Gå til innhold

Hvorfor er foreldre så grenseløst naive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man kjøper godteri i butikken, får man et produkt man kan være sikker på er trygt, da dette er kvalitetssjekket av produsenten og mattilsynet passer på, men når man mottar ting fra ukjente, kan man aldri være trygg på hva man egentlig får.

Senest i går fikk en 9-årig gutt skarp ammunisjon i Halloween-godteriposen sin, og både barberblader og nåler har blitt funnet andre steder i verden der man har holdt på lenger med dette; her er noen av politiets egne bilder:

more-tampered-halloween-treats.jpg

razor.jpg

Det at noe tilsynelatende er innpakket, er altså ingen garanti for at det ikke har blitt tuklet ned.

For en tid tilbake leste jeg en tråd på et større norsk forum som jeg ikke finner igjen om Halloween, og der var det en som skrøt av at vedkommende brukte sprøyte til å sprøyte inn sæden sin i godteri han ga bort, noe som ikke overrasker meg - det er bare å lese seksualforumet på KG for å forstå at enkelte har et noe avvikende syn på sex, for å si det slik.

Så pass på, foreldre, og ikke vær så grenseløst naive - hvis ungen vil ha godteri på Halloween, kan man kjøpe dette selv eller arrangere et barneselskap i trygge omgivelser - ved å gå rundt og motta ting fra fremmede mennesker, utsetter man også barnet for fare fra folk med et sykt sinn; barn kan godt kle seg ut og ha det moro, men det er noe helt annet enn å få skarp ammunisjon i posen eller et barberblad i sjokoladen.

Ærlig talt - hvis du visste at ungen nettopp hadde spist en pose lakris der noen hadde brukt sprøyte til å sprøyte inn noe svineri; ville du heller ikke ha betalt noen kroner og kjøpt denne lakrisposen selv, i en trygg matbutikk?

Anonymkode: fe182...47f

• Liker 2
Skrevet

Bildene er altså fra USA, ikke Norge, hvor de måler i frihetsenheter, i stedet for i centimetre.

Anonymkode: abb8c...679

• Liker 10
Skrevet

Du fremstiller det som en binær risikoavgjørelse - enten er det risiko og en burde ikke gå halloween, eller er det risikofritt og en kan fint delta. Det blir feil. Du utsetter deg selv og andre for risiko hele tiden, fra å kjøre bil til å svømme i havet. Du evaluerer dog risikoen opp mot fordelene som det å delta på aktiviteten gir deg. Du gjør gjerne noen risikoevalueringer for å redusere risikoen for aktiviteten (men ikke fjerne) - svømmer når det er fint vær, bruker bilbelte, osv. 

Å gå halloween og spise utdelt godteri fra fremmede har selvsagt risiko, men den er forsvinnende liten. Det går bra i nesten alle tilfeller. Mange reduserer risikoen ved å gå i kjent område og kun spise godteri som kommer i innpakningspapir. Det reduserer ikke risikoen til 0, men sannsynligheten for at noe galt skjer er innenfor det folk flest syns er akseptabel risiko.

Anonymkode: 6d6ec...1c3

• Liker 8
Skrevet

Utrolig stygt gjort å prøve skade barn med barberblad og nåler på en så fin dag som Halloween er for barna. 
Er det slitsomt er det bare å ikke åpne dåra når de kommer 

Anonymkode: d3001...afa

Skrevet

Barberblad i epler og i Halloween candy var en moralsk panikk og hoax på slutten av 80-tallet. Demonstrert i åpningscenen til Night of the Demons. 

Anonymkode: 56577...f3f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du fremstiller det som en binær risikoavgjørelse - enten er det risiko og en burde ikke gå halloween, eller er det risikofritt og en kan fint delta. Det blir feil. Du utsetter deg selv og andre for risiko hele tiden, fra å kjøre bil til å svømme i havet. Du evaluerer dog risikoen opp mot fordelene som det å delta på aktiviteten gir deg. Du gjør gjerne noen risikoevalueringer for å redusere risikoen for aktiviteten (men ikke fjerne) - svømmer når det er fint vær, bruker bilbelte, osv. 

