AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Ser det er mange jobber på Finn innen område «IT». Kan jeg søke på alle disse med Datakortet? Jeg har søkt på noen, men får ikke svar. Anonymkode: d67cc...06a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Morsomt. Anonymkode: f81aa...0e4 23
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Datakortet blir i minste laget for litt tyngre IT jobber. Men det er kanskje mulig å få administrative jobber innen IT dersom du har administrativ erfaring fra før. Anonymkode: fa4da...15a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Beklager, dette vil du ikke høre; Datakortet er på en måte et signal om at du ikke kan noen verdens ting innenfor it. Skal du søke it-jobb er det minimum fagbrev eller sterk nerdefaktor som gjelder. Helst bachelor eller master innen relevante fag. Anonymkode: 8458f...11f 15
Maskulino Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Datakortet er ikke verdt noe lenger. Enten erfaring og så ha kurset seg opp. Eller fagbrev eller bachelor. Kanskje du kan få 20 prosent it ansvarlig på den lokale grendeskolen eller noe, dersom du ikke har dette, men trolig ikke noe mer... 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Jobber innenfor IT og har aldri hørt om Datakortet en gang. Høres ut som noe kurs gamle folk tar for å lære hvordan man bruker datamaskin Som noen sier over, å fronte at man har noe slikt hadde garantert at du ikke får jobb innenfor IT. Anonymkode: 9c3e6...175 17
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Datakortet? Er det noe man får for å fullføre er datakurs på ungdomsskolen/videregående? Anonymkode: e240d...45b 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Datakortet? Er det noe man får for å fullføre er datakurs på ungdomsskolen/videregående? Anonymkode: e240d...45b Før i tiden kunne man ta datakortet samtidig som svømmeknappen og idrettsmerket på ungdomskolen. Det er bevis på at man kan touch-metoden og internet explorer. Anonymkode: f3040...e7a 12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Datakortet er et slags datakurs man får via Nav, hvor man lærer basic Excel, Word osv. Datakortet alene har liten verdi. Det er bare en aktivitet for de som har gått arbeidsledig en stund, et bevis på at man "fylte tiden med noe". Hadde vært mer verdt å hatt praksis i en bedrift, i det minste. Anonymkode: 5d917...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 Datakortet var for de som hadde vansker med overgang fra skrivemaskin til datamaskin. Husker det fra nittitallet, tror jeg. Det har hele tiden vært bevis på at man ikke kunne noenting om data. Artig mimretråd. 😄 Anonymkode: e562d...c5a 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 Jeg har kurs i MS-DOS. Om du tar dette tror jeg du stiller sterkere ts. Anonymkode: c73c9...090 5
GammelKaktus Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 (endret) Datakortet? Er det sånn man fikk før hvis man kunne ta på pc og finne word og excel? Endret 2. november 2021 av FrøkenMånestråle
TLR Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har kurs i MS-DOS. Om du tar dette tror jeg du stiller sterkere ts. Anonymkode: c73c9...090 Hva er MS-DOS og hvor lenge varer kurset 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 TLR skrev (Akkurat nå): Hva er MS-DOS og hvor lenge varer kurset Operativsystem. Jeg tok det vel på en par-tre mnd. Vet ikke hvem som holder kurs nå. Anonymkode: c73c9...090 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 Synes folk tar for hardt i når de snakker om 1990 tallet og ungdomsskolen. Datakortet eksisterer enda så vidt jeg kan se etter en kjapp google. Det kan f.eks. være forskjell på at en tidl. ufør kan få sjanse som konsulentjobb eller kassa-dame i en fotobutikk. Det viser da NOE. Datakortet Datakortet bekrefter din kunnskap på alle kontorstøtte program. Sertifiserende tester gir deg et kompetansebevis på oppnådd kunnskap. Avlegges på et av våre testsentre rundt om i Norge. Datakortet har vært en viktig bidragsyter til at 250.000 nordmenn har lært seg å bruke datamaskin i arbeidssammenheng. De sertifiserende testene krever at kandidatene må avlegge en avsluttende test for hver modul. Datakortet er basert på en fagplan fra ecdl.org, som har et verdensomspennende nettverk. Datakortet Datakortet 7 moduler (folkeuniversitetet.no) Datakortet - Kurs i Datakortet over hele landet 2021/2022 (kursguiden.no) Norsk Test - Datakortet Anonymkode: aea2b...af1 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har kurs i MS-DOS. Om du tar dette tror jeg du stiller sterkere ts. Anonymkode: c73c9...090 https://deichman.no/utgivelse/p9e0790051246f5d9533eefbdbdab1562 Anonymkode: 86a58...e34 1
TLR Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Operativsystem. Jeg tok det vel på en par-tre mnd. Vet ikke hvem som holder kurs nå. Anonymkode: c73c9...090 Var det dyrt
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 Jeg vet i grunn ikke hva «datakortet» er, men i mine ører høres det ut som noe pensjonister får dersom de går på kurs og lærer å skru på PC’en, sjekke e-post og åpne nettleseren. 🤷♀️ Så jeg tviler sterkt på at du får noen som helst jobb med det. Anonymkode: c3518...f3b 4
Daria Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 Jeg har fått søknader hvor det har vært listet opp datakurs fra 80- og 90-tallet (og vi snakker dagskurs, ikke utdannelser) i programmer som selv da de var nye hadde null relevans for den aktuelle stillingen - det er en sikker måte å havne nederst i bunken... Datakortet ble brukt som en del av undervisningen for IKT-klassen på skolen (vgs) jeg jobber for rundt 10 år siden, nå tar de vel bare for gitt at såpass kunnskap har alle. 1
Maskulino Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har kurs i MS-DOS. Om du tar dette tror jeg du stiller sterkere ts. Anonymkode: c73c9...090 Det tror jeg ikke at du gjør. Datakortet er faktisk reelle kurs som holdes den dag i dag. Det tror jeg de fleste av dere som kommenterer her ikke visste. Kan se for meg at f.eks. slike burugler som sitter i ekspedisjonen på høyskoler og universiteter og som må kunne lage romertall og sidetall i samme dokument, samt splitte bunntekst og topptekst for å hjelpe til med å få riktig format på masteroppgaver/bacheloroppgaver kanskje kan være aktuelle for slike kurs. Er mange som kan bruke Office og Word og Excell, men ser ofte mennesker som ikke klarer finne halvannen linjeavstand uten hjelp osv. Synes Trådstarter skal verdsette sin kompetanse og tenke i retning konsulentjobber. At man har minst ett kurs på CV er da bedre enn noe annet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå