Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) 

jeg er en veldig samvittighetsfull person, og lurer derfor på hva som er «normalen». 

Jeg syntes det er vanskelig å legge fra meg babyen min og får fort dårlig samvittighet. Jeg har hen stort sett alltid oppå meg. (Enten i sjal eller på fanget.) hen er av og til for seg selv ved siden av meg i babynest mens hen sover. Og sover noen ganger på pappaen. Men ellers har jeg hen som regel oppå meg på fanget eller i sjal. Spesielt hvis hen er våken - da føler jeg i stor grad at vi må snakke sammen og at hen skal føle seg sett. 

hvor mye lar dere babyen deres ligge for seg selv? Og lar dere de ligge for seg selv våken? (Mens dere rydder eller lignende?) jeg får til og med dårlig samvittighet når hen er lenge hos far. Føler på et vis at hen må ha meg. Og er redd hen skal føle seg glemt, hvis jeg ikke gir all oppmerksomhet. 

så ja. Hva er normalt? Jeg tror samvittigheten min er i overkant.. 

Anonymkode: 7f6a0...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen skal ligge mest mulig på magen når det er våkent :) Den kan også ligge på magen på fanget, men du bør også legge den på magen på gulvet. 

Anonymkode: 4c7cc...d41

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på alder. Du skriver ikke noe om hvor gammel babyen er, dette forandrer seg jo fort.

Jeg tenker at (med forbehold ang. alder) du kanskje gjør babyen en bjørnetjeneste hvis den aldri får ligge alene og kikke for seg selv. De har godt av å få være litt i fred også. Så lenge den er fornøyd så klart.

Anonymkode: 85c93...013

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at babyen sier i fra om dette, og det er helt ok at en baby ligger for seg selv om den virker fornøyd og ikke protesterer. 

Våre har vært helt ulike på området. Den første gråt hvis jeg la henne fra meg, likte ikke å være på gulvet, ikke i krybben ikke i sengen, hun ville være på meg de første månedene. Så hun var det. Mens nr. to både sov uten kroppskontakt og likte å ligge på matte på gulvet nesten fra start. Jeg fikk dårlig samvittighet fordi jeg husket hvor mye jeg hadde førstemann på meg, og følte jeg forskjellsbehandlet. Men så husket jeg at helsesykepleieren kommenterte på en av de første kontrollen med første baby "det er helt ok at hun ligger på gulvet uten at du sitter ved siden av når hun er våken og fornøyd, jeg sier det bare fordi jeg vet at mange helt nybakte mødre lurer på det".

Som brukeren over sier, babyen kan kose seg med å få ligge i fred og kikke rundt seg og etterhvert utforske egne bevegelser og leker. Og som voksne så er babyer også ulike, så det kan variere veldig hvor mye av det de liker. 

Anonymkode: 36229...99b

Skrevet

Skjønner deg godt TS, da jeg var helt lik selv! Fikk dårlig samvittighet av å gå på do 😛 men det var fordi babyen skrek om han ble lagt ned på gulvet i mer enn to øyeblikk. Nå kan jeg gi han en ball og han er fornøyd mens jeg både går på do, smører en brødskive og trakter en kopp kaffe :) og om jeg er for treg så sier han ifra :) han er forøvrig snart 4 måneder, og jeg tror også det har mye å gjøre med at jeg har blitt mer trygg som mor enn jeg var i starten også! Ser at han er en blid og fornøyd unge og da stresser jeg ikke så mye med å ha konstant kroppskontakt og øyekontakt, ser han har godt av å ligge å sparke litt for seg selv også :) 

Anonymkode: 9ee80...1d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 19.20):

Hei:) 

jeg er en veldig samvittighetsfull person, og lurer derfor på hva som er «normalen». 

Jeg syntes det er vanskelig å legge fra meg babyen min og får fort dårlig samvittighet. Jeg har hen stort sett alltid oppå meg. (Enten i sjal eller på fanget.) hen er av og til for seg selv ved siden av meg i babynest mens hen sover. Og sover noen ganger på pappaen. Men ellers har jeg hen som regel oppå meg på fanget eller i sjal. Spesielt hvis hen er våken - da føler jeg i stor grad at vi må snakke sammen og at hen skal føle seg sett. 

hvor mye lar dere babyen deres ligge for seg selv? Og lar dere de ligge for seg selv våken? (Mens dere rydder eller lignende?) jeg får til og med dårlig samvittighet når hen er lenge hos far. Føler på et vis at hen må ha meg. Og er redd hen skal føle seg glemt, hvis jeg ikke gir all oppmerksomhet. 

så ja. Hva er normalt? Jeg tror samvittigheten min er i overkant.. 

Anonymkode: 7f6a0...c99

Jeg er som deg. Derfor tilbringer baby hele sin våkne tid på meg eller far. Legger han kun fra meg når han sover eller hvis vi skal ut og kjøre. Han er 6 uker.

Anonymkode: 3ca6e...c49

Skrevet

Min er klengebaby. Hater å være alene. 6,5 måneder nå. Han er spesielt glad i meg, mammaen sin. Han lokaliserer meg alltid selv om det er flere i rommet og vil ha meg nærme. Noen ville nok føle at det var veldig belastende, jeg synes det er kjempeskjønt. Han kan leke alene på matta, men helst må jeg sitte i nærheten. Blir bittelitt mer selvstendig dag for dag, men det er med musesteg. Fikk råd fra min søster som jobber innen pedagogikk at man skulle imøtekomme den klengingen, fordi ofte resulterte det senere i veldig selvstendige barn. Masse nærhet de første månedene gjør dem trygge, verden føles trygg og derfor går de inn i mer selvstendighet når de selv er klare for det, med en god følelse. Så det er ikke som dem sier mange, at man må lære de å ikke være så klengete. Det er lurt å imøtekomme det, så lenge de har behov for det.

Dette tror jeg på i alle fall. 

Anonymkode: d0f14...d3e

• Liker 2
Skrevet

Begge mine har fått kose seg i fred på gulvet i babygymmen eller med en leke, fra ca 2mnd. De har selv sagt fra nr det ikke er gøy lenger og da plukker jeg jo opp. De blir jo mer selvstendige ned alder også. Baby2 er litt mer needy enn første og han bruker jeg i tillegg sette ham i en vippestol eller tripptrapp newborn I tillegg trio gulv, sånn at han ser meg - da er han kjempefornøyd.

Anonymkode: b33c7...93a

Gjest DetHviteHuset
Skrevet (endret)

Endret av DetHviteHuset
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...