Gå til innhold

Foreldrene gir barnet mat det ikke tåler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dette er litt spesielt, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Venninnen min har tre barn, og det yngste barnet på 12 har noen matvarer hvor han kaster opp. Det kan være brød med frø, nøtter (de sier han er allergisk), og sånne kaker laget med mandler sånn almondy type.. 

I fjor hadde de kjøpt bursdagskake til ham, og den inneholdt masse nøtter. Dette visste de. I år hadde de også hatt almondy kake som eneste kake.. 

I fjor var jeg der, så dagen etter hadde jeg tatt med sjokoladekake på besøk for jeg synes så synd på ham siden han ikke hadde fått kake til bursdagen sin.. I år var vi der, men jeg trodde de ikke skulle gi noe han ikke tålte. 

Nå har ikke jeg så store barn, men er dette egentlig innafor? De har ofte kaker med mandler. Mandler er jo ikke en nøtt, men det er jo tydelig at sønnen ikke vil spise det fordi han kaster opp. 

Jeg synes seriøst skikkelig synd på ham, og lurer på om jeg bør si ifra til venninnen min at de må skjerpe seg.. 

Anonymkode: a0f99...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du og bør du si ifra til venninnen din.

Anonymkode: 35e2d...37c

• Liker 9
Skrevet (endret)

Kan hende de trudde det var allergi men at det ikke er det.

Endret av Anonymous 91
Skrevet
Anonymous 91 skrev (8 minutter siden):

Kan hende de trudde det var allergi men at det ikke er det.

Ja sant. Personlig hadde jeg ikke gitt barnet mitt mat han eller hun ikke liker og kastet opp av på bursdagen sin. Allergi eller ikke.. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja sant. Personlig hadde jeg ikke gitt barnet mitt mat han eller hun ikke liker og kastet opp av på bursdagen sin. Allergi eller ikke.. 

Det må taes tester osv. Aldri hørt noen kaste opp av nøtter ved allergi,  men heller fått pusteproblemer eller utslett. 

• Liker 1
Skrevet
Anonymous 91 skrev (2 minutter siden):

Det må taes tester osv. Aldri hørt noen kaste opp av nøtter ved allergi,  men heller fått pusteproblemer eller utslett. 

Om det ikke er allergi, men at han bare kaster opp. Da er det innafor å gi tenker du? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvsagt kan du og bør du si ifra til venninnen din.

Anonymkode: 35e2d...37c

Det skal jeg. Synes det ikke er riktig å gi ham mat han ikke klarer å spise..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om det ikke er allergi, men at han bare kaster opp. Da er det innafor å gi tenker du? 

Var vell ikke det jeg sa.

Skrevet (endret)
Anonymous 91 skrev (39 minutter siden):

Min sønn har alvorlig nøtteallergi, og kroppen hans prøver alltid å kvitte seg med det han ikke tåler ved at han kaster opp så jo, oppkast er en veldig vanlig allergisk reaksjon... pustevansker og utslett kommer i tillegg

TS syns absolutt det er innafor å si ifra til venninna di, det er ikke greit å ta så lite hensyn. Stakkars gutt

Endret av Ariam
  • Liker 7
Skrevet

Har en sønn med litt allergier, ikke alvorlige, men nok til at han følte det klødde veldig i halsen og begynte å nesten brekke seg for å få bort kløen i halsen hvis han spiste det. Det er flere ting han nå sikkert kunne spist, men han forbinder det så kraftig med allergien at han slipper.  Så epler, pærer, nektariner, plommer, gulrot og hasselnøtt utgår fordi vi ser reaksjonen. Så innbiller han seg at det samme gjelder også banan.  
Vi lar han slippe å spise disse tingene når han åpenbart ser hva det inneholder. Han tåler eplekake, men siden det er eple vil han ikke. Spiser kokt gulrot. 

Synes TS absolutt bør ta en prat med venninnen ang allergi.   Er det selskap bør kaker være spiselige for barnet, ikke alle gjestene.  Vi serverer riktignok alltid marsipankake i bursdager, men mine to barn (og jeg) liker det ikke.  Ungene får favoritten sin brownies. 

Anonymkode: d5d88...426

• Liker 1
Skrevet (endret)

Oppkast er en veldig vanlig reaksjon på allergi. Kroppen prøver å kvitte seg med det den ikke tåler. Det var slik vi oppdaget nøtteallergi her. 

Jeg hadde sagt fra. Nøtteallergi kam utvikle seg til å bli verre ved eksponering.

Endret av Sam Jones
  • Liker 3
Skrevet
Anonymous 91 skrev (6 timer siden):

Joda, allergi kan absolutt gi symptomer fra magen. 

Anonymkode: 97219...7f4

• Liker 1
Skrevet

Men uansett om det er allergi eller hva, man serverer da ikke kake bursdagsbarnet ikke spiser som eneste kake? Jentungen liker ikke bløtkake, ergo har vi ikke bløtkake når hun har bursdag. Og ellers prøver jeg å sørge for at det er alternativer til alle som deltar - min bror er f. eks ikke begeistret for marsipankake (min favoritt) så da har jeg gjerne brownies og is e.l. i tillegg... 

Nei, dette er skikkelig ufint av TS' venninne.

Anonymkode: 72938...4f9

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke mer naturlig at du spør venninnen din om hvorfor de gjør som de gjør FØR du ber henne skjerpe seg? 

• Liker 1
Skrevet
Anonymous 91 skrev (7 timer siden):

Min venninne har nøtteallergi, og første symptom er oppkast. Spiser hun større doser går det videre på pust.

Anonymkode: 634ae...488

Skrevet
Anonymous 91 skrev (8 timer siden):

Som andre påpeker, det er helt normalt at kroppen vil ha ut det den ikke tåler. Mitt barn kaster også opp først, så hovner han opp i ansiktet, lepper, tunge og svelget, og må ha epipen.

Anonymkode: 80bde...b7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som andre påpeker, det er helt normalt at kroppen vil ha ut det den ikke tåler. Mitt barn kaster også opp først, så hovner han opp i ansiktet, lepper, tunge og svelget, og må ha epipen.

Anonymkode: 80bde...b7b

Jada jada.  Fått det med meg nå  

Jeg sa at JEG ikke hadde hørt om det..

Skrevet

Ærlig talt, det der er omsorgssvikt. Du gir ikke barn (eller voksne) mat du vet de ikke tåler/er allergisk mot. Er foreldrene  litt enkle? 

Anonymkode: fae83...a08

• Liker 2
Skrevet

Ville vel prøvd å snakke med venninna først.

Er han testet for allergi? Eller er ‘allergisk’ bare noe de sier? Flere enn en skulle tro slenger om seg med diagnosen uten å ha vært utredet.

Har de hatt foreldreveiledning hos ernæringsrådgiver i forbindelse med allergien?

Start en samtale rundt det. Litt forskjell om det er bare korttenkthet, eller om de virkelig ikke bryr seg. Det er mulighet for  å få de til å tenke seg om, og ta det litt mer på alvor.

Om ikke - så er vel dette barnevernssak. Om foreldrene ikke tar hensyn til barnets medisinske behov, så er det grunn til alvorlig bekymring.

Allergi for nøtter/mandler kan gå ‘greit nok’ endel ganger, men en risikerer forverring av reaksjonen for hver gang kroppen utsettes for allergenet.

Har de epi-penn tilgjengelig, og vet hva de skal gjøre om barnet mister bevissthet og slutter å puste?

For det er potensielt hva det er snakk om her.

Ville ikke nølt med å melde fra til barnevernet i dette tilfellet.

Anonymkode: 3e3ef...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...