AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #1 Skrevet 31. oktober 2021 Når er det greit å bytte jobb etter man har fått sin første jobb etter studier? Jeg har vært ansatt i cirka 1 år etter skolegang, men kunne likevel tenke meg å prøve i en annen sektor (dog likevel samme arbeidsoppgaver). Når er det innafor å søke seg videre, hva er greit/ikke greit her? Råd og tips osv tar jeg imot med stor takk Anonymkode: 2f9bb...bc8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #2 Skrevet 31. oktober 2021 Når du får ny jobb tenker jeg. Det er vanlig å bytte jobber i begynnelsen og kan begrunnes med ønske om nye utfordringer. Anonymkode: 05f5f...b02 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #3 Skrevet 31. oktober 2021 Tenker det er greit å hvertfall være i jobben i ett år før du begynner å søke deg videre. Så hvis du ønsker å prøve noe nytt er det bare å søke i vei. Anonymkode: 67487...745 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #4 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når du får ny jobb tenker jeg. Det er vanlig å bytte jobber i begynnelsen og kan begrunnes med ønske om nye utfordringer. Anonymkode: 05f5f...b02 ok. Si at jeg er i den første jobben i 1,5 - 2 år. Det er vel kanskje ikke så veldig unormalt? Jeg tenkte i utg. pkt å være her i 3-4 år for at ikke arbeidsgiver skal bli irritert over at jeg slutter så tidlig. Men det blir veldig lenge synes jeg i samme jobben så tidlig i karriere! Anonymkode: 2f9bb...bc8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #5 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenker det er greit å hvertfall være i jobben i ett år før du begynner å søke deg videre. Så hvis du ønsker å prøve noe nytt er det bare å søke i vei. Anonymkode: 67487...745 Takk for råd. Det eneste som "hindrer" meg er at jeg er redd for å dårlig stemning, sur arbeidsgiver, og at man får negative reaksjoner på at man slutter etter halvannet år.. Anonymkode: 2f9bb...bc8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for råd. Det eneste som "hindrer" meg er at jeg er redd for å dårlig stemning, sur arbeidsgiver, og at man får negative reaksjoner på at man slutter etter halvannet år.. Anonymkode: 2f9bb...bc8 Folk slutter av mange grunner. Noe til og med bare etter få dager. Ikke tenk på hva arbeidsgiver syns. De er vant til at folk kommer og går. Bry deg om deg selv. Du skaper selv din vei. Anonymkode: 1c6d2...c4b 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Kommer kanskje litt an på hva slags stilling du har, og om det er vikariat eller fast. For min egen del har jeg tenkt minimum ett år før jeg bytter. Første jobben jeg hadde etter studiene var ett-årig vikariat. Ble tilbudt fast etter ett år, men takket nei og fant meg noe annet. Det gikk selvfølgelig helt greit, og sjefen var en god referanse jeg tok med meg videre. Anonymkode: 62b33...ed4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Jeg var i min første jobb i ca 1,5 år. Du kan søke nye jobber og være litt kresen på hvilke du evt går til intervjuer på. Det er helt ok å bytte jobb innimellom, spesielt hvis du er nyutdannet. Ikke tenk på hva arbeidsgiver ønsker, tenk på hva du ønsker ut av en arbeidsgiver. Anonymkode: 0d803...889
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når er det greit å bytte jobb etter man har fått sin første jobb etter studier? Jeg har vært ansatt i cirka 1 år etter skolegang, men kunne likevel tenke meg å prøve i en annen sektor (dog likevel samme arbeidsoppgaver). Når er det innafor å søke seg videre, hva er greit/ikke greit her? Råd og tips osv tar jeg imot med stor takk Anonymkode: 2f9bb...bc8 18 mnd er greit. Anonymkode: ecb82...dc3
h/k Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Glem arbeidsgiver, tenk på deg selv! Min erfaring er at du kan bytte når som helst i første jobb. Grunnen kan være feil retning innen hva du har utdannet deg i, arbeidstider, for lite utfordringer, feil opplæring osv osv. Bare bytt! 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Jeg synes når som helst er innenfor, om det så er to uker eller tre år. Jeg er i min første jobb etter studiene, og har tenkt å bli 3-4 år eller til jeg er lei, både fordi lønna er god, men også fordi jeg trives veldig godt med arbeidsoppgaver og kollegaer Anonymkode: 1e436...e33
pia mater Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 Jeg begynte å søke videre etter et halvt år i første jobb. Så etter ett år er absolutt innenfor.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 I de første jobbene er det mer «innafor» å bytte tidlig. Egentlig er det bare positivt å ikke bli værende for lenge et sted i startet (mener å ha lest at man bør bytte før 3 år?) for å få lønnsøkningen, erfaring og å vite hva man faktisk ønsker å jobbe med. Jeg byttet etter 2,5 år i min første jobb, men tenker alt over ett år er innafor🙌🏻 Jeg synes heller ikke det er rart om man jobber kortere enn ett år, men for egen del tenker jeg man ofte trenger såpass med tid for å komme ordentlig inn i arbeidsoppgaver osv. og få erfaring å ta med videre. Anonymkode: 9634d...c09 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): ok. Si at jeg er i den første jobben i 1,5 - 2 år. Det er vel kanskje ikke så veldig unormalt? Jeg tenkte i utg. pkt å være her i 3-4 år for at ikke arbeidsgiver skal bli irritert over at jeg slutter så tidlig. Men det blir veldig lenge synes jeg i samme jobben så tidlig i karriere! Anonymkode: 2f9bb...bc8 Det må du ikke tenke på! 1,5 år er veldig innafor altså Anonymkode: 9634d...c09 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Herlighet, får være maken til snill-jente-syndrom. Kan love deg at så godt som ingen menn tenker på denne selvutslettende måten. Bytt jobb så snart du får lyst og finner en jobb du heller vil ha. Anonymkode: 0e0f5...732 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 Avhenger av hva du jobber som. Som lege er 3-6 mnd helt innafor i starten, du får gjerne ikke lenger vikariat enn det uansett. Anonymkode: 4d1b0...c77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå