Gå til innhold

Poenget med å fjerne plastikkbestikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo fått med meg all plastikkbestikk og tallerker, sugerør osv ikke selges lengre og det er jo fint for miljøet.

Men det jeg ikke forstår er hvordan det utgjør noen forskjell i det store og hele, som på f.eks yogurter og juicebokser? For der kommer jo treskjeene og sugerøret PAKKET inn i plastikk. Og selve yogurtbegeret er ennå plastikk?

Er jeg ute på tur så ser jeg jo plastikkbegere som ligger rundt i gatene. Sjeldent bare skjeer alene liksom.. Burde de ikke lage begerene i noe massivt papp greier heller om det var sååå viktig med forsøpling og miljø?

Er dette bare symbolpolitikk?

Anonymkode: 7683e...9b3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er snodig å fjerne plastskjeer i et beger der lokket og boksen er av plast, og treskjea kommer pakket inn i plast. Men jeg tror det er noe med masseproduksjonen av plastbestikk, at det er miljøvennlig på sikt å kutte ut alt som går rett i søpla - som vanlig kniv og gaffel i plast. Sånn at hvis absolutt alt plastbestikk droppes, vil mye søppel kuttes.

(Plastikk er ikke et norsk ord, forresten, men det er lett å bruke engelske omskrivninger, bruker det i mange andre sammenhenger selv.)

Anonymkode: 3f2cc...1ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at yoghurtbeger, rømmebeger osv burde få annen emballasje, men det du driver med er whataboutism. Bare for at man ikke får faset ut all bruk av plastemballasje på en gang betyr det ikke at man ikke kan begynne et sted og redusere bruken der man kan. 

Anonymkode: 40ca8...3ea

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at yoghurtbeger, rømmebeger osv burde få annen emballasje, men det du driver med er whataboutism. Bare for at man ikke får faset ut all bruk av plastemballasje på en gang betyr det ikke at man ikke kan begynne et sted og redusere bruken der man kan. 

Ja, selvsagt begynner man der man kan :)

Jeg mente ikke at man skulle droppe alt bare fordi de ikke har gått helt inn for det 100%, men vi har jo f.eks pappbegere til kaffe (og nå lokk), det burde jo vært mulig å hatt noe sånt til yogurtene også for å få faset ut den plasten med en gang tenker jeg? 

Skrevet

Dropp slike skjeer helt. Man kan ha en egen skje liggende i veska/sekken de gangene man spiser underveis.. De fleste produktene spises sannsynligvis hjemme. Det kan heller være mulig å kjøpe skje for ei krone de gangene man blir sulten underveis. 

Anonymkode: 15feb...b2d

• Liker 1
Skrevet

Blir litt meningsløst når begeret er av plast, pakningen rundt skjea er av plast, lokket er er av plast.. men skjea, den må gå! 

Har sluttet å kjøpe yoghurtbegere, med mindre jeg skal spise hjemme. 

Anonymkode: af632...cdd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja er EU eliten som må "gjøre noe" for å redde kloden, men de VET at gjør de ekte ting så vil folk nekte og melde seg ut av EU til slutt, så de prøver på sånne mikro greier som er irriterende men ikke nok til å starte opptøyer over :P 

Skulle ønsker vi aldri ble medlem i EU, men det ble vi mot folkets vilje... (Og før noen sier "Tulling vi er ikke medlem i EU", så sier jeg ok gå å kjøp litt plast bestikk da se om nærbutikken de selger dem nå etter at EU forbød dem...)

Anonymkode: d9a6a...974

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, må begynne et sted. Et problem er at det ofte bare blir med begynnelsen. Ikke noe mer. Bare akkurat nok til at folk husker og oppfatter tiltak og bedrifter som "grønne" selv om dette bare er 0.1% av deres utslipp. Grønnvasking kalles det vel når smarte reklamefolk med psykologisk kompetanse står bak kampanjer tilpasset hvor dumme vi er. Noen innbiller seg at det nå er "rent" å spise daglige engangsplastbeger eller på mc donalds for "de har jo tatt vekk plastskje og plastsugerør". Folk flest mangler veldig snøring på størrelsesforhold. Feks tror noen de kan kjøpe seg god samvittighet for en flytur til Thailand ved å kildesortere. Bare at de må kildesortere i kanskje 100 år før det oppveier en slik flytur. Eller kjøpe ny elbil, bare at en elbil må ha kjørt over 30 000 km før den ekstra miljøbelastningen ved produksjonen veies opp med utslippene som spares på veien og enda flere km i andre land som har skitnere strøm enn Norge. Noen elbiler vrakes før de når så langt.

Anonymkode: 477a1...963

• Liker 2
Skrevet

Det var et krav fra EU å forby visse typer engangsplast. Dessverre så har ikke f.eks. Tine benyttet anledningen til å se på helheten i produktene sine, og designet produkter som ikke forsøpler i samme slengen. Istedet har de brukt masse tid på å finne en erstatning kun for det som er forbudt. Da blir jo hele opplegget ganske idiotisk for hvermannsen og for miljøet.

Anonymkode: 1d3d8...5a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men det jeg ikke forstår er hvordan det utgjør noen forskjell i det store og hele, som på f.eks yogurter og juicebokser? For der kommer jo treskjeene og sugerøret PAKKET inn i plastikk. Og selve yogurtbegeret er ennå plastikk?

Forskjellen er jo at før var det en plastskje pakket inn i plast - nå er det en treskje pakket inn i plast. Det utgjør ikke store forskjellen, men det er jo faktisk en forskjell, og et sted å starte. En del emballasje har også blitt mye bedre mtp plastbruk. Noe er byttet ut med plastbelagt papp, noe har redusert plast med nytt design og tynnere begere. Fremdeles er plastbruken helt enorm, men noe bedre har det i hvert fall blitt. 

Anonymkode: e1e35...6b3

• Liker 1
Skrevet

Engangsplast er et stort miljøproblem i EU. Derfor har dette direktivet kommet. Men i Norge, så er ikke norsk plastavfall av engangsplast et så stort problem. Så klart vi kan bli bedere, men det ligger ganske langt nede på listen over plastforurensning i Norge. Men siden vi er i EØS, treffer den oss. Og så ser det jo sabla bra ut at regjeringen ga 👍 for det. Grønt er bra. Selv om andre ting hadde vært mye bedere for miljøet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forskjellen er jo at før var det en plastskje pakket inn i plast - nå er det en treskje pakket inn i plast. Det utgjør ikke store forskjellen, men det er jo faktisk en forskjell,

Ja, forskjellen er at tre er verre enn plast når det gjelder forurensning. Papirposer er verre enn plastposer. Plastbelagt papp er enda verre igjen. Det beste er plast som kan resirkuleres. Men da må produsentene velge å bruke noen kroner ekstra, og det slipper de i dag når EU tilrettelegger slik de gjør i dag.
Dersom det var politisk vilje i EU til en omlegging som faktisk nytter så kunne vi hatt produsenter som lager plast som kan gjenvinnes og fabrikker som gjenvinner plasten man ville sørget for at det er produsentene som må ta ansvaret for en omlegging og ikke forbrukeren, slik som det er i dag. 

Anonymkode: 5b860...fa1

• Liker 3
Skrevet

Alle monner drar tenker jeg. 

Men engangsbestikk, uansett hva det er laget av er en uting. Det er faktisk ganske enkelt å ha bestikk selv. Jeg har et etui (i plast) som har skje, kniv, gaffel, sugerør og spisepinner i vesken min til en hver tid. 

Anonymkode: 6935e...a90

Skrevet

Har sluttet å kjøpe produkter som har sugerør i papir - så gratulerer produsenter!

Anonymkode: 97447...e5d

• Liker 1
Skrevet

Min teori er at de gjør det for å gjøre livet vanskeligere for folk. Og på pur faen.
Er så forbanna unødvendig! Det hjelper ikke miljøet i det hele tatt. Problemet knyttet til miljøet er hovedsakelig av fabrikker og ikke mannen i gata. 

Anonymkode: 05c92...cf6

Skrevet

Det som er bra med dette er at utviklingen av plasterstatning skyter fart, fordi det plutselig ble et stort marked for det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 11.54):

Har jo fått med meg all plastikkbestikk og tallerker, sugerør osv ikke selges lengre og det er jo fint for miljøet.

Er jeg ute på tur så ser jeg jo plastikkbegere som ligger rundt i gatene. Sjeldent bare skjeer alene liksom.. Burde de ikke lage begerene i noe massivt papp greier heller om det var sååå viktig med forsøpling og miljø?

Kun lite gjennomtenkt symbolpolitikk ja. Jmf sugerør til pleietrengende osv. osv.

Anonymkode: 3b123...ef0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 12.11):

Dropp slike skjeer helt. Man kan ha en egen skje liggende i veska/sekken de gangene man spiser underveis.. De fleste produktene spises sannsynligvis hjemme. Det kan heller være mulig å kjøpe skje for ei krone de gangene man blir sulten underveis. 

Anonymkode: 15feb...b2d

Du er lynkjapp i konklusjon og har super vurderingsevne tenker jeg 🤣

men for å begynne med et enkelt spørsmål, hva med meg og likesinnede som ikke bruker veske / sekk? 🤔

Så kan vi jo fortsette derfra med superlure innspill fra deg 🤣

Og det virker jo veldig miljøvennlig å kjøpe en ekstra skje for hver gang 🤪🤯

kunne kanskje bare beholdt den miljøvennlige, lett resirkulerbare plastskjeen da, eller 🙇‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: 3b123...ef0

Skrevet

Jeg har kjøpt noen pakker med plastbestikk og plastsugerør, det holder noen år. Etter det bestilles det fra Kina. Det er symbolpolitikk og bare til irritasjon.

Anonymkode: 95956...8f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min teori er at de gjør det for å gjøre livet vanskeligere for folk. Og på pur faen.
Er så forbanna unødvendig! Det hjelper ikke miljøet i det hele tatt. Problemet knyttet til miljøet er hovedsakelig av fabrikker og ikke mannen i gata. 

Anonymkode: 05c92...cf6

Ja, mannen i gata som kjører bil til jobb hver dag, flyr på helgeturer rundt i Europa og spiser kjøtt daglig har selvsagt ikke noe ansvar for klimaproblemet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...