Gå til innhold

Burde en kutte pensjonen til 60 talls generasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at pensjonen vil spise opp oljefondet og vell så det de neste tiårene. Dem som er pensjonister nå, har ok men langt fra så mye som straks. Samtidig er de som er rundt 80 nå dem som var med å bygget landet. Løsningen nå, ser ut å være kutt i pensjon til kommende generasjoner og vi som har jobbet 10 år pluss minus. 

Dette er etter min mening feil. Her ser det nok en gang ut til at 60 talls generasjonen forsyner seg godt av sin forige generasjons arbeid, da det er denne gruppen som har bestemt egen pensjon. Burde den kuttes drastisk for å redde økonomien til fremtidens generasjoner?

Anonymkode: 34229...110

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du kommer med påstander, vis kilder

Anonymkode: 9b74c...13e

• Liker 6
Skrevet

"Bygget landet" betyr i all hovedsak å ha gjort helt vanlig arbeid og ellers bare levd livet i tråd med veksten i velferden og inflasjonen for menn og dullet rundt i hjemmet for kvinner.

Uten inflasjonen skulle disse hatt en pensjon på rundt 5.000 kroner i året. De er altså et underskuddsgilde av ekstreme dimensjoner.

I dag er disse svært krevende pensjonister som forventet høye ytelser og ekstraordinær service betalt av oss andre. Uten å ha bygget noe som helst.

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, A-hunter said:

"Bygget landet" betyr i all hovedsak å ha gjort helt vanlig arbeid og ellers bare levd livet i tråd med veksten i velferden og inflasjonen for menn og dullet rundt i hjemmet for kvinner.

Uten inflasjonen skulle disse hatt en pensjon på rundt 5.000 kroner i året. De er altså et underskuddsgilde av ekstreme dimensjoner.

I dag er disse svært krevende pensjonister som forventet høye ytelser og ekstraordinær service betalt av oss andre. Uten å ha bygget noe som helst.

Hva mener du skal skje med pensjonistene da? Få en pille ved fylte 60? 65? Få utdelt et tau? 

Anonymkode: c7432...8e4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du kommer med påstander, vis kilder

Anonymkode: 9b74c...13e

Du har aldri hørt om eldrebølgen, og generasjonsregnskapet som politikerne har snakket om i mange år? Oljefondet vil tømmes om man fortsetter med dagens generøse pensjoner: https://www.dagbladet.no/nyheter/oljefondet-kan-vaere-tomt-i-2060-det-er-nar-jeg-gar-av-med-pensjon/62951075

Anonymkode: 16a08...e68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du skal skje med pensjonistene da? Få en pille ved fylte 60? 65? Få utdelt et tau? 

De kan få pensjoner, men må spare opp selv ut over minstepensjonen

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De kan få pensjoner, men må spare opp selv ut over minstepensjonen

Ja, da er jeg enig. 

• Liker 2
Skrevet

De som bare «dullet rundt i hjemmet» er minstepensjonister.

• Liker 7
Skrevet

Nja. Jeg er den generasjonen du nevner. 

Jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg en leilighet  men jeg har fortsatt økonomi til å holde på rekkehuset. Det rekkehuset har jeg klart å få kjøpt alene etter de fleste årene alene og med barn. Ikke kommer jeg til å få noen god pensjon heller son syk i mange år. Tenker jeg bare pakker sammen som pensjonist.

Anonymkode: d1ff8...a1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er en svært ubehagelig person som det ikke gir noen mening å diskutere med.

At du må gjemme deg bak AB-knappen viser med tydelighet at du også er klar over din egen ufordragelighet.

Hvor i svarteste helvete finner du en eneste indikasjon i mitt innkegg om at jeg ønsker å ta livet av pensjonister??? 

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, da er jeg enig. 

Det er jo slik det er nå da om en ikke har tjent minimum 6 g får en minstepensjon fra staten og oljefondet er et pensjonsfond, vi kunne brukt opp pengene før og levd i sus og dus, men takket være Thorbjørn Jagland og Kjell Magne Bondevik har vi oljefondet i dets nåværende form. Pengene ble avsatt fra 1990 og fram til i dag.

I 1990 var de på 60 tallet 20 - 30 år og ja noen har bygd opp landet og noen oljefondet i form av å finansiere velferdsstaten gjennom skatter og avgifter i større grad enn det som hadde vært nødvendig om oljepengene hadde blitt brukt med en gang. 

Personlig er jeg glad oljefondet ble avsatt.

Etter dette er brukt opp eller helst litt før:

Det som kan gjøres framover er å skaffe arbeidsplasser slik at befolkningen kan settes sammen på en fornuftig måte slik at folketrygden og pensjonene kan opprettholdes.

Det var mange pensjonister i årene før oljefondet også og da må en påvirke demografien i denne retningen.

Endret av Flintis
Retting av faktiske feil
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nja. Jeg er den generasjonen du nevner. 

Jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg en leilighet  men jeg har fortsatt økonomi til å holde på rekkehuset. Det rekkehuset har jeg klart å få kjøpt alene etter de fleste årene alene og med barn. Ikke kommer jeg til å få noen god pensjon heller son syk i mange år. Tenker jeg bare pakker sammen som pensjonist.

Anonymkode: d1ff8...a1c

Klarer man ikke leve på 16.000 i mnd burde man få tvungen økonomisk verge eller ta et kurs i økonomi for å lære å spare

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De skal få pensjon. Men jeg mener vi må sette et tak, et sted. Er mange fra den generasjonen som sitter på skyhøye lønninger og stillinger, både privat og offentlig. 

• Liker 3
Skrevet
Flintis skrev (Akkurat nå):

Det var mange pensjonister i årene før oljefondet også.

Ikke like mange, og fremover vil det bli flere pensjonister per arbeider enn det noen gang har vært tidligere fordi det fødes få barn og baby-boomerne går av med pensjon.

• Liker 4
Skrevet

Hva med å heller bare øke inntektsskatt på de som har mye høyere inntekt enn folk flest, samt øke formuesskatten på store formuer?

Å bare kutte i pensjonen til alle i en stor aldersgruppe vil utvilsomt ramme alle i den gruppen som ikke har det fett økonomisk..og dem er det en god del av.

Anonymkode: 0a672...a34

• Liker 7
Skrevet
A-hunter skrev (18 minutter siden):

Nei svært mange av disse gjorde en iherdig innsats etter krigen. De som er 80-90 nå, var med å styrte landet i rett retning. Generasjonen etter derimot, har levd godt av arbeidet til sine foreldre og bare krevd/ tatt seg tilrette. Vet jeg generaliserer nå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å heller bare øke inntektsskatt på de som har mye høyere inntekt enn folk flest, samt øke formuesskatten på store formuer?

Å bare kutte i pensjonen til alle i en stor aldersgruppe vil utvilsomt ramme alle i den gruppen som ikke har det fett økonomisk..og dem er det en god del av.

Det vil ikke være nok til å dekke pensjonene til baby-boomerne, og vil også føre til lavere inntekt siden folk vil arbeide mindre, bli mindre produktive og ikke starte nye arbeidsplasser om skattene er for høye.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en mulighet, men problemet er at vi kommer til å få flere blå blå regjeringer og da vil denne skatten bare kuttes. 

Sier ikke å bare kutte hele fjøla, men etter inntekt. Redusere hvor mye pensjon en får. Da sparer vi veldig mye. 

Gjest laPistola
Skrevet

Ja, men mer behovsrettet hjelp til de pensjonistene som trenger det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De skal få pensjon. Men jeg mener vi må sette et tak, et sted. Er mange fra den generasjonen som sitter på skyhøye lønninger og stillinger, både privat og offentlig. 

Du skriver mange (ikke alle). 

Betyr det at du også vil at de som ikke sitter så godt i det skal rammes? 

Anonymkode: ab908...ae6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...