Å gå halloween og spise utdelt godteri fra fremmede har selvsagt risiko, men den er forsvinnende liten. Det går bra i nesten alle tilfeller. Mange reduserer risikoen ved å gå i kjent område og kun spise godteri som kommer i innpakningspapir. Det reduserer ikke risikoen til 0, men sannsynligheten for at noe galt skjer er innenfor det folk flest syns er akseptabel risiko.

Risikoen foreldre utsatte barna for tidligere, var langt større enn idag, der det virker som om foreldre vil gjøre absolutt alt for å beskytte barna. Nettopp sett i lys av dette skjønner jeg ikke logikken bak det å tigge godteri av fremmede i et land der mange har god råd - ville det ha kostet så mye å kjøpe dette godteriet selv?

Innpakningspapir reduserer risikoen bare tilsynelatende, men bildene viser tydelig at innpakningspapir ikke gir noen som helst sikkerhet når det kommer til stykket.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Barberblad i epler og i Halloween candy var en moralsk panikk og hoax på slutten av 80-tallet. Demonstrert i åpningscenen til Night of the Demons. 

Omfanget av dette er riktignok ikke så stort som man trodde i en tid uten nett der fakta var vanskeligere å verifisere, men det utelukker ikke at dette likevel forekommer - bildene er ekte nok:

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/halloween-pins-treats-candy-rcmp-devon-edmonton-1.4889724

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Risikoen foreldre utsatte barna for tidligere, var langt større enn idag, der det virker som om foreldre vil gjøre absolutt alt for å beskytte barna. Nettopp sett i lys av dette skjønner jeg ikke logikken bak det å tigge godteri av fremmede i et land der mange har god råd - ville det ha kostet så mye å kjøpe dette godteriet selv?

Innpakningspapir reduserer risikoen bare tilsynelatende, men bildene viser tydelig at innpakningspapir ikke gir noen som helst sikkerhet når det kommer til stykket.

Dette blir bare surr. Du mener på blodig alvor at du danner din mening om risikoen for å gå halloween på noen få anekdotiske artikler du har funnet?

Jeg kan informere deg om at det tidvis er et problem at mat i butikken er tuklet med. Kanskje du skal finne andre steder enn matvarebutikken å kjøpe mat?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hva? Jeg er norsk. Dette var et realt hoax og urban legend/vandrehistorie. https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoned_candy_myths

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir bare surr. Du mener på blodig alvor at du danner din mening om risikoen for å gå halloween på noen få anekdotiske artikler du har funnet?

Jeg kan informere deg om at det tidvis er et problem at mat i butikken er tuklet med. Kanskje du skal finne andre steder enn matvarebutikken å kjøpe mat?

Så ammunisjonen den 9-årige gutten fikk i posen sin i går bestående av 23 skarpe patroner i kaliber .22, bekreftet av NRK, er bare fake news?

• Liker 1
Skrevet

Vel , i Australia har de hatt ett problem med folk som putter nåler i jordbær på butikken. Så folk kjøper de og skader seg når de spiser de. Skal vi da i Norge slutte å kjøpe og spise jordbær? 

Anonymkode: 1ffcb...eb2

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva? Jeg er norsk. Dette var et realt hoax og urban legend/vandrehistorie. https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoned_candy_myths

I sin tid, ja, men dette utelukker på ingen måte at dette også forekommer idag.

For å si det slik: Det finnes syke personer som har et avvikende syn på verden. Tror du disse menneskene plutselig blir helt normale 31. oktober?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så ammunisjonen den 9-årige gutten fikk i posen sin i går bestående av 23 skarpe patroner i kaliber .22, bekreftet av NRK, er bare fake news?

Nei? Nyhetssaken er dog et anekdotisk bevis for risikoen til å gå halloween. Det er (nærmest) irrelevant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I sin tid, ja, men dette utelukker på ingen måte at dette også forekommer idag.

