Gå til innhold

Samlivsbrudd, økonomi & eiendeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er bare litt nysgjerrig på om noen har litt peiling på hva som er normalen her.

Person A eier huset.

Person B har bodd gratis i dette huset, men har betalt halvparten av strømmen og ca. halvparten av maten i løpet av årene.

Alt som har med huset å gjøre, har person A lagt ut penger for, siden person B ikke var medeier. 

Person B har kjøpt noen møbler som skjenk, spisebord osv. 

Og nå, ved brudd, vil selvfølgelig person B ha med seg alt personen har betalt selv. Og da mener jeg alt. Gjerne tapet og maling om det hadde latt seg gjøre.

Person A vil jo bare sitte igjen med et skall av et hus, noe som er greit nok. Person B har jo som nevnt betalt for skjenk/spisebord osv selv.

Det er felles barn, om det skulle ha betydd noe.

Det person A derimot lurer på, det er om person B virkelig har rett til å stikke av med alt som er fastmontert i huset også. La oss si person B har kjøpt 2 lamper som er montert i stue/gang f.eks.

Det foreligger ingen kontrakt på noe som helst. 

Anonymkode: 8ccda...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Person B tar med deg løsøre hun selv har kjøpt, og selger alt hun har kjøpt som er fastmontert til person A.

Anonymkode: 9d8fb...f42

• Liker 7
Skrevet

Er person A og person B gift eller samboere?

Anonymkode: df20c...d0f

• Liker 1
Skrevet

Person A og B er ikke gift. Men de var jo samboere i X antall år før det ble brudd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Person B tar med deg løsøre hun selv har kjøpt, og selger alt hun har kjøpt som er fastmontert til person A.

Anonymkode: 9d8fb...f42

Dette. Liten pris å betale til en person som har gått i kvinnefella og sitter igjen med ingenting. Hadde derimot person B bodd gratis i alle de årene fordi person A også hadde betalt for sin del av utgiftene + huset så kan person B ta med spisestua si og de møblene og ferdig med det.

Anonymkode: b3771...d36

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Person A og B er ikke gift. Men de var jo samboere i X antall år før det ble brudd.

Og de hadde tydeligvis ikke samboerkontrakt. Ikke gå i den fella igjen neste gang.

Person B tar med seg alt den har kjøpt, person A får et skall av et hus.

Anonymkode: 46bad...d69

• Liker 3
Skrevet

Du spør hva som er normalen. Normalen tror jeg er at du tar med de fleste av tingene du har kjøpt, men at man overser småting, som lamper som henger fast eller et eller annet eksen virkelig bruker mye eller er viktig for ham.

Du har vel rett på alt du har kjøpt, men de fleste vil være litt storsinnede kombinert med å minimere konflikt og stress. 

Anonymkode: 8e7c2...271

• Liker 2
Skrevet

Person A eier huset 100% alene og klager over at Person B tar med seg simpelt løsøre og møbler som Person B faktisk eier? Person A er den store vinneren her. Det er vanligvis enkelt å koble fra ei lampe, så har Person B betalt for denne tar man med seg den. Person A har sitt på det rene, men bør likevel prise seg lykkelig over at Person B ikke prøver seg på huset/verdistigningen.

Anonymkode: cde32...eae

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Person A eier huset 100% alene og klager over at Person B tar med seg simpelt løsøre og møbler som Person B faktisk eier? Person A er den store vinneren her. Det er vanligvis enkelt å koble fra ei lampe, så har Person B betalt for denne tar man med seg den. Person A har sitt på det rene, men bør likevel prise seg lykkelig over at Person B ikke prøver seg på huset/verdistigningen.

Person A er ikke nødvendigvis den store vinneren om Person B fikk bo gratis i alle disse årene og dermed benyttet gode muligheter til å spare tilsvarende i fond. I mange områder har aksjemarkedet slått boligmarkedet de siste årene mtp gevinst. Om Person B ikke benyttet seg av den muligheten hvis hen fikk bo gratis så er ikke det Person A sin feil. Forutsett at Person A har tatt alle boutgifter i perioden og betalt sin del av strøm og felles utgifter i tillegg.

Sier ikke at det er saken her, men det trenger ikke være så svart hvitt som du skisserer.

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier ikke at det er saken her, men det trenger ikke være så svart hvitt som du skisserer.

Absolutt. Vi vet litt for lite om boligmarkedet i området samt hva slags private investeringer Person B har brukt sin inntekt på i stedet for å betale for å bo.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Person A har sitt på det rene, men bør likevel prise seg lykkelig over at Person B ikke prøver seg på huset/verdistigningen.

Hvordan skal det gå til, når person B ikke har betalt en krone på huset? Bodd gratis hele tiden. 

Anonymkode: 5f8e5...0e3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan skal det gå til, når person B ikke har betalt en krone på huset? Bodd gratis hele tiden. 

Anonymkode: 5f8e5...0e3

Som jeg sier, Person A hadde i så fall hatt sitt på det rene men jeg har lest nok av lignende situasjoner på KG hvor en som ikke eier noe av boligen prøver å rette opp igjen "kvinnefella" ved samlivsbrudd. Det er mange som prøver å dra "rettferdighetskortet".

Skrevet

Du har på en måte gått litt i motsatt kvinnefelle.

Ja, konsekvensen av at du har brukt penger hovedsaklig på huset, er at du nå ved et brudd vil stå igjen med ‘et skall av et hus’.

Du har ingen rett på løsøre, møbler og interiør som ex’en har kjøpt inn. Om avtalen har vært at hun heller har brukt penger på møbler og alt det som skaper et hjem av et hus.

Muligens fastmonterte lamper kan være diskusjonstema ja. Men her ville jeg ikke valgt å lage et problem av noe som tross alt er en mindre utgift. La ex’en ta sitt.

Anbefaler å orientere deg om evt kjøp/salg grupper for ditt nærområde på Facebook, også Finn selvfølgelig. Er vanligvis greit å få tak i senger, sofa, kjøkkenbord osv enten gratis eller til rimelig penge. Folk bytter ut helt kurante møbler, kun fordi en ønsker forandring etter mye ‘corona-tid’ hjemme.

Anonymkode: 35fce...800

• Liker 1
Skrevet

AB her...

Jeg hadde alt av interiør som jeg hadde betalt selv, men det ble etter hvert byttet ut (solgt billig) over finn siden hun ønsket alt nytt / å gjøre alt til "sitt". 

Jeg har aldri forventet annet enn at hun skal få tilbake alle tingene (løsøre) hun har betalt for selv.

Når det er brudd er det jo litt surskap og bitterhet ute og går, så jeg ble nok bare litt sur for at hun skulle ta "hver minste" ting som som ikke er verdt mange kronene, for så å etterlate stygge skruehull på et helt nyoppusset rom. 

Ingen rettferdighetskort jeg prøver å dra frem. Jeg vet bare at om jeg hadde vært i motsatt situasjon, så hadde jeg ikke brydd meg om å ta med meg hver minste ting. Vil jo at hun skal ha det noen lunde bra / klare seg.

Og jeg klarer meg selvfølgelig helt fint jeg også, er som en har nevnt her, bare å ta en titt på bruktmarkedet osv, så får man ting på plass litt etter litt. 

Brudd er kjedelig uansett, og det ligger nok litt bitterhet og surskap mellom begge parter. 

Nei, hun får vel bare ta seg ut 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AB her...

Jeg hadde alt av interiør som jeg hadde betalt selv, men det ble etter hvert byttet ut (solgt billig) over finn siden hun ønsket alt nytt / å gjøre alt til "sitt". 

Jeg har aldri forventet annet enn at hun skal få tilbake alle tingene (løsøre) hun har betalt for selv.

Når det er brudd er det jo litt surskap og bitterhet ute og går, så jeg ble nok bare litt sur for at hun skulle ta "hver minste" ting som som ikke er verdt mange kronene, for så å etterlate stygge skruehull på et helt nyoppusset rom. 

Ingen rettferdighetskort jeg prøver å dra frem. Jeg vet bare at om jeg hadde vært i motsatt situasjon, så hadde jeg ikke brydd meg om å ta med meg hver minste ting. Vil jo at hun skal ha det noen lunde bra / klare seg.

Og jeg klarer meg selvfølgelig helt fint jeg også, er som en har nevnt her, bare å ta en titt på bruktmarkedet osv, så får man ting på plass litt etter litt. 

Brudd er kjedelig uansett, og det ligger nok litt bitterhet og surskap mellom begge parter. 

Nei, hun får vel bare ta seg ut 🙂

Kan ikke du kjøpe henne ut for de gjenstandene du ønsker å beholde og som vil etterlate skruehull? 

Anonymkode: a9d20...9ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...