AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 De fleste vennene i omgangskretsen min har kommet inn på boligmarkedet. Men ikke min beste venninne. Hun er flink til å spare, bor i kollektiv selv om hun er 30 og reiser ikke til utlandet, men det vil likevel ta henne minst fire-fem år å få egenkapital. Jeg har en del penger. Kunne det vært en idé at jeg ga henne penger til egenkapital? Eventuelt privatlån uten renter? Jeg vil ikke ødelegge vennskapet med å rote inn penger, samtidig vet jeg det tynger henne at hun ikke har egen bolig. Anonymkode: 840bf...92d 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Hvorfor ikke, bare du ikke regner med å få noe tilbake. Anonymkode: a8b0b...131 9
TBergh Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Hei. Snakk med din venninde om dette. Hvis du skal gjøre dette MÅ du opprette et gjeldsbrev og tinglyse gjeldsbrevet. Få henne til å tegne en uføre-, og livsforsikring som i det minste dekker lånebeløpet. Spørsmål du må stille deg selv er: hva vil du gjøre hvis det oppstår en situasjon hvor din venninde ikke kan betale, eller i verste fall ikke vil betale. Hva gjør du da? Et gammelt ordatk sier: Før du låner penger til venn er det best å bestemme seg for hvem av dem du trenger mest. Håper dette kan bringe litt avklaring i det du lurer på Med vennlig hilsen TBergh 7
Maskulino Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Nei! Ikke gjør det. Og hei til TBergh forresten husker deg fra pengevett.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 Hadde aldri gjort det.. selv lånte jeg penger til et familiemedlem i krise, og pengene er ikke betalt tilbake. Ikke lurt å blande inn økonomi. Da får du heller være behjelpelig med sparetips osv. Anonymkode: 641d9...141
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 Hvis dette er penger du ikke trenger, så hvorfor ikke? Anonymkode: 3b393...06b 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 Jeg har som prinsipp at jeg aldri låner bort penger. kan selvfølgelig legge ut for noen på byen, men aldri større summer. dette fordi man vet ALDRI hvordan denne personen egentlig er med penger og risikerer å miste/aldri få tilbake. Og det kan ødelegge kunnskap. Jeg ville aldri foreslått det, og hadde jeg blitt spurt hadde jeg sagt at det har jeg ikke råd til, selv om det er en "løgn". jeg tenker at selv om man har mye penger i banken, så har man jo spart opp av en grunn, fordi man en dag mest sannsynlig behøver de pengene selv.... Så ja, svaret er NEI, ikke gjør det! Anonymkode: 8a0a6...184
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 Meg som skrev over, mente selvfølgelig vennskap og ikke kunnskap 😅 Anonymkode: 8a0a6...184
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 Så koselig at du ønsker å hjelpe bestevenninna di 😊 Men: det er jo en enorm forskjell på å gi noen penger, og å låne dem penger. Er jo ikke noe problem hvis du ønsker å gi henne pengene uten at du regner med å få noe tilbake, men mye mer komplisert hvis det blir gitt som et lån som hun (mest sannsynlig) ikke vil ha mulighet til å betale tilbake. Har selv hørt om flere skrekk-eksempler hvor "vennelån" rett og slett ødelegger for hele vennskapet. Om hun føler seg komfortabel med å ta imot et stort pengebeløp fra deg som ren gave er jo en annen ting.. Anonymkode: d4981...5ee 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå