Gå til innhold

Er det jeg som er teit eller han?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Okei, så jeg hadde hjerneslag for 2 år siden, før jeg møtte samboeren min. Selv om jeg var veldig heldig, og slapp unna med mye skader så har jeg fortsatt litt hjerneskader som viser seg ved kognitive utfordringer og utmattelse. Jeg blir fort sliten og sliter med konsentrasjon, så etter jeg har vært innlagt på sykehus så har jeg blitt sykemeldt i minst 6 mnd, etter at jeg ble skikkelig dårlig etter å ha jobba for mye. Samboer har null forståelse på at jeg er sliten og mener om jeg bare går meg en tur hver dag, så vil jeg bli bedre.. 

Jeg prøver å holde huset i orden, det er jeg som vasker, rydde og lager mat. Selv om jeg ikke tror han vet hvor tungt det er for meg.. Han får energi og føler seg topp etter å gå en skogstur, men jeg har aldri likt det der. Jeg synes det er koselig å gå meg en tur i handlegater eller på kjøpesenter bare for å få litt andre inntrykk enn å gå hjemme hele tiden. 

Han kjente meg ikke før slaget, så han vet ikke hva jeg «mistet» mens jeg savner den personen jeg var før.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å forstå meg, eller om det er bare meg som er teit..

Endret av Verona86
Samboer må låne min tlf pga hans er ødelagt..
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han trenger å forstå hva utmattelse og kognitive utfordringer kan gjøre. Jeg sliter med det selv.

Hvorfor er det du som gjør husarbeidet? Det må dere jo dele på! Du er syk, det betyr ikke at du skal bruke all din energi på husarbeid. Litt ja, men ikke alt.

Finnes det noe info på nett om ettervirkninger av hjerneslag? Kan han bli med til legen din?

Jeg regner med du har forklart han flere ganger, tenker han må høre det fra noen andre. 

Det er forresten veldig feil å tenke at alt kan løses med en gåtur eller å spise sunt eller trene yoga. Kjæresten din må forstå at enkelte sykdommer er kroniske, og at kroppene våre ikke fungerer som friske sine kropper.

Anonymkode: 27e93...b33

• Liker 6
Skrevet

Dette kan ikke sammenlignes med hjerneslag, men jeg hadde alvorlig covid i april og har slitt veldig i mange mnd etter dette. 

Jeg har ikke klart å gå opp en trapp alene, måtte ha hjelp i dusjen eller på toalettet. 

Kunne bare glemme å gjøre noe dornuftig her hjemme.

Det å miste seg selv på den måten er helt grusomt. Tror ingen faktisk kan skjønne hva det innebærer før de selv har opplevt det.  Ågå fra å være en "normal" person til å være avhengig av andre eller rett og slett bare ikke klarer å være seg selv lenger. 

Følelsen av å ikke strekke til eller være god nok er veldig vond. 

Det kan hende dere har snakket sammen om dette, men har du stavet det ut for han hvordan det er å være deg nå i forhold til før?

Han må hjelpe deg hjemme slik at du kan ha overskudd til noe annet .  

Jeg håper dere finner ut av det ❤️ masse lykke til !

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han trenger å forstå hva utmattelse og kognitive utfordringer kan gjøre. Jeg sliter med det selv.

Hvorfor er det du som gjør husarbeidet? Det må dere jo dele på! Du er syk, det betyr ikke at du skal bruke all din energi på husarbeid. Litt ja, men ikke alt.

Finnes det noe info på nett om ettervirkninger av hjerneslag? Kan han bli med til legen din?

Jeg regner med du har forklart han flere ganger, tenker han må høre det fra noen andre. 

Det er forresten veldig feil å tenke at alt kan løses med en gåtur eller å spise sunt eller trene yoga. Kjæresten din må forstå at enkelte sykdommer er kroniske, og at kroppene våre ikke fungerer som friske sine kropper.

Anonymkode: 27e93...b33

Firtina skrev (10 timer siden):

Dette kan ikke sammenlignes med hjerneslag, men jeg hadde alvorlig covid i april og har slitt veldig i mange mnd etter dette. 

Jeg har ikke klart å gå opp en trapp alene, måtte ha hjelp i dusjen eller på toalettet. 

Kunne bare glemme å gjøre noe dornuftig her hjemme.

Det å miste seg selv på den måten er helt grusomt. Tror ingen faktisk kan skjønne hva det innebærer før de selv har opplevt det.  Ågå fra å være en "normal" person til å være avhengig av andre eller rett og slett bare ikke klarer å være seg selv lenger. 

Følelsen av å ikke strekke til eller være god nok er veldig vond. 

Det kan hende dere har snakket sammen om dette, men har du stavet det ut for han hvordan det er å være deg nå i forhold til før?

Han må hjelpe deg hjemme slik at du kan ha overskudd til noe annet .  

Jeg håper dere finner ut av det ❤️ masse lykke til !

Tro meg jeg har prøvd å gi det inn med teskje, han har vært med på samtale på sykehuset.. der han sier at jeg har forklart alt, så skjønner ikke hva mer jeg kan forklare for å få forståelse🤷🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ 

Jeg gjør husarbeidet for han gjør det ikke like nøye som jeg ønsker🙈 Og fordi han ikke bryr seg om det ser helt jævlig ut😅 og han gjør veldig mye ute, men han hjelper med middag hvis jeg er dårlig en dag😊

Skrevet

Du sier han har null forståelse.

Klager han på at du gjør for lite i huset? At du går for lite tur? Eller at du burde komme deg ut i arbeid?

Anonymkode: 38aef...bb8

Skrevet

Han må bli med til lege for å få informasjon! Eller bli med på kurs/pårørende/mestringskurs! For en tosk.

Anonymkode: 495d0...d6d

Skrevet

Virker som det er flere faktorer her. Den ene er din sorg, over tapet av den du var. Likevel så høres det jo ut som du har masse igjen, og det er jo ikke over for deg enda heldigvis. Sykdom eller ei, så forandrer vi oss hele tiden. Anerkjenn den du er nå, det er mer enn bra nok! Han kjente jo ikke deg før, så han har også valgt deg slik du er nå.

På den andre siden så er det hans sikkert velmente råd. Når vi ser noen vi er glad i ha det tøft så ønsker vi å hjelpe. Han er tross alt ikke lege, og det kan høres ut som han gir råd utfra seg selv og sine erfaringer. Du kan jo svare at "du mener det sikkert vel, men jeg er ikke helt der ennå" eller noe i den duren. 

Synes ikke du er teit altså, det er helt menneskelig å være frustrert når man føler at man ikke blir forstått. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...