Gå til innhold

Opp-pussing av seksjon.......


Usikker

Anbefalte innlegg

Noen som har pusset opp en seksjon?

Min er mørkebrun - æsj............den er gammel (ikke antikk), men for fin til å kastes synes jeg. Økonomien sier meg også at jeg ikke har råd til noen ny......

En venninne foreslo å male/beise/lakke..... ja, gjøre noe med den jeg har..... Jeg har lyst på en lysere seksjon jeg da......

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du pusse ned lakk eller hva det nå er som er på seksjonen.

Skru av alle håndtak og fjern det du kan av løse deler.

Neste skritt er å grunne. Bruk en grunning som er beregnet på møbler.

Så kan du velge farge og male 2 strøk. Det tar litt tid og krever nøyaktighet, men fint blir det nok skal du se.

Hvis seksjonen er lakkert eller malt blir det nok vanskelig å beise den, men nå vet jo ikke jeg hva den er behandlet med.

Forresten er det fint å bytte håndtak og sånt i samme slengen. IKEA har faktisk en del fint og billig, som kanskje gjør denne seksjonen ganske så moderne.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg holder på å pusse opp en gammel seksjon som jeg har arvet etter besteforeldrene mine. Har et skap og spisebord med 6 stoler som også hører til.

Jeg har valgt å beise fordi jeg syns det blir finere enn å male.

Ta deg en tur innom en fargehandel og spør etter fargeprøver. De kan også gi deg råd hvis du er usikker.

Men først må du pusse vekk all gammel lakk/maling. Bruk pussemaskin så går det fortere. Prøv å få treet så "rent" som mulig. Bruk vanlig pussepapir hvis du må finpusse kanter og krinkelkroker.

Børst vekk alt støvet og vask rent med mildt salmiakkvann. Når det er tørt er det bare å sette i gang. Beis trekker ganske fort inn i treet så vær litt rask, få det fort utover så unngår du også "stoppmerker" etter penselen.

Jeg valgte en lakkbeis fra Herdins. Den trenger man egentlig ikke å lakke over men jeg har gjort det likevel for å få en mer holdbar overflate.

Velger du vannløselig beis, sånn som du rører ut i kokende vann, er du nødt å lakke over minst 2 strøk med matt eller halvmatt klarlakk.

Foreløpig har jeg beiset bare seksjonen og er kjempefornøyd med den. Holder på å pusse bordplaten nå.

Har også beisa et gammelt bord tidligere og det er jeg også veldig fornøyd med. Vi har det i gangen og alle tror det er nytt! :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne

Jeg anbefaler deg vannbeis. Da kjøper du fargepulver hos en fargehandel, og løser dette opp i vann hjemme. Du kan selv bestemme hvor mørkt/lyst du vil ha treet ved å dosere farge og vann, dessuten kan du legge på flere lag med beis eller jevne ut hvis det ser litt skjoldete ut. Med lakkbeis har du ikke så mange "forsøk", og man må være veldig nøyaktig. Det er litt mere jobb med vannbeis, men mye enklere. Bruk hansker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...