AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Jeg har lest at vippestol og "gå stol" ikke er bra da det forstyrrer utviklingen. Heller ikke sko før de kan gå ordentlig. Annet? Anonymkode: 475ed...360 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Billig plastræl, kan være stygge kjemikalier i dem. Anonymkode: 584f0...694 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Gamle babybjørn bæreseler. Anonymkode: 58478...123 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Sånn hoppetusse alle hadde i dørkarmen på 90tallet. Utrolig at det fortsatt selges i dag. Anonymkode: cf95c...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Dere som skriver her, kan dere begrunne det dere kommer med? Gjerne med kilder🙈 Jeg skal ha baby om noen måneder, og synes dette var interresant. Anonymkode: 09369...9c9 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere som skriver her, kan dere begrunne det dere kommer med? Gjerne med kilder🙈 Jeg skal ha baby om noen måneder, og synes dette var interresant. Anonymkode: 09369...9c9 Det er fysioterapeuter som sier at gåstol og hoppetusse ikke er bra, mener det har noe med at de da bare bruker tærne og dessuten er ikke ryggen sterk nok. Et googlesøk gir deg nok flere artikler om det. Vippestol er fint å bruke når man f.eks lager middag eller dusjer men kroppen til baby blir ganske passiv så man skal ikke bruke den veldig lenge av gangen. Men vi har hatt stor bruk for den med våre tre barn. Anonymkode: 0a67d...ffd 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har lest at vippestol og "gå stol" ikke er bra da det forstyrrer utviklingen. Heller ikke sko før de kan gå ordentlig. Annet? Anonymkode: 475ed...360 Vippestol kan være ganske praktisk, men er lurt kjøpe en som har en god stilling eller hva en skal si. Vi fikk av mamma når jeg fikk tvillinger, og de var så gigantiske og merkelig formet at barna satt helt ubehagelig i det. Kjøpte en annen type som var bedre (kostet endel mer da), og den var det ikke noe problem om de sovnet i. Elektrisk og kunne legges like flatt som vogna. Hoppehuske, gåstoler (brukes før barnet er modent for det egentlig, sånn at det ikke er spesielt bra). Endel gamle bæreseler kan være ukomfortable, men etter sykehuset er de ikke nødvendigvis skadelige. Jeg spurte om det spesielt sia jeg har barn med hofteproblemer, og hadde arvet den. Kjøpte ny sia jeg synes den var ubehagelig på, og må den brukes mye er det litt kjedelig. Endel smokkelenker og sånne perlegreier til vogna kan lett rives i stykker (kvelingsfare, så ei som lager slike rive en fra en kjent produsent hun ikke ville navngi, var snakk om at hun mente det var for lite krav/regler om test av produktene). De fleste produktene som selges i ordentlige butikker er nok helt trygge ettersom det er ganske strenge krav på det meste, men ville nok droppet kjøpt flasker fra eBay liksom. Ganske mye som er unødvendig da, så tenker det kan være lurt kjøpe det du vet du faktisk trenger. Og heller sette av penger til ting du føler du får behov for etter babyen er født, butikkene er fortsatt åpne heldigvis. Feks har jeg hatt god nytte av en sånn vuggeting til vogna, sånn at jeg slapp stå vugge selv konstant… for min far som fikk en sovebaby hadde den vært totalt unødvendig igjen. Anonymkode: 6d829...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er fysioterapeuter som sier at gåstol og hoppetusse ikke er bra, mener det har noe med at de da bare bruker tærne og dessuten er ikke ryggen sterk nok. Et googlesøk gir deg nok flere artikler om det. Vippestol er fint å bruke når man f.eks lager middag eller dusjer men kroppen til baby blir ganske passiv så man skal ikke bruke den veldig lenge av gangen. Men vi har hatt stor bruk for den med våre tre barn. Anonymkode: 0a67d...ffd Gåstol: Anbefales ikke. En gåstol fratar barnet mulighet til å prøve ut balanse og styrke som de trenger for å gå fritt. En gåstol vil hindre barnet i å øve seg på å gå på en naturlig måte. Forskning viser at ved bruk av gåstol, forsinkes den motoriske utviklingen. Hoppehuske: Anbefales ikke. En hoppehuske er uheldig på grunn av belastning på føtter, hofter og rygg. Barnet bruker muskulaturen på en unaturlig og uhensiktsmessig måte som kan forsinke den naturlige bevegelsesutviklingen. Stod i en sånn brosjyre fra fysio i Sarpsborg. Anonymkode: 6d829...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gåstol: Anbefales ikke. En gåstol fratar barnet mulighet til å prøve ut balanse og styrke som de trenger for å gå fritt. En gåstol vil hindre barnet i å øve seg på å gå på en naturlig måte. Forskning viser at ved bruk av gåstol, forsinkes den motoriske utviklingen. Hoppehuske: Anbefales ikke. En hoppehuske er uheldig på grunn av belastning på føtter, hofter og rygg. Barnet bruker muskulaturen på en unaturlig og uhensiktsmessig måte som kan forsinke den naturlige bevegelsesutviklingen. Stod i en sånn brosjyre fra fysio i Sarpsborg. Anonymkode: 6d829...ce2 Samme årsak til at Baby Bjørn, Cybex og andre teite seler ikke er anbefalt, de hvor beina henger rett ned. Det gir skikkelig feilstilling på hofter og rygg, og bruk anbefales ikke å overstige 15-20 min i slikt bæretøy. Med riktig og mykt bæretøy, hvor knærne kommer høyere enn rumpa og ryggen får rom til å få den naturlige svaien kan man bære hele døgnet om man ønsker. Gåstol går også under denne årsaken, mange setter alt for små babyer i slike stoler og de bare henger fra skrittet i de... Stakkars små. Anonymkode: cf95c...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Samme årsak til at Baby Bjørn, Cybex og andre teite seler ikke er anbefalt, de hvor beina henger rett ned. Det gir skikkelig feilstilling på hofter og rygg, og bruk anbefales ikke å overstige 15-20 min i slikt bæretøy. Med riktig og mykt bæretøy, hvor knærne kommer høyere enn rumpa og ryggen får rom til å få den naturlige svaien kan man bære hele døgnet om man ønsker. Gåstol går også under denne årsaken, mange setter alt for små babyer i slike stoler og de bare henger fra skrittet i de... Stakkars små. Anonymkode: cf95c...ce3 Interessant! Har du noen eksempler på bæreseler som er bedre enn de du beskriver? :) Anonymkode: a7dbb...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Billig plastræl, kan være stygge kjemikalier i dem. Anonymkode: 584f0...694 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som skriver her, kan dere begrunne det dere kommer med? Gjerne med kilder🙈 Jeg skal ha baby om noen måneder, og synes dette var interresant. Anonymkode: 09369...9c9 En god del plast inneholder diverse myknere og tilsetninger som regnes som giftige, hormonhermende, etc. Du har sikkert hørt om BPA? Det er jo ikke det eneste stoffet som er uheldig. Anonymkode: 584f0...694
Gjest DNX Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant! Har du noen eksempler på bæreseler som er bedre enn de du beskriver? Anonymkode: a7dbb...ad0 Ikke meg du spurte, men: F.eks. Ergobaby Adapt 😊 Enkel bæresele, størrelse justeres med borrelås, ergo ingen behov for spedbarnsinnlegg (ekstra pute). Brukt fra nyfødt til 1,5 år her. Jeg unngikk bevisst en sele der babyen kan sitte framover/utovervendt, fordi det bare bør gjøres i korte perioder (da kroppen er i en mindre gunstig stilling den veien), og jeg ville ikke risikere at babyen nektet å bæres mage mot mage når den først hadde prøvd å titte framover og «se alt»😅 Men om du ønsker den fleksibiliteten (slik veldig mange foreldre gjør) er Ergobaby Omni 360 en like god bæresele. En god ergonomisk bæresele kan sidestille med bæresjal mtp. komfort/utvikling, men uten at man trenger å forstå seg på knyting - jeg syntes det var godt å slippe den biten, særlig siden det er enklere å overlate babyen i bæresele til mannen enn å få han til å sette seg inn i knyting av sjal🙈
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Interessant! Har du noen eksempler på bæreseler som er bedre enn de du beskriver? Anonymkode: a7dbb...ad0 Jeg ville prøvd Angelpack, Integra 1 eller Kahubaby. Seler bør prøves, for den som jeg passer gjør ikke nødvendigvis du 🙂 Men jeg slår et slag for tynne, lite polstret seler som tar lite plass og man ikke kjenner at man har på. Av de mer kjente merkene har du Ergobaby Adapt og Baby Bjørn One, men de er stivere, mer klumpete og tar mer plass. Har man ikke prøvd annet så blir man kanskje fornøyd nok, men om du kan komme til å bære mye anbefaler jeg ikke de. Også verdt å nevne at forovervendt bæring aldri bør prioriteres i valg va sele. Det er uergonomisk uansett hvilken sele, både for mor og baby, baby skal aldri sove slik, baby skal sitte veldig begrenset mtp inntrykk av alt som skjer rundt (tungt for baby mentalt) og de selene er omtrent alltid stiv og klumpete, fordi de krever ekstra støtte for å kunne konverteres til fremoverbæring. Bare nevner det først som sist, det kommer garantert til å bli et tema om du skal på selejakt, så nå kan du bare slå det vekk fra deg en gang for alle 😅 Kahubaby, Angelpack og Integra kan alle brukes på hofte om du ønsker å prøve det. Det er ergonomisk for baby samt at den kan skjerme seg selv mot mor om den trenger en pause fra alle inntrykkene, og det er trygt å sove slik. Det er ikke like ergonomisk for mor, men det er noen som liker det likevel 🙂 Anonymkode: cf95c...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 DNX skrev (55 minutter siden): Ikke meg du spurte, men: F.eks. Ergobaby Adapt 😊 Enkel bæresele, størrelse justeres med borrelås, ergo ingen behov for spedbarnsinnlegg (ekstra pute). Brukt fra nyfødt til 1,5 år her. Jeg unngikk bevisst en sele der babyen kan sitte framover/utovervendt, fordi det bare bør gjøres i korte perioder (da kroppen er i en mindre gunstig stilling den veien), og jeg ville ikke risikere at babyen nektet å bæres mage mot mage når den først hadde prøvd å titte framover og «se alt»😅 Men om du ønsker den fleksibiliteten (slik veldig mange foreldre gjør) er Ergobaby Omni 360 en like god bæresele. En god ergonomisk bæresele kan sidestille med bæresjal mtp. komfort/utvikling, men uten at man trenger å forstå seg på knyting - jeg syntes det var godt å slippe den biten, særlig siden det er enklere å overlate babyen i bæresele til mannen enn å få han til å sette seg inn i knyting av sjal🙈 Adapt passer fra nyfødt, Omni 360 skal også gjøre det men gjør det sjeldent likevel. Passer som oftest fra ca 3 mnd. Anbefaler for øvrig Adapt over Omni any day, Omni er mer klumpete og som nevnt bør aldri forovervendt bæring spille inn på valg av sele over komfort etc 🙂 Anonymkode: cf95c...ce3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Jeg tenker alt med måte. Også er det jo hva ungen liker. Med min første var jeg veldig imot vippestol, men vi var på besøk hos noen som hadde det, og babyen absolutt elsket det. 😜 Men da var det for sent å kjøpe for oss selv, så jeg kjøpte heller til ungen nr 2. Ja babyen nr to var absolutt ikke interessert i vippestol, selvsagt. Men ser tilbake nå, tenker jeg ville kjøpt vippestol heller, og bare passe på å ikke bruke den så mye. Vi hadde ergo baby og manduca, også noen sjal, begge barna var veldig fornøyde med bæretøy, mor fikk gjort noe ihvertfall. Vi hadde også Babybjørn, men utenom at den ikke var ergonomisk, var den også mindre behagelig for mor. Jeg var selvsagt også imot gåstoler. Nå senere vet jeg, at mange bruker de med hell - igjen, alt med måte, så lenge ungen er ikke hele tiden i gåstol. Gåstol gjør ungen mer mobil fra tidlig alder, så kan til og med motivere til å bevege mer på seg fra tidligere alder. Nå når vi alle har parkett/laminatgulv, det er ikke så lett for babyene å begynne å krabbe (og senere gå), fordi gulvet er så glatt. 🤷 Annen måte er jo da dekke alt gulvet med tepper eller matter. Anonymkode: a4f88...42c 1
Gjest DNX Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville prøvd Angelpack, Integra 1 eller Kahubaby. Seler bør prøves, for den som jeg passer gjør ikke nødvendigvis du 🙂 Men jeg slår et slag for tynne, lite polstret seler som tar lite plass og man ikke kjenner at man har på. Av de mer kjente merkene har du Ergobaby Adapt og Baby Bjørn One, men de er stivere, mer klumpete og tar mer plass. Har man ikke prøvd annet så blir man kanskje fornøyd nok, men om du kan komme til å bære mye anbefaler jeg ikke de. Også verdt å nevne at forovervendt bæring aldri bør prioriteres i valg va sele. Det er uergonomisk uansett hvilken sele, både for mor og baby, baby skal aldri sove slik, baby skal sitte veldig begrenset mtp inntrykk av alt som skjer rundt (tungt for baby mentalt) og de selene er omtrent alltid stiv og klumpete, fordi de krever ekstra støtte for å kunne konverteres til fremoverbæring. Bare nevner det først som sist, det kommer garantert til å bli et tema om du skal på selejakt, så nå kan du bare slå det vekk fra deg en gang for alle 😅 Kahubaby, Angelpack og Integra kan alle brukes på hofte om du ønsker å prøve det. Det er ergonomisk for baby samt at den kan skjerme seg selv mot mor om den trenger en pause fra alle inntrykkene, og det er trygt å sove slik. Det er ikke like ergonomisk for mor, men det er noen som liker det likevel 🙂 Anonymkode: cf95c...ce3 Folk er forskjellige 😊 Vi har vært veldig fornøyd med Adapt, både mannen min og jeg, selv om vi har veldig ulike kropper. Har prøvd andre seler også som er tynnere i stoffet, men vi syntes Adapt var mye mer behagelig å ha på, uten at den føltes for stiv til babyen (at ryggen fikk en god posisjon). Men jeg er ingen ekspert på bæretøy 😅 Endret 1. november 2021 av DNX
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 DNX skrev (2 minutter siden): Folk er forskjellige 😊 Vi har vært veldig fornøyd med Adapt, både mannen min og jeg, selv om vi har veldig ulike kropper. Har prøvd andre seler også som er tynnere i stoffet, men vi syntes Adapt var mye mer behagelig å ha på, uten at den føltes for stiv til babyen (at ryggen fikk en god posisjon). Men jeg er ingen ekspert på bæretøy 😅 Ja, mange er fornøyd med den, men da har man også sjeldent prøvd andre 😅 Den blir jo også myk med bruket, selv om dne fortsatt er stivere og mer klumpete enn mange andre. Det viktigste er at den passer bærer og at man ikke får vondt i ryggen av bruken. De fleste bærer jo ikke kjempemye heller, men bruker det mer litt på kjøpesenter, ved henting og kanskje litt på tur. Andre bærer jo langt mer, og da blir enkelte ting viktigere likevel! For øvrig er et godt tips også å kjøpe seler brukt. Godt brukt er ikke negativt i denne sammenhengen, da det betyr mykere sele. Så lenge ingenting er slitt eller ødelagt er det bare tipp topp! Angelpack fås også kjøpt for en 200-300 kroner på Finn, fullstendig overkommelig. Anonymkode: cf95c...ce3
Gjest DNX Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, mange er fornøyd med den, men da har man også sjeldent prøvd andre 😅 Den blir jo også myk med bruket, selv om dne fortsatt er stivere og mer klumpete enn mange andre. Det viktigste er at den passer bærer og at man ikke får vondt i ryggen av bruken. De fleste bærer jo ikke kjempemye heller, men bruker det mer litt på kjøpesenter, ved henting og kanskje litt på tur. Andre bærer jo langt mer, og da blir enkelte ting viktigere likevel! For øvrig er et godt tips også å kjøpe seler brukt. Godt brukt er ikke negativt i denne sammenhengen, da det betyr mykere sele. Så lenge ingenting er slitt eller ødelagt er det bare tipp topp! Angelpack fås også kjøpt for en 200-300 kroner på Finn, fullstendig overkommelig. Anonymkode: cf95c...ce3 Jeg er tydeligvis et unntak da😜 for jeg bar babyen i timesvis hver dag i et halvt år og har vært fornøyd med Adapt - altså selv om jeg har prøvd mykere seler OG bar mye. Enig i at den er mer klumpete, men vi likte veldig godt at den hadde mer polstring på skuldrene og den «puta» midt bak på ryggen (evt foran på magen da vi startet med ryggbæring). Mannen min hater den andre «slanke» bæreselen hvor spennen gnager seg inn i mage/rygg i stedet for å ha den deilige puten. Så som sagt, folk er forskjellige 🙃🤷♀️
Waldfee Skrevet 1. november 2021 #19 Skrevet 1. november 2021 Jeg kan anbefale Ergobaby Embrace til nyfødt. Har brukt den masse og bruker fortsatt til baby 2,5 mnd. Den er veldig myk og behagelig. Snart er han for stor for den og jeg bytter til annen Ergobaby-sele som gir mer støtte for bæreren.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 Jeg er enig i at gåstol er tull. Babyen trener seg opp med å ligge mye på magen, først øver den på å løfte hodet og nakke, så etterhvert løfte overkroppen. Babyen er ferdig kodet på dette, den begynner å gå når den begynner å gå. 8 måneder eller langt over ett år, betyr ingenting. Alt er NORMALT. Men lurt å la dem ligge mest mulig på magen, men det er greit å vite at ikke alle babyer elsker det hele tiden. Kiropraktorer og fysioterapeuter slenger ut av seg konkrete tider babyen skal ligge slik, 80 min om dagen når de bikker 5 måneder. Det er ikke alle babyer som gidder det, de blir lei. Oppstykket eller ei. Så da blir det ofte litt gråt, når de er møkka lei. Da kan en vippestol være grei avlastning. Sette baby der 10 min, ta deg en kaffe og slapp av du også. Eller så kan du ta en bæresele, og bære litt rundt på baby. Alt med måte. Får du noe du MÅ ordne på PC eller noe hjemme, så er det fullt lov som et unntak å sette på Mummitrollet på TVen i noen minutter, så du klarer å få gjort det som haster. Jeg forstår heller ikke hvordan jeg skulle ha matet fast føde uten vippestol. I fanget blir det bare gris og kaos, og ungen blir boikottet i all kordinasjon på den måten. Poenget mitt er, alt med måte. Seff skal ikke ungen sitte mer i vippestol en høyst nødvendig, de bør helst ikke se en tv skjerm, de bør ligge på gulvet 80 min + hver dag, spise 3 dl fast føde fra de er 6 måneder og drikke masse vann, og det ene og det andre. Men babyer er ikke roboter. De er like forskjellige som alle oss voksne. Det tror jeg ikke ekspertene tenker på alltid når de uttaler seg. Så ta ting litt med en klype salt, følg magefølelsen. En rolig og harmonisk mamma er vel det absolutt viktigste for en baby. Anonymkode: 30f54...0ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå