AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Hei! Jeg lurer på om man må være minst 50% ufør for å få uføretrygd? Hva med de som kan jobbe 60%? Får ikke de penger? Og hvorfor er systemet sånn? Jeg føler jeg kan jobbe 60%, kanskje 80%. Jeg måtte slutte helt, og har etterpå jobbet mindre de siste to årene. Jeg greier å overleve på den lønna jeg for utbetalt, men tenker også på andre. Anonymkode: 97956...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Hvis du er på arbeidsavklaringspenger før du søker om å bli ufør er det 40% som er grensa. Ellers er det 50%. Ta kontakt med NAV for å undersøke reglene omkring avklaring, og om det er aktuelt for deg. Merk at det ikke er arbeidsevnen, men inntektsevnen som må være redusert med disse prosentene. Det er forskjell mellom arbeidsevne og inntektsevne. Selv har jeg 50% redusert arbeidsevne, men inntektsevnen er redusert med nærmere 60%. Dette er fordi jeg har hatt jobber med inntekt over snittet, og en utdanning som kvalifiserer for jobber med høy lønn. Så ble jeg kronisk syk . Jeg har fremdeles restarbeidsevne, og den har jeg gjennom arbeidsavklaring testet ut og funnet ut at ligger på 50%. Selv om jeg har restarbeidsevne kan jeg ikke jobbe med det samme som før. De jobbene jeg kan ta i dag har lavere årsinntekt. Dermed ble inntektsevnen redusert mer enn arbeidsevnen. Anonymkode: 7bc6b...3cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå