobben. Hvilken stønadstype? Anonymkode: 6cdcc...a84
Baktusen Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken stønadstype? Anonymkode: 6cdcc...a84 Jobber med koordinering av ytelser med/mot utlandet, medlemskapsvurderinger av saker med utenlandssnitt og juridiske vurderinger av trygdeavtaler. Og alt som det medfører.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Baktusen skrev (43 minutter siden): Jobber med koordinering av ytelser med/mot utlandet, medlemskapsvurderinger av saker med utenlandssnitt og juridiske vurderinger av trygdeavtaler. Og alt som det medfører. Spennende! Nav økonomi stønad da? Jeg jobber selv i NAV Tiltak Anonymkode: 6cdcc...a84
Gjest Albbas Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 16 hours ago, Baktusen said: Saksbehandler jobber er stortsett offentlig jobber. Offentlig jobber har nesten utelukkende krav om bachleor grad. Du vil derfor ikke komme langt med årsstudier. Ekstremt mange krever master i dag. Hos oss ansettes ingen uten master, og jeg ser også at alle utlysningene som passer meg hos andre krever master. Det er faktisk litt frustrerende for meg som har master, fordi jeg da ikke klarer å skille ut de jobbene som egentlig hadde egnet seg for en med lavere utdanning enn meg. For ærlig talt, mange av disse stillingene hadde passet ypperlig til noen med "bare" bachelor. Skikkelig mastersyke i offentlig sektor for tiden...
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 Jeg jobber som saksbehandler ved et universitet. Det kreves minimum bachelor. Men det er hundrevis av søkere hver gang vi får lov til å lyse ut noe. Så det er et trangt nåløye! Det er gull verdt å komme inn som (sommer)vikar eller få litt erfaring med systemene vi bruker, ha jobbet et annet sted på universitetet tidligere el.l. Dette blir lagt mer vekt på enn utdanning. Vi har studenter som har sommerjobb hos oss. Disse vil stille sterkt hvis de søker på fast stilling senere. Anonymkode: 331d9...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå