AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #1 Skrevet 31. oktober 2021 Hei! Jeg har en kompis som sliter veldig psykisk. Han har fortalt meg at han er veldig deprimert hele tiden, han har selvmordstanker og sliter med å stå opp om morgenen. synes det er vannskelig å se han slik. fikk vite veldig seint at han har vært så nedfor , så føler ikke jeg kan gjøre nok eller har gjort nok. problemet er at jeg har så lyst til å hjelpe, men vet ikke hvordan! Noen tips? Anonymkode: cd9ae...2f4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #2 Skrevet 31. oktober 2021 Si det. Si til ham at du ønsker å være der for ham og hjelpe ham, men du vet ikke helt hvordan. Spør hva det er du kan gjøre for å hjelpe ham. I og med at han har selvmordstanker tenker jeg at du bør foreslå at du hjelper ham med å finne profesjonell hjelp. Anonymkode: 11434...ced
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #3 Skrevet 31. oktober 2021 Lytt til ham, ikke motsi de mørke tankene, forsøk hvis du kan å inspirere til å få hjelp. Det finnes egne terapigrupper for menn. Du er en god venn allerede! Ikke push, når vi er deprimerte er sånt ekstremt irriterende og da kan vi trekke oss unna. Irritasjon, sinne, utmattete osv er vanlige symptomer på depresjon. Det er vanskelig å stå i, det vet jeg for vennene mine måtte det. Anonymkode: 09d53...723
snogg Skrevet 31. oktober 2021 #4 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lytt til ham, ikke motsi de mørke tankene, forsøk hvis du kan å inspirere til å få hjelp. Det finnes egne terapigrupper for menn. Du er en god venn allerede! Ikke push, når vi er deprimerte er sånt ekstremt irriterende og da kan vi trekke oss unna. Irritasjon, sinne, utmattete osv er vanlige symptomer på depresjon. Det er vanskelig å stå i, det vet jeg for vennene mine måtte det. Anonymkode: 09d53...723 Han har snakket litt om å bli innlagt fordi psykolog har ikke hjelpt han noe. og synes selv det er vanskelig å snakke med han uten å begynne å gråte. når vi snakker så vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. er redd for å si noe feil.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #5 Skrevet 31. oktober 2021 Få ham med ut og gå en tur, gjøre noe rolig hyggelig med fokus på noe annet. Anonymkode: 6aca7...99b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #6 Skrevet 31. oktober 2021 snogg skrev (3 minutter siden): Han har snakket litt om å bli innlagt fordi psykolog har ikke hjelpt han noe. og synes selv det er vanskelig å snakke med han uten å begynne å gråte. når vi snakker så vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. er redd for å si noe feil. Det skal ekstremt mye til å legges inn. Det er stor forskjell på psykologer, han må finne en han passer med. Det kan dessverre ta lang tid. Du kan nesten ikke si noe feil. Husk det. Det er vanskelig å forstå for friske fordi man tenker helt annerledes når man er deppa men det er så mørkt at ingenting du sier kan gjøre det verre. Nå som jeg ikke er deprimert er det veldig rart å tenke på alt som jeg tenkte da jeg var det, jeg ville dø blant annet. Men det å bli avfeid, det var vanskelig. Ikke si ting som «jamen kan du ikke bare tenke positivt?» eller «alle har tunge dager». Virker ikke som om du er en av dem som sier sånt men jeg skriver det allikevel, kanskje en leser får det med seg. Du kan ta ham med på tur i skogen. Helt seriøst. Det har dokumentert effekt. Det er ikke bare den fysiske aktiviteten men også roen i skogen. Depresjoner går over. De kan være lange, Slitsomme, dype. Men de går over. Det tror ikke vennen din. Jeg trodde det heller ikke. Prøv å tro det for ham. ❤️ Anonymkode: 09d53...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå