AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #41 Skrevet 1. november 2021 Skybe skrev (27 minutter siden): Fester ikkje heilt min lit til at dette er det igjennomsnittleg strømforbruket i dei fleste husholdninger. Dei fleste ser vel m.a. på TV mer en 21 timer pr. uke, og de bruker igjennomsnittleg langt mer tid til matlaging. Bare det å koke poteter tar 1/2 t hver dag. Vi har varmepumpe i kjeller, og hovudetasjen som holder hele huset varmt. Har forøvri hatt en varm sommer, og praktisk talt ikkje brukt strøm til oppvarming. Har ellers byttet ut all belysning m/ led-pærer, og ein besparelse på omlag 1 kw. Mange hustander nytter m.a. vedfyring som alternativ oppvarmingskilde på kalde dager, og ein stor strømbesparelse. Det står vel heller ikke steder i lenken ar det er gjennomsnittlig strømforbruk. Det er eksempler som viser hvor mye strøm enkelte apparater/aktiviteter bruker basert på et anslag tid. De viktige tallene er: "Strømforbruket for en gjennomsnittlig bolig er fordelt slik: 60 prosent til oppvarming 15 prosent til varmtvann 15 prosent til elektriske apparater 10 prosent til belysning". Anonymkode: af659...c38 1
Gjest Acer Skrevet 1. november 2021 #42 Skrevet 1. november 2021 Vel, nå er det ikkje spesifisert på "min strømregningen" hva som har gått med av strøm til oppvarming, matlaging, varmtvann, belysning, vaskemakin etc. Nå er det kun det totale forbruket som går fram under "min side" fra kraftleverandøren. Sommermnd. har m.a. vert ekstra mild, og det meste av strømforbruket siste halve året har utvilsamt gått til varmtvann, koking, klesvask, etc.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #43 Skrevet 2. november 2021 Skybe skrev (9 timer siden): Vel, nå er det ikkje spesifisert på "min strømregningen" hva som har gått med av strøm til oppvarming, matlaging, varmtvann, belysning, vaskemakin etc. Nå er det kun det totale forbruket som går fram under "min side" fra kraftleverandøren. Sommermnd. har m.a. vert ekstra mild, og det meste av strømforbruket siste halve året har utvilsamt gått til varmtvann, koking, klesvask, etc. Gud bedre, skjønner du ikke ordet gjennomsnittlig? Strømforbruk i gjennomsnittlig bolig er ikke strømforbruk i din bolig og det er ikke strømforbruk ditt i sommerhalvåret. Hva er det egentlig du vil med denne tråden? Den blir bare mer og mer tullete. Anonymkode: af659...c38 2
Gjest Acer Skrevet 2. november 2021 #44 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gud bedre, skjønner du ikke ordet gjennomsnittlig? Strømforbruk i gjennomsnittlig bolig er ikke strømforbruk i din bolig og det er ikke strømforbruk ditt i sommerhalvåret. Hva er det egentlig du vil med denne tråden? Den blir bare mer og mer tulle Anonymkode: af659...c38
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #45 Skrevet 2. november 2021 Skybe skrev (8 minutter siden): Ja ja, den føyer seg inn i rekken av meningsløse tråder du har opprettet. Kos deg med varmvannsberederen din. Anonymkode: af659...c38 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #46 Skrevet 2. november 2021 Skybe skrev (10 minutter siden): Jøss for et voksent svar. Anonymkode: 95eeb...98c
Gjest Acer Skrevet 2. november 2021 #47 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jøss for et voksent svar. Anonymkode: 95eeb...98c
Gjest Acer Skrevet 2. november 2021 #48 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja ja, den føyer seg inn i rekken av meningsløse tråder du har opprettet. Kos deg med varmvannsberederen din. Anonymkode: af659...c38 Skjønner ikkje hvorfor du ønsker å bruke tid på å kommentere tråder som føyer seg inn i rekken som meningsløse. Har forøvri registrert at mange av dine kommentarer føyer seg inn i rekken under "avsporings-kommentarer", og de ber preg av kverulerende innhold postet under Anonymitet. Til orientering: Du vil se en fortsettelse av tråder postet på KG av SKYBE.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #49 Skrevet 2. november 2021 Skybe skrev (8 minutter siden): Skjønner ikkje hvorfor du ønsker å bruke tid på å kommentere tråder som føyer seg inn i rekken som meningsløse. Har forøvri registrert at mange av dine kommentarer føyer seg inn i rekken under "avsporings-kommentarer", og de ber preg av kverulerende innhold postet under Anonymitet. Til orientering: Du vil se en fortsettelse av tråder postet på KG av SKYBE. Det er du som har kverulere i denne tråden. Statistikk og lenker som ikke er enig med deg er ikke avsporing. Hvorfor kan du ikke svare på hva du er ute med denne tråden? Skal du ha ny varmtvannsbereder og er ute etter råd? Er du ute etter tips for å spare varmtvann? Eller strøm? Er du ute etter å få greie på hva som drar mest strøm i boligen? Anonymkode: af659...c38 2
Gjest Acer Skrevet 2. november 2021 #50 Skrevet 2. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er du som har kverulere i denne tråden. Statistikk og lenker som ikke er enig med deg er ikke avsporing. Hvorfor kan du ikke svare på hva du er ute med denne tråden? Skal du ha ny varmtvannsbereder og er ute etter råd? Er du ute etter tips for å spare varmtvann? Eller strøm? Er du ute etter å få greie på hva som drar mest strøm i boligen? Anonymkode: af659...c38 Overskiften på Tråden: "Varmtvannsberedere, og vaskemaskin de store strømslukere" ? Innser at eg burde skrevet "blandt" de store strømslukerne. Er du enig eller uenig i denne påstanden ? Dersom svaret ditt er nei ! Så nevn gjerne andre el. produkter i hjemmet som trekker mer strøm ? Ellers har det vert reist spørsmål omkring stor eller liten varmvannsbereder ? Eg, og mange andre er ikkje alltid enig i statestikker, og håper du kan akseptere det ? Du lager ein masse røre, og surralistiske spørsmål som ikkje har noe med tråden å gjøre. Her i huset er det ikkje oppvarming som er største strømutgiftsposten.... Det er : Samlet sett av (koking, og matlaging), vaskemaskiner, lys, fryser, varmtvann, støvsuging, etc. Solenergien sørger ellers for å holde huset varmt det meste av året. Endret 2. november 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #51 Skrevet 3. november 2021 Skybe skrev (6 timer siden): Overskiften på Tråden: "Varmtvannsberedere, og vaskemaskin de store strømslukere" ? Innser at eg burde skrevet "blandt" de store strømslukerne. Er du enig eller uenig i denne påstanden ? Dersom svaret ditt er nei ! Så nevn gjerne andre el. produkter i hjemmet som trekker mer strøm ? Ellers har det vert reist spørsmål omkring stor eller liten varmvannsbereder ? Eg, og mange andre er ikkje alltid enig i statestikker, og håper du kan akseptere det ? Du lager ein masse røre, og surralistiske spørsmål som ikkje har noe med tråden å gjøre. Her i huset er det ikkje oppvarming som er største strømutgiftsposten.... Det er : Samlet sett av (koking, og matlaging), vaskemaskiner, lys, fryser, varmtvann, støvsuging, etc. Solenergien sørger ellers for å holde huset varmt det meste av året. Jeg svart på det allerede i mitt første innlegg. Dette er ikke noe å være enig eller uenig i. I en gjennomsnittlig bolig er varmtvann og oppvarming de store strømslukerne. Vaskemaskin bruker ikke så mye strøm jf. lenken. Det er faktum. At du ikke har samme strømforbruksmønster betyr ikke at statistikken er feil. Den er ikke basert på ditt forbruk, den er basert på forbruk i en gjennomsnittlig bolig. Det er du som har laget røre i denne tråden. Du tar ikke til deg fakta som det blir lenket til. Svaret på spørsmålet i overskriften er NEI. Svaret er at VARMTVANN OG OPPVARMING ER DE STORE STRØMSLUKERNE I EN GJENNOMSNITTLIG BOLIG. Det er ingen andre enn du som vet hvordan ditt forbruk er. Og det er derfor ingen vits å opprette enn tråd for å få svar på det. Anonymkode: af659...c38 3
newman01 Skrevet 3. november 2021 #52 Skrevet 3. november 2021 8 hours ago, Skybe said: Her i huset er det ikkje oppvarming som er største strømutgiftsposten.... Det er : Samlet sett av (koking, og matlaging), vaskemaskiner, lys, fryser, varmtvann, støvsuging, etc. Solenergien sørger ellers for å holde huset varmt det meste av året. Vasker du klær 2 ganger (på eco-modus) i uka bruker en moderne vaskemaskin rundt 50KWh med strøm i året. Med HØY strømpris OG nettleie koster det under hundrelappen i strøm. Bruker du støvsugeren din 1 timer hver eneste dag bruker du nesten en femhundrelapp i strøm i året. Inkludert nettleie. En stekeovn bruker ca. 2kW under oppvarming og bruker 10 minutter på det, og kanskje 300W i vedlikeholdseffekt ut over det. Steker du 3 pizzaer om dagen og koker kaffe hver morgen vil du kanskje bruke 3kWh på matlaging. En fryser bruker rundt 30KWh i året. Altså en femtilapp. I ÅRET! Lys har blitt ganske snilt i den senere tid, hvor de fleste lyspærer er LED eller sparepære. Effektforbruk på kanskje 3-10W pr lyskilde er ikke allverdens. 8 hours ago, Skybe said: Eg, og mange andre er ikkje alltid enig i statestikker, og håper du kan akseptere det ? Hvordan kan du (eller noen) være uenig i statistikk som konsept? 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #53 Skrevet 3. november 2021 Hvis du vil spare så mye som mulig i det lange løp kan det være lurt å sjekke ut solcellepanel eller solfanger for vann. https://www.nrk.no/norge/borettslag-monterte-solfanger-_-halverte-stromforbruket-1.15696278 Anonymkode: 0f60d...b82
Gjest Acer Skrevet 3. november 2021 #54 Skrevet 3. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg svart på det allerede i mitt første innlegg. Dette er ikke noe å være enig eller uenig i. I en gjennomsnittlig bolig er varmtvann og oppvarming de store strømslukerne. Vaskemaskin bruker ikke så mye strøm jf. lenken. Det er faktum. At du ikke har samme strømforbruksmønster betyr ikke at statistikken er feil. Den er ikke basert på ditt forbruk, den er basert på forbruk i en gjennomsnittlig bolig. Det er du som har laget røre i denne tråden. Du tar ikke til deg fakta som det blir lenket til. Svaret på spørsmålet i overskriften er NEI. Svaret er at VARMTVANN OG OPPVARMING ER DE STORE STRØMSLUKERNE I EN GJENNOMSNITTLIG BOLIG. Det er ingen andre enn du som vet hvordan ditt forbruk er. Og det er derfor ingen vits å opprette enn tråd for å få svar på det. Anonymkode: af659...c38 OK ! Da er vi delvis enig sidan du svarer at varmtvannberderen er blandt de stor strømslukerne. Så det vart reist spørsmål oppfølgningspørmål omkring stor eller liten varmtvannsbereder. ? (Det vart innledningsvis aldri ikkje reist spørsmål om det totale strømforbruket i tråden, men el. artikler som er blandt de største strømslukerene i en bolig). "Her var det noen som under kommentarfeltet la ut en lenke, og "sauset saman statestikker over over totale strømforbruket", og en avsporing av tråden. Så får vi vera uenig om at vaskemaskin, og tørketromler er de store strømslukere hos en barnefamilie som kanskje må vaske klær kanskje 2-3 ganger i uken. Er det du ein "mann, og ei skjorte" så er ikkje behovet for hverken varmtvann, og vaskemaskin trolig ikkje samanlignbart m/ en barnefamilie etc. Mange har de senere årene installert varmpumper, varmeigjennvinning, etterisolering, vedfyring,solceller m.m. og det har skjedd en omstilling i strømbehovet for oppvarming. Mange har og etterhvert funnet ut at de kan senke tempraturen, og det slettes ikkje er behov for å varme opp hele boligen. Ja, eg er den nermeste til å avsløre mitt / vårt energibehov på strøm, og finne utav forbruksmønsteret, og slik er det troleg med mange andre. Endret 3. november 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #55 Skrevet 3. november 2021 Skybe skrev (43 minutter siden): OK ! Da er vi delvis enig sidan du svarer at varmtvannberderen er blandt de stor strømslukerne. Og så det vart reist spørsmål om stor eller liten varmtvannsbereder. ? (Det vart ikkje reist spørsmål om det totale strømforkruket, men el. artikler som er blandt de største strømslukerene i en bolig). Så vart dette sauset saman med statestikker, og en avsporing av tråden. Så får vi vera uenig om at vaskemaskin, og tørketromler i er strømslukere som hos en barnefamilie som kanskje må vaske klær kanskje 2-3 ganger i uken. Er det du ein "mann, og ei skjorte" så er ikkje behovet for hverken varmtvann, og vaskemaskin så stort. Mange har de senere årene installert varmpumper, varmeigjennvinning, etterisolering, m.m. og dette har bidratt til å endret strømbehovet til oppvarming. Nei det er ingen andre en eg selv, og medl. av husstanden som har oversikt over forbruksmønsteret av strøm, og slik er det hos de aller fleste. Nok en gang - vaskemaskiner bruker ikke så mye strøm som du tydeligvis går rundt og tror. Se svaret fra newman01. Strømforbruket til en vaskemaskin er lett å finne ut hvis man kan matte. Det er fakta, ikke et synspunkt å være enig eller uenig om. Lenkene og statistikken som var lagt inn i tråden var for å underbygge det faktum at varmtvann og oppvarming er de store strømslukerne i en gjennomsnittlig bolig. Det er ikke en avsporing eller "sausing". Du har åpenbart store problemer med å lese og forstå fakta. Anonymkode: af659...c38 2
Gjest Acer Skrevet 3. november 2021 #56 Skrevet 3. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nok en gang - vaskemaskiner bruker ikke så mye strøm som du tydeligvis går rundt og tror. Se svaret fra newman01. Strømforbruket til en vaskemaskin er lett å finne ut hvis man kan matte. Det er fakta, ikke et synspunkt å være enig eller uenig om. Lenkene og statistikken som var lagt inn i tråden var for å underbygge det faktum at varmtvann og oppvarming er de store strømslukerne i en gjennomsnittlig bolig. Det er ikke en avsporing eller "sausing". Du har åpenbart store problemer med å lese og forstå fakta. Anonymkode: af659...c38 Ja, strømforbruket av el. artikler finner ein med letthet utav igjennom tekniske data. Eg går ikkje rundt m/ kalkulatoren å noterer tidsbruken på dusjing, koking, klesvasken, kaffikokingen etc. Her blir det i stor grad snakk om bare synsing, og antakelser. En ny varmepumpe bruker igjennomsnittleg 300-400 watt alt etter varmebehov, og er termostatstyrte. Nå var det ikkje spørsmål om det totale strømforbruket, men el.artikler som EG betrakter som strømslukere, og bl.a fokus på varmtvannsberderen De fleste er vel enige om at bl.a. varmvannsberderen er blandt den stor strømslukerne, men vaskemaskinen , tørketromler ikkje hører inn under der. Det råder tydelegvis eindel fustrasjon omkring størrelse på varmtvannsberederen, og strømbehovet. Her er det utvilsamt forbruksmønsteret som er avgjørende. Brukt eller ny varmtvannsbereder osv. Du har tydelegvis ikkje skjønt poenget med tråden,og lest overskriften ! Du følte behov for å "sause saman dette saman m/ lenker til statestikker over totalforbruk av strøm" m.v , og dette ser eg på som eg avsporing av tråden. Nå presterer du fortsettelse av å kverulere din holdninger. Dersom du ønsker en seriøs debatt om det totale strømforbruket så får du heller opprette din egen tråd om det. PS : Ellers er eg fult klar over at du, og mange andre lett kan identifisere deg med mine tråder under "skybe".Dersom du synes de er meningsløse så oppforderer eg deg til å unnlate å kommentere dem. Det er vel ikkje utan grunn mange på KG velger å debattere under "Anonymitet", og mange opplever av den grunn å kommentere feil tråder, og det går tydelegvis i surr for mange. Dersom hver enkelt hadde sitt visningsnavn så hadde alt blitt så mye enklere , elller ein kunne kommentere under fult navn. Personleg synes det finnes mange gode innspel / tråder på KG, og derfor eg er blitt noe hekta på KG. Endret 3. november 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #57 Skrevet 3. november 2021 Skybe skrev (23 minutter siden): Ja, strømforbruket av el. artikler finner ein med letthet utav igjennom tekniske data. Eg går ikkje rundt m/ kalkulatoren å noterer tidsbruken på dusjing, koking, klesvasken, kaffikokingen etc. Her blir det i stor grad snakk om bare synsing, og antakelser. En ny varmepumpe bruker igjennomsnittleg 300-400 watt alt etter varmebehov, og er termostatstyrte. Nå var det ikkje spørsmål om det totale strømforbruket, men el.artikler som EG betrakter som strømslukere, og bl.a fokus på varmtvannsberderen De fleste er vel enige om at bl.a. varmvannsberderen er blandt den stor strømslukerne, men vaskemaskinen , tørketromler ikkje hører inn under der. Det råder tydelegvis eindel fustrasjon omkring størrelse på varmtvannsberederen, og strømbehovet. Her er det utvilsamt forbruksmønsteret som er avgjørende. Brukt eller ny varmtvannsbereder osv. Du har tydelegvis ikkje skjønt poenget med tråden,og lest overskriften ! Du følte behov for å "sause saman dette saman m/ lenker til statestikker over totalforbruk av strøm" m.v , og dette ser eg på som eg avsporing av tråden. Nå presterer du fortsettelse av å kverulere din holdninger. Dersom du ønsker en seriøs debatt om det totale strømforbruket så får du heller opprette din egen tråd om det. PS : Ellers er eg fult klar over at du, og mange andre lett kan identifisere deg med mine tråder under "skybe".Dersom du synes de er meningsløse så oppforderer eg deg til å unnlate å kommentere dem. Det er vel ikkje utan grunn mange på KG velger å debattere under "Anonymitet", og mange opplever av den grunn å kommentere feil tråder, og det går tydelegvis i surr for mange. Dersom hver enkelt hadde sitt visningsnavn så hadde alt blitt så mye enklere , elller ein kunne kommentere under fult navn. Personleg synes det finnes mange gode innspel / tråder på KG, og derfor eg er blitt noe hekta på KG. Jeg har etterlyst poenget med tråden flere ganger uten å få svar. I innlegg #50 spør du om jeg er enig i spørsmålet i overskriften. Det har jeg svart på flere ganger, så i denne tråden er det du som kverulerer. Jeg har ingen holdning til strømslukere, jeg forholder meg til fakta. Jeg forholder meg til fakta når det gjelder strømforbruk og har ikke noe behov for å debattere det. Det har jeg heller ikke gjort i denne tråden. Jeg har bare opplyst om fakta. Anonymkode: af659...c38 2
Gjest Acer Skrevet 3. november 2021 #58 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har etterlyst poenget med tråden flere ganger uten å få svar. I innlegg #50 spør du om jeg er enig i spørsmålet i overskriften. Det har jeg svart på flere ganger, så i denne tråden er det du som kverulerer. Jeg har ingen holdning til strømslukere, jeg forholder meg til fakta. Jeg forholder meg til fakta når det gjelder strømforbruk og har ikke noe behov for å debattere det. Det har jeg heller ikke gjort i denne tråden. Jeg har bare opplyst om fakta. Anonymkode: af659...c38 OK ! Dersom du ikkje har noen holdninger til spørsmålet som er reist i tråden får du bare avslutte dette "vrøvlet ditt" Ferdig snakka !
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #59 Skrevet 3. november 2021 Skybe skrev (14 minutter siden): OK ! Dersom du ikkje har noen holdninger til spørsmålet som er reist i tråden får du bare avslutte dette "vrøvlet ditt" Ferdig snakka ! Det er ikke et spørsmål å ha holdninger til. Hva som er strømslukere og hvor mye strøm de bruker er fakta. FERDIG SNAKKA!!!! Anonymkode: af659...c38 1
newman01 Skrevet 3. november 2021 #60 Skrevet 3. november 2021 On 10/31/2021 at 4:48 PM, Skybe said: En varmtvannbreder trekker omlag 2 kw, og er blandt de største strømslukerne i en husholdning. De fleste hus har innstallert 200 l. tank, men kunne til fordel hatt 120 l tank, men her kommer det selvsagt an på forbruket. Det blir i lengden langt rimligere å varme opp 120 l vann en 200 l vann., og det vil gji store utslag på strømforbruket. Det kan vera ein fordel å dusje om kveldene ettersom strømprisene er lavest med natten. Jeg sliter med å se hva det har å si hvor stor varmtvannsbereder man har... Her har du de vitenskapelige dataene fra en av Norges mest populære varmtvannsprodusenter, Oso. Hvis du ser på varmeavgivelsen er den 47W for en 120 liters tank og 66W for en 200 liters tank. De 19 wattene har ikke såååå mye å si for årskostnaden. Det er varme som blir en del av grunnoppvarmingen i det rommet varmtvannsberederen står i. Fordelen med en 200-liters tank er at det er et større varmemagasin, så man kan faktisk utsette/flytte oppvarming av tanken etter bruk til et tidsrom med lavere strømpris. Man kan sikkert få kursen til en VVB til å snakke med Tibber eller andre smartenheter for effektivt å planlegge oppvarming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå