AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Jobber som lærer, og fikk vite at en elev i en klasse jeg hadde på fredag, testet positivt for korona i helgen. Jeg er fullvaksinert (i august tok jeg siste vaksine), og har nå fått beskjed om at alle som har vært i kontakt med eleven skal testes. Jeg har testet meg en gang tidligere i høst, i forbindelse med forkjølelse, negativ test. Det var en ekstrem vond erfaring hvor jeg erfarte panikk og smerte, ja, jeg har lav smerteterskel. Lurer nå på om arbeidsgiver har rett til å kreve at jeg tester meg når jeg er symptomfri og fullvaksinert? Anonymkode: 50624...37f
Minlillesky Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jobber som lærer, og fikk vite at en elev i en klasse jeg hadde på fredag, testet positivt for korona i helgen. Jeg er fullvaksinert (i august tok jeg siste vaksine), og har nå fått beskjed om at alle som har vært i kontakt med eleven skal testes. Jeg har testet meg en gang tidligere i høst, i forbindelse med forkjølelse, negativ test. Det var en ekstrem vond erfaring hvor jeg erfarte panikk og smerte, ja, jeg har lav smerteterskel. Lurer nå på om arbeidsgiver har rett til å kreve at jeg tester meg når jeg er symptomfri og fullvaksinert? Anonymkode: 50624...37f Når de sier at alle som har vært i kontakt skal testes, så tester du deg! Selv om du er fullvaksinerte. Det ubehaget du har/får ved å teste deg er svært lite i forhold til konsekvens av smittespredning og alvorlig sykdom fra covid. Måtte selv teste meg forrige uke grunnet smitte på skole. Jeg jobber og på skole. Jeg er fullvaksinert, ingen symptomer. 34
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Minlillesky skrev (1 minutt siden): Når de sier at alle som har vært i kontakt skal testes, så tester du deg! Selv om du er fullvaksinerte. Det ubehaget du har/får ved å teste deg er svært lite i forhold til konsekvens av smittespredning og alvorlig sykdom fra covid. Måtte selv teste meg forrige uke grunnet smitte på skole. Jeg jobber og på skole. Jeg er fullvaksinert, ingen symptomer. Det er dine følelser som snakker her, og du skriver ganske frekt og nedlatende. Jeg spør om objektive fakta, ikke følelser. Kan rektor/arbeidsgiver kreve at jeg tester meg? Anonymkode: 50624...37f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Hver test føles forskjellig, så selv om forrige bar vond trenger ikke denne være det. For selvfølgelig skal du teste deg. Anonymkode: 66195...9cd 16
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hver test føles forskjellig, så selv om forrige bar vond trenger ikke denne være det. For selvfølgelig skal du teste deg. Anonymkode: 66195...9cd Selvfølgelig skal jeg teste meg? Hvilke lover og regler er det du i så fall har å vise til her? Anonymkode: 50624...37f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Du ka orreste nekte å teste, men må da gå i karantene.....på egen regning. Anonymkode: 66195...9cd 13
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du ka orreste nekte å teste, men må da gå i karantene.....på egen regning. Anonymkode: 66195...9cd Jeg er fullvaksinert......Det du sier gir da null mening. Ingen vits i vaksine om det er slik du hevder. Anonymkode: 50624...37f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Det er snakk om noen minutter med ubehag for å eventuelt unngå store konsekvenser dersom du skulle være smittet. I tillegg går du frem som et godt eksempel ovenfor barna dersom du viser i praksis at noen ganger må man gjøre ting man ikke har lyst til. At du opplevde forrige test som nærmest traumatisk.. da høres det i så fall ut som om du har hatt vanvittig uflaks. Det er en bomullspinne som ikke akkurat et veldig tykk, det skal ikke være så smertefullt som du beskriver. Anonymkode: b4327...04f 18
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er fullvaksinert......Det du sier gir da null mening. Ingen vits i vaksine om det er slik du hevder. Anonymkode: 50624...37f Men nå er det jo et kjent faktum at man både kan bli smittet og smitte andre selv om man er fullvaksinert. Anonymkode: 645a0...5b5 22
Minlillesky Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er fullvaksinert......Det du sier gir da null mening. Ingen vits i vaksine om det er slik du hevder. Anonymkode: 50624...37f Du kan fremdeles bli smittet og spre smitte, selv om du er fullvaksinert. Sjefen kan vel ikke kreve det, men du må nok i karantene om du ikke testet deg. 13
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er fullvaksinert......Det du sier gir da null mening. Ingen vits i vaksine om det er slik du hevder. Anonymkode: 50624...37f Vaksinen hindrer ikke smitte 100%, den minsker sjansen og gir ved smitte et mildere sykdomsforløp. Selv om du ikke er syk kan du bære på smitte, og det er ikke tøft å spre dette rundt på en skole. Anonymkode: 66195...9cd 9
Vera Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er dine følelser som snakker her, og du skriver ganske frekt og nedlatende. Jeg spør om objektive fakta, ikke følelser. Kan rektor/arbeidsgiver kreve at jeg tester meg? Anonymkode: 50624...37f Ja. Å teste seg bidrar til smittebegrensning, og kontroll over smitteutbrudd. Jeg skjønner at du syns det er ubehagelig, men det er snakk om noen sekunder av ditt liv med ubehag. 11
Fame Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/ Følg med på retningslinjer i stedet for KG. Du trenger ikke teste deg før du utvikler symptomer og du trenger heller ikke i karantene 15
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er fullvaksinert......Det du sier gir da null mening. Ingen vits i vaksine om det er slik du hevder. Anonymkode: 50624...37f Du som er vaksinert kan fremdeles bli smittet, eller smitte videre! For alt du vet er det en i familien til en i klassen din som ikke kan ta vaksinen, og som dermed da ikke er beskyttet. Sorry meg, men du får det til å høres ut som om du er beskyttet, så da driter du litt i hvordan det eventuelt måtte påvirke andre. Anonymkode: b4327...04f 12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Jeg skjønner ikke at testen kan føles ubehagelig. De har jo slutta med å stikke pinnen langt oppi nesa, nå snurrer de den bare rundt i neseboret Anonymkode: 6dcbe...d2e 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 Etter lovverket trenger du ikke teste deg eller gå i karantene siden du er fullvaksinert. https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/ Når det er sagt, så er det veldig overraskende med voksne folk som får en sånn reaksjon på koronatest, har du kanskje opplevd noe som bringer frem minner eller noe sånt? Moralsk sett, og for alle rundt deg på jobb så er det en selvfølge at du tar en test når arbeidsgiver krever det. Men jeg tviler på at de kan si deg opp om du nekter. Anonymkode: e833d...05a 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 Nei, de kan ikke tvinge en til å teste deg. Og du som er fullvaksinert skal ‘kun’ følge med på helsen de neste ti dager (er det vel). Du trenger kun å teste deg om du har symptomer. Dette er fhi sine retningslinjer. Det være sagt, jeg er fullvaksinert og testet meg da symptomer viste seg. Positiv. Men de andre i husstanden har testet negativt daglig. Anonymkode: 0410c...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke at testen kan føles ubehagelig. De har jo slutta med å stikke pinnen langt oppi nesa, nå snurrer de den bare rundt i neseboret Anonymkode: 6dcbe...d2e Her tar de kun hurtigtest på barn. Voksne må ta pcr. Anonymkode: 0410c...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #19 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her tar de kun hurtigtest på barn. Voksne må ta pcr. Anonymkode: 0410c...a6f Jeg har tatt pcr test senest for 3 uker siden og da tok de testen bare i neseborene. Hun som tok testen sa de hadde sluttet å stikke pinnen langt baki og det var lenge siden de sluttet med det, sa hun. Anonymkode: 6dcbe...d2e 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 Fame skrev (2 minutter siden): https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/ Følg med på retningslinjer i stedet for KG. Du trenger ikke teste deg før du utvikler symptomer og du trenger heller ikke i karantene Mulig det, men det er lov å bruke sunn fornuft. Når symptomer kommer har man vært smittebærer en stund allerede. Og som lærer er en i kontakt med mange elever i løpet av den tiden. Blir mitt barn smittet fordi en lærer er pingle, nekter test og går rundt som smittespreder i dager legger jeg fra meg snill-jente imaget. Anonymkode: 66195...9cd 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå