Gå til innhold

Nei, selskapsskatt rammer ikke bare de rike.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selskapsskatt er en skjult skatt på fattige mennesker, fordi den bare overføres til forbrukeren via høyere priser. Politikere elsker å lure sine tilbakestående velgere til å tro at selskapsskatter slår over de rike.

Anonymkode: 57ead...67f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ufør, lever på minste. Jeg er også medeier i familiefirma. Jeg må skatte av det jeg eier. Det er ikke kroner, det er kapital som er bundet opp i eiendeler. Vi får ikke utbytte med mindre bedriften går i pluss. Jeg må skatte av det uansett. Heldigvis går bedriften med pluss. Ikke mye, men litt. Nok til at jeg får utbytte for å betale skatten. Ikke noe annet. 

Skrevet

Nå er vel ikke akkurat høy selskapsskatt noe en sliter med i Norge. Den er historisk lav og ganske lav sett i internasjonal sammenheng. 

Total skatt på kapital er sånn midt på treet i Norge, sett opp mot andre land.

Eierbeskatning (altså skatt på kapital minus eiendom) er utrolig høy i Norge sett opp mot andre land. Eiendom er så favorisert at det er absurd. Dette er forøvrig hvorfor mange klager på formuesskatten - de konkurrerer og sammenligner seg med dem som får delta i den lave selskapsbeskatningen i Norge, men som ikke må betale den skyhøye eierbeskatningen på renter, kapitalgevinst, utbytteskatt og formuesskatt.

Anonymkode: 7bab7...36b

Skrevet
Helene skrev (2 timer siden):

Jeg er ufør, lever på minste. Jeg er også medeier i familiefirma. Jeg må skatte av det jeg eier. Det er ikke kroner, det er kapital som er bundet opp i eiendeler. Vi får ikke utbytte med mindre bedriften går i pluss. Jeg må skatte av det uansett. Heldigvis går bedriften med pluss. Ikke mye, men litt. Nok til at jeg får utbytte for å betale skatten. Ikke noe annet. 

Man skatter jo bare på overskuddet, verdiene man tar ut av bedriften. Går man ikke med overskudd slår ikke selskapsskatten inn.

Så å si at du får "nok til å få utbytte for å betale skatten. Ikke noe annet." er jo bakvendt fremstilling. Du får utbytte, og av det utbyttet skatter du 22%.

Anonymkode: c1ce1...01a

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør, lever på minste. Jeg er også medeier i familiefirma. Jeg må skatte av det jeg eier. 

Selskapsskatten gjør altså ikke at du skatter av det du eier.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Helene said:

HVorfor er du medeier i noe som ikke går i pluss?

Anonymkode: 5cb2f...990

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man skatter jo bare på overskuddet, verdiene man tar ut av bedriften. Går man ikke med overskudd slår ikke selskapsskatten inn.

Så å si at du får "nok til å få utbytte for å betale skatten. Ikke noe annet." er jo bakvendt fremstilling. Du får utbytte, og av det utbyttet skatter du 22%.

Nei, utbyttet beskattes med 31.68% (22% * 1.44 oppjusteringsfaktor). 

Først 22% selskapsskatt.

Så 31.68% utbytteskatt

Så 0.85% formuesskatt (av formuesverdien, ikke inntekten, ofte er dette en høy prosentandel av inntekten. Kan fort bli 100% totalskatt sammen med selskapsskatten og utbytteskatten). 

Anonymkode: 7bab7...36b

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

HVorfor er du medeier i noe som ikke går i pluss?

Tenk i 30 sekunder før du spør, herregud.

Anonymkode: ff30b...e52

Skrevet

Dyrere varer til alle. Og høyere diesel- og bensinpriser gir også høyere priser. Inflasjonsspøkelses har dukket opp og det er ikke midlertidig.

Inflasjon er egentlig en skatt som rammer de med dårligst råd.

Anonymkode: 398db...c5b

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tenk i 30 sekunder før du spør, herregud.

Anonymkode: ff30b...e52

Mye bedre ha kapital steder der man går i pluss. Hva om det blir 1 dårlig år og hun ikke har råd til skatten?

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Selskapsskatt er en skjult skatt på fattige mennesker, fordi den bare overføres til forbrukeren via høyere priser. Politikere elsker å lure sine tilbakestående velgere til å tro at selskapsskatter slår over de rike.

Anonymkode: 57ead...67f

Så ingen selskaper skal betale skatt av overskuddet sitt? Det var da meget snilt ment av deg. Tilogmed Høyre og FrP har ikke gått så langt...

Selvfølgelig skal personer og foretak som går med overskudd betale skatt. Man kan alltids diskutere nivået på beskatning, men null er da litt for ekstremt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...