AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Jeg blir glad hvis noen kan svare meg på dette. Jeg ligger her og stresser. Får ikke sove. Har akkurat blitt slutt med samboer. Jeg har prøvd å gå før, men ikke klart det. Nå har jeg endelig gjort det slutt. Vi har i en lang, lang tid kranglet utrolig mye og jeg har det så vondt pga denne kranglingen. Vi har begge ting på hver vår kant, men vil definitivt si det er et ganske destruktivt forhold. Han blir også veldig ufin, usaklig, kjefter og har slått meg en gang. Jeg kan bli sjalu. Det er noe jeg må jobbe med.. Uansett. Det har i tillegg til dette vært en annen litt traumatisk episode som skjedde for en liten stund siden, som var utrolig vondt. Men jeg holdt koken på jobb likevel. Nå har jeg fått panikkanfall som kommer ofte, nesten hver dag hjem fra jobb. Og jeg er overveldet av alt og kommer meg så vidt opp av sengen. Sover veldig dårlig, selv på sovetabletter. Jeg vil jobbe, men føler jeg trenger en pause. Makter ikke mer. Problemet mitt er at jeg sliter med å tørre å gå til legen..! Jeg får helt panikk, og er redd de skal synes jeg er helt fjern og bare må ta meg sammen. Jeg går i behandling på Dps, og føler jeg bare trenger et par uker til å komme meg på beina. Er helt nummen og orker ingenting, ikke mat heller. Dette satt meg bare helt ut. Men er redd legen skal si at dette er tull og jeg må ta meg sammen! Noen råd? Anonymkode: 466ba...757 1
Gjest Martineroxyy Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg blir glad hvis noen kan svare meg på dette. Jeg ligger her og stresser. Får ikke sove. Har akkurat blitt slutt med samboer. Jeg har prøvd å gå før, men ikke klart det. Nå har jeg endelig gjort det slutt. Vi har i en lang, lang tid kranglet utrolig mye og jeg har det så vondt pga denne kranglingen. Vi har begge ting på hver vår kant, men vil definitivt si det er et ganske destruktivt forhold. Han blir også veldig ufin, usaklig, kjefter og har slått meg en gang. Jeg kan bli sjalu. Det er noe jeg må jobbe med.. Uansett. Det har i tillegg til dette vært en annen litt traumatisk episode som skjedde for en liten stund siden, som var utrolig vondt. Men jeg holdt koken på jobb likevel. Nå har jeg fått panikkanfall som kommer ofte, nesten hver dag hjem fra jobb. Og jeg er overveldet av alt og kommer meg så vidt opp av sengen. Sover veldig dårlig, selv på sovetabletter. Jeg vil jobbe, men føler jeg trenger en pause. Makter ikke mer. Problemet mitt er at jeg sliter med å tørre å gå til legen..! Jeg får helt panikk, og er redd de skal synes jeg er helt fjern og bare må ta meg sammen. Jeg går i behandling på Dps, og føler jeg bare trenger et par uker til å komme meg på beina. Er helt nummen og orker ingenting, ikke mat heller. Dette satt meg bare helt ut. Men er redd legen skal si at dette er tull og jeg må ta meg sammen! Noen råd? Anonymkode: 466ba...757 Du får inte sykmelding pga sån samlivsbrudd?? Jag va tvungen å ta ut feriedagar och jag grät på jobbet första dagarna och fick gå hem när mitt ex gjorde slut med mig. Hade sjuk ångest och mådde piss… men om du har panikanfall så kan du nog få sykmelding Endret 1. november 2021 av Martineroxyy
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Ja jeg sliter med sosial angst, panikkangst, depresjon og dysmorfoforbi. Så er mye å holde hode over vann på. Det har gått fint en stund, men nå har mye slått ut i full blomst igjen. Og jeg føler meg så utmattet, for går søvnløs om dagen. Og jobber med mennesker, så opplever det er en dårlig match. Anonymkode: 466ba...757 1
Taluno Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Samlivsbrudd i seg selv er ikke grunn til sykemelding, men reaksjonen kan være det. Jeg ville snakket med legen om det. Om du allerede er i behandling innenfor psykisk helse, så er det nok lettere få forståelse for at du har en periode med forverring i helsen ved en tyngre livshendelse... For noen er det terapi å dra på jobb, noen har behov for pause og andre har behov for halve dager... Det er ingen fasit på hvordan man opplever ett samlivsbrudd, eller hvordan man løser det. Legen din har helt garantert møtt flere som har hatt behov for litt pause pga samlivsbrudd. 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Kan du ikke eventuelt ta ut ferie hvis du har noen dager igjen? Anonymkode: ed8e0...222
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Samlivsbrudd er en livskrise, det er helt normalt å trenge en time-out Gå til legen din, hun eller han har garantert sykemeldt noen for det før. Anonymkode: 8c9c0...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Ingen her kan svare deg på om din lege vil gi deg sykmelding, det varierer mellom leger. Du må bare prøve. Jeg har en kollega som er delvis sykmeldt pga konfliktfylt samlivssituasjon/brudd, og som har vært det i lang tid. Reaksjonen kan føre til sykmelding, selv om samlivsbrudd ikke er en diagnose i seg selv. Anonymkode: 75a8e...0bf
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Som andre sier her så er ikke samlivsbrudd grunn til sykemelding, da må du bruke ferie, ulønnet perm eller velferdsperm (om jobben tillater det pga dette). Men du har jo tydlig psykiske lidelser som du går i behandling for og som har blitt verre nå pga vanskelig livssituasjon. Det kan fint være sykemeldings-grunn og jeg ville snakket med legen om det. Har selv fått gradert sykemelding en periode pga psykisk sykdom og det er jo mange andre som også får sykemeldinger pga psykisk sykdom, søvnmangel osv. Anonymkode: baf2c...698 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Samlivsbrudd er ikke grunn til sykemelding i seg selv. Det gjelder egentlig alle former for sorg. NAVs håndbok for sykemelding er ganske tydelige på dette. For at det skal kvalifisere for sykemelding, må fastlegen forankre symptomene i en diagnose. Når det er sagt så viser mange leger (og arbeidsgivere) skjønn på dette. Jeg har en kollega som ble sykemeldt etter sitt samlivsbrudd. Jeg vet også om en som ble det da hennes samboer døde. Jeg foreslår egentlig at du går til legen og sier det du skriver her. Jeg forstår godt at det oppleves rart, spesielt om man er en person som ikke er vant til å legge problemene sine på bordet på den måten. Men du får si det som det er: at du vet at en sorgreaksjon ikke er sykdom, men at du nå føler du har kollapset totalt og ikke vet hva du skal gjøre. Anonymkode: 7929c...406 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Samlivsbrudd kan være like dramatisk som dødsfall i noen tilfeller. Jeg ble brått dumpa etter 13 års samliv og det var virkelig helt ut av det blå. Hadde to uker før vært på romantisk weekendtur og han sendte meg steamy meldinger både på mail og sms om hvor digg jeg var og hvor fint vi hadde det. Sitter fortsatt som et spørsmålstegn fem år etter at han bare pakket sakene og dro. Hele livet ble snudd totalt på hodet og fremtiden jeg alltid hadde forestilt meg var revet bort og alt var usikkert. Så de som bagatelliserer samlivsbrudd og sier det ikke er god grunn nok til å ta en time-out på jobb, prater mot bedre vitende. Jeg ble borte i to dager, men kom meg kjapt tilbake igjen...gjøv på videre med krum nakke helt til jeg totalkræsja og måtte sykemelde meg i 14 dager. Kræsjen hadde muligens blitt enda verre om jeg ikke fikk ta en time-out og fått noe forståelse for situasjonen på jobben. Anonymkode: bf5e6...785 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Takk for svar🙂 Ja, jeg må nok gå til legen. Liker ikke å være borte fra jobb og liker definitivt ikke å brette ut problemene mine slik. Men jeg føler meg bare helt utmattet. Kommer meg så vidt opp av sengen og i dusjen. Men takk for svar 🙂 Anonymkode: 466ba...757
venus24 Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 Jeg fikk to ukers sykemelding fra legen da jeg sto i et samlivsbrudd. Jeg fikk ikke sove, klarte ikke å spise og var totalt ute av stand til å fokusere. Fortalte dette til legen, som så meg og forsto. Tror det spørs mye på legen, egentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Jeg var delvis sykemeldt i noen måneder pga det. Dvs, samlivsbruddet var selvsagt ikke årsaken på sykemeldingen, men jeg var så mentalt nedkjørt at jeg ikke klarte å fungere. Kroppen fungerte ikke, jeg var redd for at personen skulle dukke opp på døra, fikk hodepine hver dag, det var tidvis som å være skikkelig syk. Min lege så at jeg kom til å gå på veggen om jeg i det hele tatt forsøkte å presse meg. Sykemeldingen gjorde at jeg klarte å ta vare på meg selv. Anonymkode: 6cb54...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 Samlivsbrudd er ikke grunnlag for sykmelding. Derimot kan bruddet føre til en rekke lidelser som gir grunnlag: -søvnvansker -angst -depresjon -panikkanfall -kronisk hodepine m.m. Anonymkode: 78158...aa9 1
Polyester Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Du er jo ikke syk? Du er trist? Ring til jobben og si hvordan det er med deg og si at du trenger fri
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Samlivsbrudd kan være like dramatisk som dødsfall i noen tilfeller. Jeg ble brått dumpa etter 13 års samliv og det var virkelig helt ut av det blå. Hadde to uker før vært på romantisk weekendtur og han sendte meg steamy meldinger både på mail og sms om hvor digg jeg var og hvor fint vi hadde det. Sitter fortsatt som et spørsmålstegn fem år etter at han bare pakket sakene og dro. Hele livet ble snudd totalt på hodet og fremtiden jeg alltid hadde forestilt meg var revet bort og alt var usikkert. Så de som bagatelliserer samlivsbrudd og sier det ikke er god grunn nok til å ta en time-out på jobb, prater mot bedre vitende. Jeg ble borte i to dager, men kom meg kjapt tilbake igjen...gjøv på videre med krum nakke helt til jeg totalkræsja og måtte sykemelde meg i 14 dager. Kræsjen hadde muligens blitt enda verre om jeg ikke fikk ta en time-out og fått noe forståelse for situasjonen på jobben. Anonymkode: bf5e6...785 Ingen bagatelliserer samlivsbrudd. Vi bare beskriver hva reglene er. Og det er jo faktisk visse regler for hva som kvalifiserer for sykemelding og ikke. Og sorg - enten ved dødsfall eller samlivsbrudd - gjør faktisk ikke det. Så kan mange leger likevel vise skjønn. Men man har ingen rett på det. Anonymkode: 7929c...406
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen bagatelliserer samlivsbrudd. Vi bare beskriver hva reglene er. Og det er jo faktisk visse regler for hva som kvalifiserer for sykemelding og ikke. Og sorg - enten ved dødsfall eller samlivsbrudd - gjør faktisk ikke det. Så kan mange leger likevel vise skjønn. Men man har ingen rett på det. Anonymkode: 7929c...406 Helt sant. Det er veldigt lie hensyn når det Gjelder å vare menneske. Du får ikke sykmelding for Hva som helst og du får ikke heller fri når du må. Ei kan ikke forvente seg noe som helst… Desverre. Du kan være heldig, spørs på lege og arbeidsgiver. Anonymkode: e2b1b...822
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 Til TS og dere andre her i posten sliter med samme mentale og psykiske utfordringer. Begynn å trene. Det har beviselig empirisk like god eller bedre effekt på det dere sliter med enn selv medikamenter. I tillegg får man fokuset vekk fra alt det tankespinnet som surrer rundt oppe i kvinnehjernen 🙂 Anonymkode: 45ac6...e94 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #19 Skrevet 1. november 2021 Fikk sykemelding etter samlivsbrudd uten noen spml. Grunnen til bruddet var dog vold fra partner. Anonymkode: 5f877...822
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk sykemelding etter samlivsbrudd uten noen spml. Grunnen til bruddet var dog vold fra partner. Anonymkode: 5f877...822 Tilføyer: Sykemelding for 1 mnd Anonymkode: 5f877...822
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå