Gå til innhold

Dere som spiser sunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes jo all slags meningen om hva som er sunt og hvordan en egentlig burde spise. Dere som tenker dere spiser sunt, hva spiser dere i løpet av en dag? Eller flere dager hvis dere varierer mye?

Anonymkode: 99b03...42a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser tre måltid om dagen, sen frokost, lunsj, middag. Aldri snack, snop eller mellommat. Frokost er noe lettvint, som knekkebrød, kokt egg, smoothie, grønnsaker og hummus.. Lunsj er alltid et fullt måltid, en salat, laks med brokkoli, suppe, grateng... Middag er alt mulig, skal for eksempel ha blomkålpizza med halloumi og ruccola i dag, kyllinglår i grønn curry i morgen..

Jeg er altetende, og har ingen bastante regler. Jeg kan fint ta en burger king om reisefølget vil innom der, og spiser det jeg blir servert på besøk, samt dessert hvis det er en del av en set-menu, selv om jeg egentlig ikke liker søtt noe særlig.

Men hjemme velger jeg å kjøpe kjøtt, fisk og grønnsaker fra lokale bønder/fiskere, og har fokus på kortreist mat, og mat i sesong. Jeg spiser "rent", og bruker minimalt med halvfabrikata. Jeg begrenser rødt kjøtt til 2 måltid i uka, fisk 3-4 måltid, ellers vegetar. 

Anonymkode: 51073...174

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler vi spiser både sunt og veldig godt.

Her er de matvarene jeg spiser og drikker hver eneste uke de delene av året det er hverdager.

(I ferier og til jul og sånt skeier vi mer ut, men prøver å holde det ganske sunt, men godt, i bunnen.)

Havregryn, linfrø, solsikkekjerner, chiafrø, sesamfrø, gresskarkjerner

Rugsprø Havre, klibrød

Yoghurt, cottage cheese, kesam

Halloumi, magerost, Snøfrisk, Jarlsberg

Makrell i tomat

Egg

Smør, olivenolje, rapsolje, balsamicoeddik

Eple, pære, klementin, appelsin, grapefrukt, kiwi, ananas, persimon

Blåbær, bringebær

Mandler, cashewnøtter, hasselnøtter

Laks, torsk

Kylling

Gulrøtter, spinat, tomater, slangeagurk, avokado, ruccola, maiskolbe, hjertesalat, rødløk, gul løk, purre, vårløk, fennikel, rødkål, kål, grønne erter, edamamebønner, stangselleri, aspargesbønner

Chili, hvitløk, ingefær

Soyasaus, sesamolje, sriracha

Sitron, lime

Store hvite bønner, svarte bønner, kidneybønner, grønne linser, røde linser

Skummet melk, vann, Farris, proteinmelk, Biola

Anonymkode: 9ea0c...2c9

• Liker 3
Skrevet

Spiser ganske likt hver dag.

Frokost: riskaker/knekkebrød med grønnsaker, magert kjøtt, smøreost

Lunsj: salat med masse grønnsaker, tunfisk/kokt skinke/kylling og kesam dressing

Mellomåltid: her varierer jeg, men stortsett proteinbar, frukt eller yoghurt

Middag: f.eks kylling, biffstrimler, fisk, egg, mye grønt og pasta, bønner eller potet. 

Kveldsmat: kan være grønnsaker med dipp av kesam, cottage cheese med syltetøy, nøtter og granola.

Anonymkode: 4c4d0...fde

• Liker 1
Skrevet

I dag ble det:

Riskaker med avokado

2 epler og en banan

5 kopper ingefærte

asiatisk salat med nudler og grønnsaker

proteinshake

wok med grønnsaker og scampi

popcorn

Anonymkode: a1a6d...dfa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Spiser fire måltid om dagen. Frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Hender jeg tar noe mellom lunsj og middag.

Matvarer jeg anser som sunt og spiser en del av:

Karbohydrater:

Havregryn
Byggryn
Grovt brød/rundstykker
Lomper
Tortillalefser
Ris
Pasta
Alt mulig av grønnsaker 
Frukt (går en del i bananer, epler, kiwi, mango, vannmelon)
Bær (spiser en del bringebær, blåbær, myyye jordbær om sommeren)

Proteiner:
Melkeprodukter (melk, ost, cottage cheese, yoghurt, gresk yoghurt, sjokolademelk)
Egg
Fisk (liker all slags, både som pålegg og middag)
Kylling

Fett:
Olivenolje
Meierismør
Avokado
Nøtter, peanøttsmør 

Vil si at jeg spiser sunt 80 % av tiden, men elsker også "junk" og godteri så det blir jo litt av det også. Liker egentlig alt av mat, men prøver å holde meg til det som gjør at kroppen min fungerer best :) I noen perioder blir det mer "usunn" mat, men sånn er livet! 

Endret av drue
Skrevet

Spiser veldig ofte omelett av et egg og cottage cheese til frokost. Spiser svært grovt brød (hjemmebakt) og har alltid en matboks full av grønnsaker med i tillegg til lunsj/mellommåltid på jobb. Alltid minst halve tallerkenen med grønnsaker til middag. Spiser nesten bare mat laget av råvarer, dvs. ikke ultraprossesert mat. Varierer mye hvilke grønnsaker. 

Anonymkode: f14d6...b59

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 0.29):

Det finnes jo all slags meningen om hva som er sunt og hvordan en egentlig burde spise. Dere som tenker dere spiser sunt, hva spiser dere i løpet av en dag? Eller flere dager hvis dere varierer mye?

Anonymkode: 99b03...42a

Typisk dag.

Frokost:

Havregrøt kokt på egenlagd havremelk og toppet med banan,nøtter og hjemmelaget peanøttsmør

Lunsj:

Grovt brød med eks hummus/linsepostei/bønnepostei ogpynt(eks tomat,agurk,paprika,bønnespirer,rødbeter) eller en salat med noe form for gryn(eks couscous/byggryn/hirse)babyleaf,agurk,cherrytomater,paprika,brokkoli,rødløk,oliven og tofu.Drisseler så over en lett dressing og stør over noen frø/kjerner. 

Middag: 

•En form for plantebasert gryte med villris/couscous/mathavre
•Supper med grovt brød.                                           •Bowls med grønnsaker,gryn,tofu/tempeh/falafler og en saus/dip basert på cashewnøtter                           •Woket grønnsaker med tofu,fullkorsnuddler og en saus.                                            
•Plantebaserte pastaretter med fullkornspasta

Kvelds: Hjemmelagd kokosyoghurt med egenlagd granoloa,peanøttsmør og bær.

Anonymkode: 63209...4d6

Skrevet

Spiser som oftest 2 måltider om dagen.

Spiser etter at jeg har gått tur med hunden om morgenen (sen frokost), også middag i 5 tiden.

Frokost: Havregryn med bær og banan.

Middag: Grønnsaker + linser eller bønner, også varierer jeg mellom ris, pasta og potet. Adder en boks med hakkede tomater og litt kokosmelk nå og da om jeg er ekstra sulten. 

Føler jeg behov for en snacks, så ordner jeg meg et par knekkebrød med pesto eller hummus, eller tar meg en banan og et eple.

Anonymkode: bc7de...b85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...