Gå til innhold

Kan jeg starte sparekonto til barn, uten den andre forelderens tillatelse, og uten at barnet får automatisk tilgang ved 18-årsdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å starte en sparekonto til barnet mitt som garantert ikke blir brukt til tull og russefyll av en umoden 19-åring, men lurer på om det er mulig å for eksempel ha en konto som kan åpnes på 25-årsdagen?

Og så det med at begge foreldrene må godkjenne, utrolig tungvindt, da far bor i utlandet og er veldig lite kontaktbar. Hvorfor finnes denne regelen? Er det noen banker som ikke har dette ulitmatumet?

Anonymkode: bede3...3f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å spare for barnet i ditt eget navn. Men gjør det i globale fond. 

Anonymkode: fb8d6...5ea

• Liker 5
Skrevet

Opprett en sparekonto i ditt navn, men gi selve kontoen samme navn som barnet ditt. Da råder du over pengene, og kan da bestemme selv når barnet skal få pengene. 

• Liker 7
Skrevet

Lag en sparekonto i nettbanken din til fomålet, så setter du over pengene til barnet når barnet er klar for det.

• Liker 3
Skrevet

Nei, da må kontoen stå i ditt navnj. Står den i barnets sitt navn får barnet denne automatisk ved fylte 18 år og er myndig. Det er ikke bankene som bestemmer, men loven er slik

Anonymkode: c1304...33e

• Liker 5
Skrevet

En bekjent har valgt en annen vri for å slippe unna ekstra barnebidrag og samtidig spare for barnet som er hos sin mor. Han Eier et par selskaper og har derfor mulighet til å dekke over litt kostnader via en annen bekjent som fakturaer han 

Dette kostnadsføres på konto for driftsmidler, pengene får han nesten i all helhet tilbake i kontanter. Kontantene bruker han til å kjøpe gull og sølv med. 

Når tiden er inne, etter at barnet er ferdig med studier så får barnet safen med verdiene. 

Anonymkode: b238b...393

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

En bekjent har valgt en annen vri for å slippe unna ekstra barnebidrag og samtidig spare for barnet som er hos sin mor. Han Eier et par selskaper og har derfor mulighet til å dekke over litt kostnader via en annen bekjent som fakturaer han 

Dette kostnadsføres på konto for driftsmidler, pengene får han nesten i all helhet tilbake i kontanter. Kontantene bruker han til å kjøpe gull og sølv med. 

Når tiden er inne, etter at barnet er ferdig med studier så får barnet safen med verdiene. 

Kriminell virksomhet, med andre ord.

Anonymkode: 7e4a9...5af

• Liker 13
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kriminell virksomhet, med andre ord.

Anonymkode: 7e4a9...5af

Kriminell virksomhet som involverer bekjente i kriminaliteten, faktisk.

Det er jo også en gave til ungdommen.

Skrevet

Bare spar på din egen konto da vel, hvorfor må det være en konto som er barnet sin? Du kan jo lage så mange kontoer du vil i din egen nettbank og selv overføre de til barnet når h*n blir 25 feks...

Anonymkode: 3a365...8a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Bare spar på din egen konto da vel, hvorfor må det være en konto som er barnet sin? Du kan jo lage så mange kontoer du vil i din egen nettbank og selv overføre de til barnet når h*n blir 25 feks...

Anonymkode: 3a365...8a8

Ja, det er en fæl tanke, men jeg har vært redd for å falle fra før barnet blir 18 og  at sparekontoen som da er i min egen nettbank da blir trukket til å betale alt fra begravelse, kredittkort og restgjeld.. TS

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg til kriminell virksomhet som andre påpeker er jo dette å unngå at barnet får nytt godt av pengene i oppveksten - antageligvs da barnet trenger det mest. Utrolig usympatisk. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er en fæl tanke, men jeg har vært redd for å falle fra før barnet blir 18 og  at sparekontoen som da er i min egen nettbank da blir trukket til å betale alt fra begravelse, kredittkort og restgjeld.. TS

Da må du sørge for at du har forsikringer som gjør at barnet greier seg, det er bedre enn sparing for dette formålet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du er så skrapa at du ikke kan dekke eget kredittkort og utgifter rundt begravelse så tror jeg det er smart at du sparer til deg selv! Få deg en bufferkonto med 100.000 som er for «alt går til helvete» situasjoner. Slutt å bruke kredittkort. Deretter kan du starte sparing for barnet. 

Det å gjøre din egen økonomi trygg og oversiktlig vil gjøre deg til en bedre forelder for barnet, og er minst like verdifullt som en sparekonto.

Husk at barnet ditt er arvingen din, og barnet vil arve din gjeld og også disse begravelsesutgiftene, om han/hun ikke frasier seg arven. I fall du trenger en ekstra gulrot for å ta tak i økonomien. 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Gjeld med sikkerhet i bolig (boliglån) eller bil blir automatisk trukket fra arv, ja. Banken selger boligen/bilen med politiets hjelp om de må og arvingen sitter igjen med restene etter at lånet er innfridd (om ikke arvingen vil fortsette å betale på lånet i steden). Men ikke usikret gjeld? (forbrukslån, kredittkort, sånt med kriminelt høy rente) Det er heller ingen automatikk i at begravelsen skal trekkes fra avdødes konto selv om det er en vanlig tradisjon etter hva jeg har forstått. Snakk med en advokat om det er viktig nok. Hvis du har lav inntekt, prøv hos JussBuss eller JURK (Juridisk rådgivning for kvinner) som tilbyr gratis rådgivning hvis saken ikke er for krevende.

Anonymkode: 74fd8...246

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 20.13):

Har lyst til å starte en sparekonto til barnet mitt som garantert ikke blir brukt til tull og russefyll av en umoden 19-åring, men lurer på om det er mulig å for eksempel ha en konto som kan åpnes på 25-årsdagen?

Og så det med at begge foreldrene må godkjenne, utrolig tungvindt, da far bor i utlandet og er veldig lite kontaktbar. Hvorfor finnes denne regelen? Er det noen banker som ikke har dette ulitmatumet?

Det er ikke bankenes "påfunn" at begge foreldrene (hvis begge har foreldreansvar) må godkjenne åpning av sparekonto til en mindreårig. Det følger av vergemålsloven § 18.

AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 20.45):

Gjeld med sikkerhet i bolig (boliglån) eller bil blir automatisk trukket fra arv, ja. Banken selger boligen/bilen med politiets hjelp om de må og arvingen sitter igjen med restene etter at lånet er innfridd (om ikke arvingen vil fortsette å betale på lånet i steden). Men ikke usikret gjeld? (forbrukslån, kredittkort, sånt med kriminelt høy rente) Det er heller ingen automatikk i at begravelsen skal trekkes fra avdødes konto selv om det er en vanlig tradisjon etter hva jeg har forstått. Snakk med en advokat om det er viktig nok. Hvis du har lav inntekt, prøv hos JussBuss eller JURK (Juridisk rådgivning for kvinner) som tilbyr gratis rådgivning hvis saken ikke er for krevende.

Anonymkode: 74fd8...246

Det er ikke slik det vanligvis fungerer. Du skriver "om de må", men det er uhyre sjelden at banken må. Arvingene overtar både bolig og boliglån og hvis arvingene ikke vil eller har råd til å beholde boligen, selger de den selv. Samme gjelder bil. Bankene vil ikke folk vondt og hvis arvingene har dialog med banken, ordner det seg. 

Anonymkode: 282ff...d9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...