For å si det slik: Det finnes syke personer som har et avvikende syn på verden. Tror du disse menneskene plutselig blir helt normale 31. oktober?

Ja. men jeg poengterte at dette var moralsk panikk i USA på 70 og 80-tallet. Det er ikke så ofte det skjer at man må være redd. Kanskje bare skjære godteriet i biter om man er usikker. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel , i Australia har de hatt ett problem med folk som putter nåler i jordbær på butikken. Så folk kjøper de og skader seg når de spiser de. Skal vi da i Norge slutte å kjøpe og spise jordbær? 

Geografisk sett befinner Australia seg et stykke unna Norge, da ...

Men hadde man i flere tilfeller funnet nåler i jordbær kjøpt i Norge uten å vite hvem som har lagt dem der, tror jeg det kunne ha vært lurt å vente litt med å gi jordbær til 3-åringen.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. men jeg poengterte at dette var moralsk panikk i USA på 70 og 80-tallet. Det er ikke så ofte det skjer at man må være redd. Kanskje bare skjære godteriet i biter om man er usikker. 

Eller kanskje rett og slett kjøpe godteriet selv - med mindre mor eller far kjører godteriet gjennom kjøttkverna og dobbeltsjekker alt for fremmede gjenstander. Og hvordan skal man kontrollere om noe er blitt sprøytet inn; skal foreldrene spise opp alt først?

Er det så voldsom fattigdom og mangel på mat i Norge at man på liv og død tigge godteri fra fremmede?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Geografisk sett befinner Australia seg et stykke unna Norge, da ...

Men hadde man i flere tilfeller funnet nåler i jordbær kjøpt i Norge uten å vite hvem som har lagt dem der, tror jeg det kunne ha vært lurt å vente litt med å gi jordbær til 3-åringen.

Poenget var at det meste slikt som skjer med halloween godteri, med barberblad og andre ting, skjer i USA. Også geografisk langt vekk fra Norge.  Ting som skjer en plass, en gang, trenger ikke bety at alle foreldre er grenseløst naive.

Om man vil, kan man lett se over barnets godteri, men oddsen for å få ammunisjon i plastikk gresskaret sitt, er vel heller ganske liten.

• Liker 3
Skrevet

Gå kun i hus med alenemødre/kvinnelige partnere. 

Da er allerede muligheten til å få innsprøytet sæd redusert. I tillegg er vel sjansen for å få tomme hylster også redusert. 

Det er avvikende oppførsel i alle samfunn. Dessverre ser det ut til å være økende 🥸🥸🥸

Anonymkode: b02af...94e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det den du siterer prøver å si er at fordelene med å la barna delta på Halloween er større en ulempene (den potensielle, men likevel minimale risikoen.) 
Det du glemmer er at Halloween-kvelden er en SOSIAL greie, ikke (bare) griskhet over godteri. Barna gleder seg, planlegger, ordner kostymer og til slutt samles de og går rundt med bøttene sine i nabolaget. Det begynner å bli mørkt, lykter lyser. Kanskje har tom noen naboer ordnet seg med et «skummelt» kostyme osv. 

Ja, noen få tullinger kan nok være truende både til å sprøyte sæd og droger inn i knasket, kanskje er noen så gjennomført psyko at de prepper med skarpe ting, men det er snakk om ytterst få. Folk flest er alrighte. 
Så ja, den risikoen tar jeg. Jeg anser det som en større risiko for mitt barn å frata ham dette, og dermed være med på å isolere ham sosialt, i ytterste konsekvens.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er vanvittig om foreldre lar barna gå rundt til fremmede. Vi har gått en "tiggerunde" blant de barnehagebarnet går på avdeling med. Skjønner jo at jeg må slippe henne ut uten at jeg er med når hun blir eldre, men tenker at hun fortsetter med å gå til de hun kjenner i nabolaget/de hun går på skole med. Er det virkelig vanlig å be om godteri hos fremmede? 

Anonymkode: 13cd3...4ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...