Bjørg80 Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Hei. Er det noen som har erfaringer eller tips? Vi planlegger ferie sommeren 2022. Akkurat nå står valget mellom Kroatia eller Portugal. Vi tenker leiebil og kjøre rundt. Barna er 15-12-10 år gamle. Eller er det noen som har andre spennende, rimelige alternativ? Vi er nok den rastløse typen som ikke tilbringer late dager ved bassengkanten🤗
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Hei! Vi har vært på begge stedene med barna våre (9 og 11). Tror nok at Portugal var stedet vi trivdes best og fikk slappet av og nytt ferien uten stress, selv om det kanskje var mer "spennende" i Kroatia..? Vi hadde leiebil begge stedene. Det vi likte best med Portugal, var den fantastiske maten og drikken, de flotte, gamle byene, fine strender når vi av og til ville ha oss en stranddag. Men det samme kan nok sies om Kroatia 😄 Vi bodde ved Algarvekysten sør i Portugal først, så kjørte vi opp til Elora og var der noen dager. Innom andre småbyer på veien. Den turen, og den byen (Elora), var utrolig vakker! Ellers er vi glade i Storbritannia. Barna kan prøve seg på engelsk, og det er så mange flotte byer. Ploss at vi alltid har noen dager i London før vi flyr hjem. Flyprisene er billige, da, de er vanskelig å slå! Men leiebilene er kanskje litt dyrere. Sist England-tur leide vi bil og dro til sørkysten. Fint å ha mulighet til å bade litt selv om man ikke er noen strandløve. Vi plukket fossiler på strendene og det var veldig mye fint å se. Så hadde vi også nesten en uke i den utrolig sjarmerende småbyen Bradford-on-Avon, og tok dagsturer til Bath og andre utrolig fine byer og steder i og rundt Cotswolds. Ønsker meg en reprise av den ferien. Anonymkode: c40f5...efd 2
Bjørg80 Skrevet 1. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2021 Tusen takk for svar. Storbritannia frister så absolutt. Men vi er nok begge litt skeptiske til å kjøre på vestre side av veien 🙈hvordan var det igjunnen? kan jeg også spørre hvor i Kroatia dere var?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 Bjørg80 skrev (18 timer siden): Tusen takk for svar. Storbritannia frister så absolutt. Men vi er nok begge litt skeptiske til å kjøre på vestre side av veien 🙈hvordan var det igjunnen? kan jeg også spørre hvor i Kroatia dere var? Vi var i nærheten av Pula, på Istria-halvøya. Vi fløy til Venezia først og hadde noen dager der. Det var veldig flott, altså. I Kroatia fikk sønnen min vannkopper, og ingen på sykehuset i Pula kunne noe annet enn kroatisk (hvis vi måtte utsette hjemturen pga vannkopper på fly etc, forsikringsselskapet vårt sa vi måtte ha erklæring fra lege), og heldigvis hadde jeg lært russisk for lenge siden, slik at jeg forsto noe av skiltinga. Men det var kummerlige forhold på sykehuset, og vi ble sendt hit og dit, til slutt var det mange gamle damer med skaut på venterommet som virket som de stilte diagnosen, alle ville se, og det sto en flokk rundt den stakkars sønnen min og pekte og gestikulerte. Vet ikke om noen av dem var medisinsk personnell... , så jeg var glad for at det ikke var noe verre fatt. Tror slikt er mer på stell i Portugal. Det er mannen min som tar seg av venstresidekjøringa. Han sier at når man først har kommet seg ut av flyplassområdet, og havnet på en vanlig vei, går det veldig fint. Da følger man bare rutinene og skiltene og oppmerkingene, det går nesten på rutine, man tenker ikke over at man kjører "motsatt". Men det er akkurat det å manøvrere seg ut av leiebil-selskapets oppstillingsplass, og komme seg ut av flyplassen,når alt er uvant, som kan være litt stress. Anonymkode: c40f5...efd
Bjørg80 Skrevet 3. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2021 Takk🤗💕 hvor opplevde dere det mest naturskjønt? I Kroatia tenkte vi sør rundt Dubrovnik og kombinert med noen dager i Montenegro.. huff…så vanskelig valg 🙈🤗
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Jeg har vært i Kroatia en gang og synes det er oppskrytt. Altfor turistifisert og altfor mange nordmenn, ikke så billig som man kanskje skulle tro (eller ønske) og et kjøkken som prøver å kopiere Italia uten å lykkes helt. Spiste god mat der også, da, men måtte lete litt. På plussiden har de Nydelig skjærgård og det er fint på øyene utenfor Hvar. Og fin tur til den blå grotte. Likte egentlig split og Dubrovnik også som byer, men velger heller noe annet neste gant. Har ikke vært i Portugal, men det står på lista. Men ville heller valgt Italia enn Kroatia. Anonymkode: 4cf69...c02
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vært i Kroatia en gang og synes det er oppskrytt. Altfor turistifisert og altfor mange nordmenn, ikke så billig som man kanskje skulle tro (eller ønske) og et kjøkken som prøver å kopiere Italia uten å lykkes helt. Spiste god mat der også, da, men måtte lete litt. På plussiden har de Nydelig skjærgård og det er fint på øyene utenfor Hvar. Og fin tur til den blå grotte. Likte egentlig split og Dubrovnik også som byer, men velger heller noe annet neste gant. Har ikke vært i Portugal, men det står på lista. Men ville heller valgt Italia enn Kroatia. Anonymkode: 4cf69...c02 Turistfeller finnes overalt. Det er mange flotte steder i Kroatia som absolutt ikke er turistifisert. Det kroatiske kjøkkenet prøver ikke å kopiere Italia. Kroatia har vært en del av Italia, så det er logisk at maten ligner. Man finner kjip italiensk mat i Italia også, hvis man oppsøker turistfellene. Anonymkode: c71ca...227
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Turistfeller finnes overalt. Det er mange flotte steder i Kroatia som absolutt ikke er turistifisert. Det kroatiske kjøkkenet prøver ikke å kopiere Italia. Kroatia har vært en del av Italia, så det er logisk at maten ligner. Man finner kjip italiensk mat i Italia også, hvis man oppsøker turistfellene. Anonymkode: c71ca...227 For all del, du trenger ikke å være enig. Men de ba om min mening og fikk den. Anonymkode: 4cf69...c02
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Bjørg80 skrev (22 timer siden): Takk🤗💕 hvor opplevde dere det mest naturskjønt? I Kroatia tenkte vi sør rundt Dubrovnik og kombinert med noen dager i Montenegro.. huff…så vanskelig valg 🙈🤗 Det er kanskje hakket mer naturskjønt og spennende i Kroatia, selv om jeg liker Portugal bedre (kanskje pga at jeg liker komfort når jeg drar med små barn, liker å føle at jeg er i et land med god infrastruktur, der ting er lettvint). Det er mange knauser og holmer langs kysten i Kroatia, små landsbyer oppe i fjellene osv. Vi hadde faktisk en annen sommer der vi fløy til Dubrovnik og hadde leiebil, kjørte ned til Montenegro og var der en uke. Det var et fint og spennende land, det også. Bodde i nærheten av Kotor. Det anbefales å dra dit, selv om det var trange veier, folk kjører veldig uforsiktig, og det er vanskelig å få parkert når man skal steder. Men veldig mye spennende å se. Anonymkode: c40f5...efd
Bjørg80 Skrevet 4. november 2021 Forfatter #10 Skrevet 4. november 2021 Takk for gode innspill.. hva legger du i Spennende? Det klare vannet i Kroatia ser heilt herlig ut, men klippene ved strendene i Portugal ser også eventyrlige 😍 Vi er nokså naturintereserte og noe eventyrlystne. Ønsker å oppleve mest mulig ulikt fra Norge både med tanke på kultur og natur. Kanskje ikke de beste reisemålene jeg har kommet på her. Men vi styres rett og slett etter flybillettprisene og leiepriser i midten av juni, (og det vi tørr kjøre bil🙈🤗) vi kommer også til å lage mat i boligene og har dessverre ikke mulighet til mer en 1 restaurant besøk😜
tirben Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 Jeg har vært mye i Kroatia, og elsker det. Dubrovnik er det området hei liker minst! Det er fint rundt Pula, men det vi liker best, er området rundt Split. Split i seg selv er fint, men det er også mange fine steder rundt, som feks Trogir, Hvar og Korcula. Jeg har aldri vært i Makarska, så det vet jeg ikke noe om. Det er lett å kjøre bil i Kroatia. Det er flotte motorveier gjennom hele landet. Vi har alltid leid bolig privat når vi har vært der. Har leid leiligheter og villaer. Har funnet dem på nettsider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå