Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i kveld har jeg fått en øm, på en måte støl følelse under høyre ribben. Jeg leser at det kan være tegn på svangerskapsforgiftning, men jeg har ikke andre symptomer som hodepine, og sist jeg målte bt (mandag) lå det på 119/78. Så jeg tror ikke det kan være det.

Bør jeg ringe å høre i tilfelle? Kanskje bare sende en melding til jordmor? Eller er dette helt vanlig?

Prøvde å hvile, men det gikk ikke over. Har også prøvd å strekke litt i håp om at det går over, men det gjør det ikke.

Anonymkode: fdc10...6e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringe til føden skulle det stå

Skrevet

Kjennes det muskulært ut? Kan det være du bare er litt støl eller noe fordi du har sovet rart/sittet i en vond stilling litt? Jeg er ofte øm i musklene rundt ribbeina/bryst og øvre rygg men det er pga spenninger og dårlig sittestilling osv..

Gjør det mindre/mer vondt om du strekker og vrir på deg feks?

Hvor vondt gjør det? Du kan jo ringe jordmor i morgen tidlig om det ikke har gått over og høre om du bør inn til sjekk :)

Anonymkode: 23f36...5a3

Skrevet

Hos meg er det livmora (og etterhvert ungen) som presser på ribbeinet. Alltid høyre side, så de er åpenbart høyrevridd de jeg bærer frem. Er i uke 34 nå, og kan ikke huske sist jeg ikke hadde vondt i ribbeinet på høyre side. Skjønner jo også hvorfor når jeg ser rumpe, rygg og hode vekselsvis skrape langs kanten 🤮

Anonymkode: d2d05...e21

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjennes det muskulært ut? Kan det være du bare er litt støl eller noe fordi du har sovet rart/sittet i en vond stilling litt? Jeg er ofte øm i musklene rundt ribbeina/bryst og øvre rygg men det er pga spenninger og dårlig sittestilling osv..

Gjør det mindre/mer vondt om du strekker og vrir på deg feks?

Hvor vondt gjør det? Du kan jo ringe jordmor i morgen tidlig om det ikke har gått over og høre om du bør inn til sjekk :)

Anonymkode: 23f36...5a3

Synes egentlig det kjennes muskulært ut ja. Når jeg står oppreist og strekker det ut så kjennes det ut som å tøye en sår muskel. Men det kommer og går veldig da. Varer et par timer, også gir det seg en halvtimes tid, også kommer det tilbake et par timer🤷🏼‍♀️

Jeg kan vel si det gjør mer vondt av å strekke og flytte på meg, på grunn av det jeg skrev at det kjennes ut som jeg strekker en støl muskel.

Vanskelig å plassere på en smerteskala🙈 Det er ubehagelig, men jeg fungerer helt optimalt. Så hvis 10 er det vondeste jeg noengang har hatt og 0 er ikke vondt i det hele tatt så ligger det på 3-4🤷🏼‍♀️ Det begynner på 0, øker til 4 iløpet av et par timer, for så å plutselig forsvinne til 0 igjen, og begynne å øke på til 4🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå i kveld har jeg fått en øm, på en måte støl følelse under høyre ribben. Jeg leser at det kan være tegn på svangerskapsforgiftning, men jeg har ikke andre symptomer som hodepine, og sist jeg målte bt (mandag) lå det på 119/78. Så jeg tror ikke det kan være det.

Bør jeg ringe å høre i tilfelle? Kanskje bare sende en melding til jordmor? Eller er dette helt vanlig?

Prøvde å hvile, men det gikk ikke over. Har også prøvd å strekke litt i håp om at det går over, men det gjør det ikke.

Hadde noe lignende selv, startet rundt uke 25 hos meg. Baby lå i seteleie og «gnisset» hodet opp i ribbein på min høyreside. Fryktelig ubehagelig. Var som regel greit om morgenen, men smerten kom sigende i løpet av formiddagen. Ble dessverre verre ettersom baby vokste, så endte med gradert sykmelding der jeg jobbet korte dager. 

Anonymkode: 9bd06...d9c

Skrevet

Uansett om det er svangerskapsforgiftning er det ikke akutt-akutt. Ring jordmoren du har svangerskapsoppfølgingen hos, evt fastlege. For øvrig har jeg også høyereliggende barn som andre over her, de legger seg med rumpa/ryggen oppi der. Jeg kjente det ikke så tydelig sist (første) svangerskap, men denne gangen har det vært ubehagelig siden rundt uke 24 og nå i uke 28 er det direkte vondt 😒 Blir 12-14 fine uker framover... 

Anonymkode: 22059...bdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett om det er svangerskapsforgiftning er det ikke akutt-akutt. Ring jordmoren du har svangerskapsoppfølgingen hos, evt fastlege. For øvrig har jeg også høyereliggende barn som andre over her, de legger seg med rumpa/ryggen oppi der. Jeg kjente det ikke så tydelig sist (første) svangerskap, men denne gangen har det vært ubehagelig siden rundt uke 24 og nå i uke 28 er det direkte vondt 😒 Blir 12-14 fine uker framover... 

Okei, jeg trodde svangerskapsforgiftning var noe akutt? Jeg er ikke redd for det altså, da jeg ikke har noe annet som tyder på det.

Tror det er baby som ligget høyt her også, eventuelt bare båndene som strekkes😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Okei, jeg trodde svangerskapsforgiftning var noe akutt? Jeg er ikke redd for det altså, da jeg ikke har noe annet som tyder på det.

Tror det er baby som ligget høyt her også, eventuelt bare båndene som strekkes😄

Det er alvorlig, men man gjør ikke noe med det før det står om liv, og det er ingenting å behandle det med før babyen må/kommer ut. Når blodtrykket ditt er fint og ingen utslag på urinen er sjansen liten for at du plutselig har fått svangerskapsforgiftning, men du bør ta kontakt med jordmor likevel - men det er ikke noe føden gjør noe med, derfor kommunejordmor eller fastlegen 🙂

• Liker 1
Skrevet

Nå lyver jeg litt, må korrigere meg selv. Hvis du derimot har svært høgt blodtrykk etc, så vil du bli innlagt for oppfølging. Men, det går sjeldent (!) fra så fint blodtrykk som du har, til så høyt at innleggelse kreves, så tidlig i forløpet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var øm under høyre ribbein i begge mine graviditeter. Det føltes ømt og sårt.  Tror det var pga presset fra alt i magen.

Anonymkode: 62287...832

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...