Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om dette? Hjelp hodet mitt å tenke rasjonelt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle rasjonelle tenkere her inne, jeg trenger hjelp til å sortere tanker, tenke logisk og rasjonelt og finne tillit og fotfeste igjen.

Jeg prøver meg på en kort variant:

jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år, vi har 1 barn sammen, jeg har 2 fra før.
Datingfasen vår før vi ble sammen var lang (6 mnd) og han gav ofte uttrykk for at han var veldig redd for dette med forhold/forpliktelse.
Vi hadde aldri noen samtale om at vi var eksklusive i den perioden men for meg så føltes jo dette ekte og vi oppførte oss som kjærester etter 1 mnd ca. Jeg hadde nok kommet mye lengre oppi hodet mitt mtp følelser enn det han hadde, det er vel kanskje mer typisk oss damer enn for menn?

Jeg har flere ganger spurt han de siste årene om han lå med noen andre i denne datingfasen og han har alltid sagt «nei, det var bare deg, det hadde jeg ikke behov for».

Nå har jeg funnet ut at han lå med en annen en 1,5 mnd ut i datingen. Det var etter en bytur /fylla og var en skivebom. Jeg måtte spørre spesifikt om denne damen for å få det ut av han. Han sier at han angret veldig, at han etter dette fikk en «vekker» og innså at det han følte for meg var ekte og ikke kunne rømmes fra. Han ville ikke innse at han hadde truffet «the one». Jeg tror han på dette siden jeg veit godt hvor stresset han var for disse følelsene.

Han ble livredd for å ha ødelagt alt med meg og bestemte seg derfor for å ikke si noe.

Nå er jeg litt lost, mest fordi den grunnmuren jeg hadde av tillit og trygghet delvis er revet bort. Mannen som jeg trodde ALDRI hadde løyet til meg og som har snakket om hvor viktig det er med tillit har løyet gjentatte ganger om det samme og om noe som var viktig for meg å vite.

Forholdet vårt har vært fantastisk, jeg har sett for meg «for alltid» med han her.

Hvordan hadde du tenkt rundt dette? Hvordan skal jeg prøve å tenke/komme meg videre? Jeg sørger over glansbildet som er borte, samtidig prøver jeg å si til meg selv at dette var tidlig og at vi ikke hadde noen avtale om å være eksklusive. Og at jeg må skjerpe meg og ikke gnage. Men så er det dette med løgnen. (Som jeg håper er den første og siste)

Tanker?

klem

Anonymkode: 8caeb...0af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min aller første tanke var at jeg hadde følt det akkurat som deg. Så jeg skjønner deg godt. Ikke noe rart at denne stikker.

Rasjonelt sett, så har han ikke gjort noe galt. Dere hadde ikke tatt praten, det var heller ikke snakk om bevisst dating av flere for å holde mulighetene oppe, men et ONS etter bytur slik jeg leser dette. Det som var galt, er at han har løyet om det. Det er jo mye mulig at han syntes dette var så dumt gjort og var så redd for å miste deg at han løy. Og klart, når han sa nei første gangen, så blir han bondefanget og må stå på sitt opprinnelige svar. Det er nok en naturlig reaksjon. 

At han tok den enkle vegen ut der og da av frykt for å miste deg, synes jeg skal være mulig å tilgi, spesielt siden forholdet er og har vært så bra. Virkelig bra forhold er ikke lett å finne, og langvarige forhold vil alltid ha en og annen knekk man må jobbe seg gjennom. Ville nok ha forsøkt å tenke på at dette var tidlig, ikke planlagt eller "serie-dating", at kanskje var det dette som skulle til for at frykten for å binde seg skulle bli mindre - han forsto hva han kunne miste, selv om det var tidlig. Også ble han fanget av et øyeblikks "enkleste veg ut". Bevisste løgner etter at dere ble et par ville jo være mye mer ødeleggende for tilliten, og det har du ingen eksempler på :) 

Anonymkode: fc86d...3c9

• Liker 2
Skrevet

Slutt å overanalysere alt, ikke forvent at han skal være som en åpen bok om tiden før dere ble sammen. Han gjorde ikke noe galt den gangen, all den tid han aldri hadde lovet deg noe på det tidspunktet. Hvorfor maser du nå da for å få ut av ham hva han gjorde i dating-fasen der dere IKKE hadde avtalt å være eksklusive?

Anonymkode: c68e9...672

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å overanalysere alt, ikke forvent at han skal være som en åpen bok om tiden før dere ble sammen. Han gjorde ikke noe galt den gangen, all den tid han aldri hadde lovet deg noe på det tidspunktet. Hvorfor maser du nå da for å få ut av ham hva han gjorde i dating-fasen der dere IKKE hadde avtalt å være eksklusive?

Anonymkode: c68e9...672

Enig!

Anonymkode: 016de...10f

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at dette stikker. Han burde ikke ha løyet for deg men han gjorde det fordi han ikke ville såre eller miste deg. Her må du jobbe skikkelig med deg selv og la det gå. Ellers ødelegger du for deg selv og et flott forhold! 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i all verden driver du å spør og graver i hva han gjorde under datingfasen for 4-Fire år siden. 

Høres kontrollerende ut. 

Du får avslutte med denne mannen da, og finne deg en ny (tredje mann) du kan få nye barn med. 

Alle gode ting er vel tre? 

Anonymkode: 1a6c2...81f

• Liker 2
Skrevet

Må dere kvinnfolk slutte å være så naive.  Mann med forpliktelsesangst=50/50 sjangse for lyving på enkelte tema

Anonymkode: 0c119...680

Skrevet

Problemet her er vel like mye at du driver å spør han om datingfasen som skjedde for 4-5 år siden?

I tiden før man blir kjærester/eksklusive, så har man ikke så mye man skulle ha sagt. Samtidig så er det synd at han har løyet om dette tidligere om du har spurt han om det. Løgn er aldri et godt fundament. 

Virker jo som at problemene stikker dypere, ettersom at dette er noe du fortsatt tar opp etter såpass mange år? 

Skrevet (endret)

Lett å være etterpåklok, men hva i all verden tenkte du på da du begynte å grave i dette? Nå 4 år og 1 barn senere? 

Endret av Nelja
Skrevet

Skjønner at det svir. Men tenk over grunnen til at han løy. Han løy for at han var redd for å miste deg. Det har MYE å si, tenker jeg. Og dette var helt i startfasen. Jeg hadde lagt det bak meg, og tenkt at dette var en trofast mann og at dette ikke er et svik som er fare for gjentakelse i form av utroskap o.l. Å drive å terpe på dette i det uendelige derimot kan være ødeleggende for forholdet. Men dere må sette dere ned og snakke ferdig om dette, og SÅ sette strek. Ikke bare sette lokk på det og si at det skal glemmes.

Anonymkode: 99e0f...e66

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Takk for alle svar, setter pris på alle!

Dere skriver det jeg tenker selv er det rasjonelle. Det er nok bare egoet mitt som har fått seg en knekk. Dere har helt rett, jeg skulle ikke gravd i dette.

Anonymkode: 8caeb...0af

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...