Gå til innhold

Hva er egentlig reglene for Halloween? Noen amerikanere her, eller noen som har bodd i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloween er nytt i Norge. Så nytt at vi som er godt voksne, kun forbinder Halloween med noe vi har sett på amerikanske filmer. 

Det begynte vel i det små her i Norge for rundt 20 år siden. 

Og hvert år diskuteres det blant motstandere, forkjempere og nøytrale. Hva er egentlig reglene? 

Vedr. å ringe på/banke på for å få godteri: Skal man bare gå til hus som er pyntet utenfor? Eller er det regelen om utelys av/på som er riktig? Altså: Hus med pynt utenfor og utelys av: Ikke ring på. Ingen pynt, men utelys på: Ring på. 

Kostymer: Jeg trodde at hele greia med Halloween var at man skulle virke litt skummel og skremmende? Utenfor her i ettermiddag vrimlet det av søte, små prinsesser og Frost-kostymer. Det er vel meningen at skal være et "skummelt" tema i forhold til kostymene? Altså: Er feks. en liten Elsa fra Frost et Halloweenkostyme? 

Noen som kjenner til hvordan det egentlig skal gjøres? 

Anonymkode: 0d464...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan kle seg ut som hva som helst.

Angående regler for hvor man skal ringe på er det ikke noen felles lov, men å la være å ringe på hos de som har skrudd av utelampe pleier å være vanlig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bodd syv år i USA. Norge har misforstått det med kostymene. Voksne kler seg skummelt, de fleste barn går i det vi i Norge ville tatt på barna under et karneval. Prinsesser, spiderman, klovner etc.

Anonymkode: 86e03...e15

• Liker 6
Skrevet

Basert på amerikanske filmer og sosiale medier vil jeg mene man kan kle seg ut som hva man vil - tenk karneval :) Det gjør både voksne og barn i USA iallfall. Trenger ikke være noe skummelt kostyme (men det KAN være det såklart)

Anonymkode: 3d5fc...0ba

• Liker 1
Skrevet

Så en dokumentar om en finsk au-pair som fikk i oppdrag å dra på et sted som leide ut kostymer for å finne en drakt til seg selv til halloween-fest, og da presiserte vertsfamilien; "det er familiefest, så ingenting sexy!" 😄 

Anonymkode: 0d9e3...af6

Skrevet

Normalen her har blitt knask eller knep fra 18-21.  Ubeskrevet regel tror jeg, som dette har vært tidspunktet de siste 10 år minst.  Alle forstår nå at de med lys på ute er åpne for besøk og de med lys av vil helst ikke ha folk på døren.  Vi pynter skikkelig, men noen gjør ikke det heller, så det er ikke en selvfølge.  

Selvfølgelig skal folk få lov å kle seg i hva som helst de vil.  Dette er hele poenget.  

hilsen amerikaner. 

Anonymkode: d3da2...15f

• Liker 1
Skrevet

Vi er kristne og feirer ikke Halloween da vi ser på dette som en hedensk skikk. Vi er amerikanere.

Anonymkode: 4c89c...a0b

Skrevet

Nytt? 

Minst 20 år og så regnes det fortsatt som nytt..?? Javel..

Anonymkode: 8d296...e25

• Liker 1
Skrevet
On 10/31/2021 at 11:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg har bodd syv år i USA. Norge har misforstått det med kostymene. Voksne kler seg skummelt, de fleste barn går i det vi i Norge ville tatt på barna under et karneval. Prinsesser, spiderman, klovner etc.

Anonymkode: 86e03...e15

Enig! Bodde nesten 20 år i USA selv. Er det ikke lys i huset så banker en ikke på. Mye mer dekorasjoner på husene og ikke unormalt at noen tar den helt ut og lager skikkelige "skrekkhus". Halloween i USA var kult som småbarnsforeldre. Her i Norge blir det en dårlig kopi.

Skrevet

Her i nabolaget gjelder det at man kan ringe på om det er noe utenfor som indikerer at man er med. Det kan være gresskar, lykter, fakkelbokser etc. Spiller ingen rolle om utelyset er skrudd av. Er det utelys på men ingenting utenfor går man videre. 

Anonymkode: 8c4e6...f14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...