Gå til innhold

Mor som forstyrrer undervisninga til sønnen sin - videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går VG3 Påbygg. Mammaen til han ene i klassen får ofte telefonanrop og SMS-er fra mammaen sin regelmessig, og mye av dette skjer midt i skoletida. Hun blir sint når sønnen ikke svarer på meldinger og telefonanrop, noe som gjør at han må svare henne for hver eneste gang. Nå på fredagen begynte mammaen hans å kjefte på han høyt under hele telefonsamtalen, hun snakka bare om seg selv og hun avbrøt sønnen sin hver gang han prøvde å si noe. Hun tok ingen hensyn til at han var på skolen og det han ville si. Jeg er bekymra for at utdanninga hans og den psykiske helsa blir ødelagt, og det er trist å være vitne til at hun forstyrrer undervisninga regelmessig. Han har fortalt henne flere ganger at han ikke har tid til å snakke når han er på skolen, men hun viser ingen hensyn eller forståelse for det. Det er også slitsomt for resten av klassen å være i en sånn situasjon.

Noen som har tips til hva vi bør gjøre? 

Anonymkode: 5af56...de1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakke med mor. Åpenbart. 

• Liker 2
Skrevet

Er dette en av deg? Slutt å bry deg. 

Anonymkode: f9fbc...638

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

venn*

Skrevet

hva sier lærerne til at moren stadig forstyrrer undervisningen? 

Anonymkode: ccf17...ff0

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns jo det er litt rart at ikke lærer tar tak i dette? Jeg tar et fag nå sammen med vgs3-elever, og det er veldig strenge regler for mobilbruk i timen. Jeg får lov til å ha mobilen på lydløs på pulten (i tilfelle de ringer fra barnehagen), men den skal ikke brukes under timene. 

Anonymkode: 43e80...e69

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville snakket med lærer, så kan lærer ta dette med moren. Det kan være at moren trenger å høre fra en autoritetsfigur at det ikke er greit å ringe i skoletiden.

Lærer bør også bli strengere på mobilbruk i timene. Det er ikke greit at undervisninga for hele klassen blir forstyrret.

Anonymkode: 4a0b6...3c1

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt uenig - så bra at du bryr deg TS! 

Nå har vi ikke så mange opplysninger her, men jeg får inntrykk av at mor ikke er helt frisk.. Kanskje du kan ta en prat med vedkommende og høre om alt er bra hjemme? Eller spørre læreren om hen kan snakke med kompisen din. 

Anonymkode: 43453...f15

• Liker 4
Skrevet

Tar han telefonen under forelesning? Har ikke læreren reagert på det?

• Liker 1
Skrevet

Her har lærer et ansvar. Det kan også hjelpe gutten å snakke med skolehelsesøster hvis det er problemer hjemme (som dette tyder på). 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg går VG3 Påbygg. Mammaen til han ene i klassen får ofte telefonanrop og SMS-er fra mammaen sin regelmessig, og mye av dette skjer midt i skoletida. Hun blir sint når sønnen ikke svarer på meldinger og telefonanrop, noe som gjør at han må svare henne for hver eneste gang. Nå på fredagen begynte mammaen hans å kjefte på han høyt under hele telefonsamtalen, hun snakka bare om seg selv og hun avbrøt sønnen sin hver gang han prøvde å si noe. Hun tok ingen hensyn til at han var på skolen og det han ville si. Jeg er bekymra for at utdanninga hans og den psykiske helsa blir ødelagt, og det er trist å være vitne til at hun forstyrrer undervisninga regelmessig. Han har fortalt henne flere ganger at han ikke har tid til å snakke når han er på skolen, men hun viser ingen hensyn eller forståelse for det. Det er også slitsomt for resten av klassen å være i en sånn situasjon.

Noen som har tips til hva vi bør gjøre? 

Anonymkode: 5af56...de1

Kan du snakke med helsesøster/helsebror eller en sosiallærer på skolen? Kanksje noen bør fortelle henne at dette ikke er greit eller hjelpe til med å finne ut hvor skoen eventuelt trykker?

Dette er ikke så bra som du skriver med tanke på undervisningen, men det kan ikke være lett for gutten å takle en så pågende mor som ikke skjønner når hun må gi seg. Uten å vite så kan det nesten se ut som hun tenker mer på sine egne behov en sønnen sine og slik skal det ikke være.

Om skolen ikke kan hjelpe så ville jeg bedt om informasjon slik at dere kan hjelpe gutten med å kontakte annet hjelpeapparat. Eventuelt så er det mulig å kontakte hjelpetelefoner som Alarmtelefonen for barn og unge https://www.116111.no/ungdom

Dette er i grunn ganske alvorlig og ut i fra det du skriver og mor sin atferd virker ganske kontrollerende. Gutten skal kunne leve sitt eget liv og ikke være redd for en mor som blir sint fordi han ikke svarer når hun forventer det.

Anonymkode: a1671...1c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...