AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Har en sønn som går første året på ungdomsskolen. Snill, pliktoppfyllende og skikkelig gutt. Jeg skulle hente han på Halloween. Han sto å snakket med en eldre gutt og denne gutten løp når jeg kom kjørende. Jeg ble mistenksom og lurte på hva dette var. Snakket med sønnen min og historien han fortalte skjønte jeg var løgn. Samtidig såg jeg at han hadde tatt ut 200 kr i en minibank. Mye som ikke stemte. Nå i kveld ringer han meg etter han har lagt seg og har kastet opp i hele senga. Han knakk og fortalte alt. Han hadde fått en eldre gutt til å kjøpe snus til seg, for å prøve snus. Han ble kjempedårlig. Jeg gikk jo rett i Katastrofetanke og tenkte narkotika. Da vi foreldre er opplyst om at det brukes narkotika helt ned i 12 års alderen. Vil ikke være naiv og tro slike ting bare gjelder alle andres barn og ikke mitt. Må ærlig innrømme at jeg ble lettet av at det bare var snus han hadde fått tak i. Jeg benyttet anledningen til å ta en skikkelig god prat med han. Han lurte på hva straffen hans ble.. da de fleste vennene hans mister tlf i ei uke, mister play station og får husarrest. Jeg sa at straffen hans er at han ble dårlig og kastet opp. Jeg sa jeg var glad han fortalte meg dette og at ærlighet og åpenhet er det som jeg setter høyest. Han sa selv han fortjener ikke at jeg hjalp han med sengetøyet og at det ikke er synd på han. Jeg fortalte at han selv må ta ansvar for valgene han tar, dette var et dårlig valg og dette ble konsekvensen av det. At han kommer til å gjøre flere feil nå i ungdomstiden som han vil lære av. Tenker at hvis jeg skal straffe han med å ta fra han tlf osv vil det være enda vanskeligere for han å komme til oss med slike ting. Jeg vil ha en god relasjon til sønnen min der han kan komme til oss uansett om han har driti seg ut. Jeg kom aldri til min mor da jeg dreit meg ut i ungdomstiden, for hun viste ikke forståelse men bare kjeftet og klikket. Hun var ikke den voksne jeg kunne komme til om jeg hadde smakt alkohol og ble dårlig. Jeg vil gjøre ting annerledes.. de er i en sårbar alder med mye press rundt seg nå. Hva tenker dere? Er det feil å ikke straffe og gi konsekvenser i form av å ta fra han goder? Anonymkode: e5112...add 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Jeg er helt enig med deg, og si til deg at du er en fantastisk mor. Anonymkode: 0528f...43c 17
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bra løst Anonymkode: 6c588...a25 Tusen takk ❤️ Det er ikke lett å være tenåringsmamma med alle hormoner og følelser som herjer. Anonymkode: e5112...add 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er helt enig med deg, og si til deg at du er en fantastisk mor. Anonymkode: 0528f...43c Tusen takk ❤️ Godt å høre Anonymkode: e5112...add 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har en sønn som går første året på ungdomsskolen. Snill, pliktoppfyllende og skikkelig gutt. Jeg skulle hente han på Halloween. Han sto å snakket med en eldre gutt og denne gutten løp når jeg kom kjørende. Jeg ble mistenksom og lurte på hva dette var. Snakket med sønnen min og historien han fortalte skjønte jeg var løgn. Samtidig såg jeg at han hadde tatt ut 200 kr i en minibank. Mye som ikke stemte. Nå i kveld ringer han meg etter han har lagt seg og har kastet opp i hele senga. Han knakk og fortalte alt. Han hadde fått en eldre gutt til å kjøpe snus til seg, for å prøve snus. Han ble kjempedårlig. Jeg gikk jo rett i Katastrofetanke og tenkte narkotika. Da vi foreldre er opplyst om at det brukes narkotika helt ned i 12 års alderen. Vil ikke være naiv og tro slike ting bare gjelder alle andres barn og ikke mitt. Må ærlig innrømme at jeg ble lettet av at det bare var snus han hadde fått tak i. Jeg benyttet anledningen til å ta en skikkelig god prat med han. Han lurte på hva straffen hans ble.. da de fleste vennene hans mister tlf i ei uke, mister play station og får husarrest. Jeg sa at straffen hans er at han ble dårlig og kastet opp. Jeg sa jeg var glad han fortalte meg dette og at ærlighet og åpenhet er det som jeg setter høyest. Han sa selv han fortjener ikke at jeg hjalp han med sengetøyet og at det ikke er synd på han. Jeg fortalte at han selv må ta ansvar for valgene han tar, dette var et dårlig valg og dette ble konsekvensen av det. At han kommer til å gjøre flere feil nå i ungdomstiden som han vil lære av. Tenker at hvis jeg skal straffe han med å ta fra han tlf osv vil det være enda vanskeligere for han å komme til oss med slike ting. Jeg vil ha en god relasjon til sønnen min der han kan komme til oss uansett om han har driti seg ut. Jeg kom aldri til min mor da jeg dreit meg ut i ungdomstiden, for hun viste ikke forståelse men bare kjeftet og klikket. Hun var ikke den voksne jeg kunne komme til om jeg hadde smakt alkohol og ble dårlig. Jeg vil gjøre ting annerledes.. de er i en sårbar alder med mye press rundt seg nå. Hva tenker dere? Er det feil å ikke straffe og gi konsekvenser i form av å ta fra han goder? Anonymkode: e5112...add Jeg tenker det ikke er feil å løse det med en prat ved første forseelse. Han må jo få en sjanse til å gjøre rett det som ble feil. Det er først når praten ikke nytter at konsekvensene trer inn. Anonymkode: 66d9d...41e 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tenker det ikke er feil å løse det med en prat ved første forseelse. Han må jo få en sjanse til å gjøre rett det som ble feil. Det er først når praten ikke nytter at konsekvensene trer inn. Anonymkode: 66d9d...41e Det er jeg helt enig i. Anonymkode: e5112...add 1
Lorieen Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Du er en bra mamma! ❤️ Gutten din er heldig! 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Du løser dette på en glimrende måte synes jeg! Kommunikasjon og dialog, fremfor straff. Hadde du tatt fra han telefonen så hadde du nok kun endt opp med at han ikke fortalte deg hele historien ved neste feiltrinn. At ungdom ned i 12-13-årsalderen prøver ut snus er vel blitt ganske normalt antar jeg. Begynte selv å snuse i 8. klasse fordi de eldste kule guttene i 10. klasse gjorde det. I dag er jeg 30 år og snuser fremdeles. Dumt valg, men det finnes da langt verre ting! Jeg har ikke prøvd hasj en gang 🤷🏼♂️ Moren min reagerte med å dra inn skateboard (jeg elsket skating på den tiden og det tok vekk mye av identiteten min!) og jeg endte bare opp med å bli såpass irritert at jeg gjorde det motsatte av hva hun sa. Jeg skulle liksom i alle fall ikke høre på henne når hun var så teit at hun tok fra meg, på den tiden, det viktigste. I tillegg så skapte hun seg veldig rundt dette med snus og kom med masse usanne påstander om snus som jeg allerede da visste ikke stemte. En 13-åring er mer opplyst enn som så. Anonymkode: 9d59e...e8a 3
Gjest brødskalle Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Hvorfor hater han seg selv? Det er ikke bra å klandre seg selv så hardt for å ha prøvd litt snus. Du sier han er snill og pliktoppfyllende, for meg høres det ut som har har lav selvtillit og ikke tørr være noe annet. Kanskje er han preget av kronisk dårlig samvittighet Man trenger ikke straffe mennesker som allerede hater seg selv. De straffer seg selv nok
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Jeg tenker du ikke trenger råd, dette gikk jo bra. Og jeg forsøker kjøre samme linje selv. Anonymkode: fb443...577 3
Ulrikke Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 Ville løst det på nøyaktig samme måte! Mye heller det enn at de ikke tør å fortelle oss om det hvis de gjør noe dumt! Man kan fint formidle at man ikke synes det er greit, at man ikke tillater det og at man er skuffet men samtidig være der for ungdommen. Straffer som ikke henger på greip fører bare til at ungdommen lyver om hva de gjør og hvem de er med. Har en datter på 16 som jeg bruker samme metode på som du, TS. Hun forteller ting som de er, mens mødre til venninner av henne som inndra telefoner, innfører husarrester, inndrar ukepenger osv er fortvilet over sine barn... Dialog, åpenhet og støtte betyr ikke fri flyt, men mange er så opptatt av kontroll at de ikke skjønner det. Flott at sønnen din åpnet seg for deg! Det vil man for alt i verden ikke miste, og da er det viktig å møte det på riktig måte! 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Ulrikke skrev (2 timer siden): Ville løst det på nøyaktig samme måte! Mye heller det enn at de ikke tør å fortelle oss om det hvis de gjør noe dumt! Man kan fint formidle at man ikke synes det er greit, at man ikke tillater det og at man er skuffet men samtidig være der for ungdommen. Straffer som ikke henger på greip fører bare til at ungdommen lyver om hva de gjør og hvem de er med. Har en datter på 16 som jeg bruker samme metode på som du, TS. Hun forteller ting som de er, mens mødre til venninner av henne som inndra telefoner, innfører husarrester, inndrar ukepenger osv er fortvilet over sine barn... Dialog, åpenhet og støtte betyr ikke fri flyt, men mange er så opptatt av kontroll at de ikke skjønner det. Flott at sønnen din åpnet seg for deg! Det vil man for alt i verden ikke miste, og da er det viktig å møte det på riktig måte! Det er slik jeg tenker også. Det er mye som skjer i ungdomstiden, han ble jo redd selv og da er det godt å ha en voksen en kan snakke med. Anonymkode: e5112...add 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 brødskalle skrev (5 timer siden): Hvorfor hater han seg selv? Det er ikke bra å klandre seg selv så hardt for å ha prøvd litt snus. Du sier han er snill og pliktoppfyllende, for meg høres det ut som har har lav selvtillit og ikke tørr være noe annet. Kanskje er han preget av kronisk dårlig samvittighet Man trenger ikke straffe mennesker som allerede hater seg selv. De straffer seg selv nok Hvor har jeg skrevet at han hater seg selv? Han var skuffet iver seg selv, og innså at dette var veldig dumt. For han som varer 13 år har han aldri prøvd snus eller alkohol før. Så for han var det nesten kriminelt det han hadde gjort. Nei, han har ikke dårlig samvittighet til vanlig. Men tror han fikk dårlig samvittighet av å ha løyet for oss. Han vet at vi setter ærlighet høyt. Jeg fortalte han at å juge er verre enn selve hendelsen. Anonymkode: e5112...add
Gjest Krokanrullene Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har en sønn som går første året på ungdomsskolen. Snill, pliktoppfyllende og skikkelig gutt. Jeg skulle hente han på Halloween. Han sto å snakket med en eldre gutt og denne gutten løp når jeg kom kjørende. Jeg ble mistenksom og lurte på hva dette var. Snakket med sønnen min og historien han fortalte skjønte jeg var løgn. Samtidig såg jeg at han hadde tatt ut 200 kr i en minibank. Mye som ikke stemte. Nå i kveld ringer han meg etter han har lagt seg og har kastet opp i hele senga. Han knakk og fortalte alt. Han hadde fått en eldre gutt til å kjøpe snus til seg, for å prøve snus. Han ble kjempedårlig. Jeg gikk jo rett i Katastrofetanke og tenkte narkotika. Da vi foreldre er opplyst om at det brukes narkotika helt ned i 12 års alderen. Vil ikke være naiv og tro slike ting bare gjelder alle andres barn og ikke mitt. Må ærlig innrømme at jeg ble lettet av at det bare var snus han hadde fått tak i. Jeg benyttet anledningen til å ta en skikkelig god prat med han. Han lurte på hva straffen hans ble.. da de fleste vennene hans mister tlf i ei uke, mister play station og får husarrest. Jeg sa at straffen hans er at han ble dårlig og kastet opp. Jeg sa jeg var glad han fortalte meg dette og at ærlighet og åpenhet er det som jeg setter høyest. Han sa selv han fortjener ikke at jeg hjalp han med sengetøyet og at det ikke er synd på han. Jeg fortalte at han selv må ta ansvar for valgene han tar, dette var et dårlig valg og dette ble konsekvensen av det. At han kommer til å gjøre flere feil nå i ungdomstiden som han vil lære av. Tenker at hvis jeg skal straffe han med å ta fra han tlf osv vil det være enda vanskeligere for han å komme til oss med slike ting. Jeg vil ha en god relasjon til sønnen min der han kan komme til oss uansett om han har driti seg ut. Jeg kom aldri til min mor da jeg dreit meg ut i ungdomstiden, for hun viste ikke forståelse men bare kjeftet og klikket. Hun var ikke den voksne jeg kunne komme til om jeg hadde smakt alkohol og ble dårlig. Jeg vil gjøre ting annerledes.. de er i en sårbar alder med mye press rundt seg nå. Hva tenker dere? Er det feil å ikke straffe og gi konsekvenser i form av å ta fra han goder? Anonymkode: e5112...add Du er fantastisk ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå