Gjest Acer Skrevet 31. oktober 2021 #21 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og hvor vil du med dette? Anonymkode: af659...c38
Gjest Acer Skrevet 31. oktober 2021 #23 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og hvor vil du med dette? Anonymkode: af659...c38 Ellers takk for oppmerksamheten !.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #24 Skrevet 31. oktober 2021 Skybe skrev (14 minutter siden): Ellers takk for oppmerksamheten !. Du hadde kanskje fått flere svar i denne tråden hvis hadde klart å kommunisere hva du egentlig vil med tråden, men du er tydeligvis bare interessert å surre litt for deg selv. Anonymkode: af659...c38 3
Gjest Acer Skrevet 31. oktober 2021 #25 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du hadde kanskje fått flere svar i denne tråden hvis hadde klart å kommunisere hva du egentlig vil med tråden, men du er tydeligvis bare interessert å surre litt for deg selv. Anonymkode: af659...c38 Ferdig snakka !
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #26 Skrevet 31. oktober 2021 Skybe skrev (3 minutter siden): Ferdig snakka ! Greitt for meg, jeg gir blaffen i om du får noen svar. Anonymkode: af659...c38
Gjest Acer Skrevet 31. oktober 2021 #27 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Greitt for meg, jeg gir blaffen i om du får noen svar. Anonymkode: af659...c38
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #28 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare husk at om du tømmer en 120liter, 2-3 som dusjer, er vannet iskaldt når siste er ferdig. Har du større bereder vil det (kanskje) være igjen noen liter med varmt vann. Da trenger det ikke gå mer strøm for å varme opp det som er kommet inn av kaldt vann. Dessuten er det et blanderør i tanken som sørger for at kaldt blender seg med varme på en god måte. Men det finnes bedre løsninger enn bare et rett rør. Anonymkode: 8997c...a04 Her tror jeg du tuller litt. Det tar jo samme mengde energi å varme det opp uansett hvilken av disse tankene du bruker. Det går 4,17 KJ å varme opp en liter vann en grader celcius. Med den store tanken, har du kanskje noen grader høyere på vannet etter etterfyllingen, men antall liter er flere. Anonymkode: 51ffa...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #29 Skrevet 31. oktober 2021 Når flere ikke skjønner hva du egentlig vil med tråden, så er det ganske enkelt å forklare seg bedre. Men om det er varmtvannet som bekymrer deg, så kjøp en sparedusj. Anonymkode: 95eeb...98c 2
AllahBallah Skrevet 31. oktober 2021 #30 Skrevet 31. oktober 2021 Skjønner ikke dette jeg: Men dersom varmtvannsberederen er for liten for husholdningen og går fort tom for varmtvann, må det brukes mye strøm for å varme opp det nye vannet. Er varmtvannsberederen derimot stor nok og bare tømmes halvveis, trengs det mindre energi for å varme opp det nye vannet. Pass derfor på å velge riktig størrelse ved innkjøp av ny varmtvannsbereder. Er vel samme mengde vann man varmer opp uansett? Om man varmer opp 200l i en omgang, eller 100l i to omganger? Tenker altså energimengde. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #31 Skrevet 31. oktober 2021 en ny skumisolert oso bereder bruker 66w i timen på standby ca1.6kw i døgnet. og bruker ca 4 timer ifra og varme opp igjen vannet vis du har kjørt den helt tom. juster blandeventilen på toppen til 55-60grader så har du varmtvann lengere. Anonymkode: 3d82a...b89
Gjest Acer Skrevet 31. oktober 2021 #32 Skrevet 31. oktober 2021 (endret) Sitat Tenker altså energimengde. TS: holder fast ved følgende : "Varmvannberedere, og vaskemaskin er de store strømslukerene" Her kommer det sjølvsagt mye an på forbruksmønsteret av varmtvann, og klesvasken. Hos en familie på 5 er forbruket av varmtvann er ofte høyt, og når barna er små "surrer ofte vaskemaskinen rundt" jevnleg + tørketrommel. Valg av varmtvannsbredere har vert eit diskusjonstema i mange sosiale samanhenger, og at ein sjølvsagt bør velge varmtvannsbereder etter behov er det ingen uenighet om. Å velge en 200 l tank når ein hadde greidd seg med en 120 l tank er uøkonomisk. Valg av bereder avgjør differansen på energibehovet, og tiden som går med å igjennoppta varmtvanntemp. i en 200 l tank som har vert heilt eller delvis nedtappet , og da i forhold til en på 100 l.? Endret 31. oktober 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #33 Skrevet 1. november 2021 Skybe skrev (6 timer siden): TS: holder fast ved følgende : "Varmvannberedere, og vaskemaskin er de store strømslukerene" Her kommer det sjølvsagt mye an på forbruksmønsteret av varmtvann, og klesvasken. Hos en familie på 5 er forbruket av varmtvann er ofte høyt, og når barna er små "surrer ofte vaskemaskinen rundt" jevnleg + tørketrommel. Valg av varmtvannsbredere har vert eit diskusjonstema i mange sosiale samanhenger, og at ein sjølvsagt bør velge varmtvannsbereder etter behov er det ingen uenighet om. Å velge en 200 l tank når ein hadde greidd seg med en 120 l tank er uøkonomisk. Valg av bereder avgjør differansen på energibehovet, og tiden som går med å igjennoppta varmtvanntemp. i en 200 l tank som har vert heilt eller delvis nedtappet , og da i forhold til en på 100 l.? Oppvarming er den aller største strømslukeren iflg statistikk. Hva du mener er totalt irrelevant så lenge det finnes statistikk på strømbruken. Anonymkode: af659...c38 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #34 Skrevet 1. november 2021 Ja, og "Oppvarming" behøves i norge, i motsetning til feks land i sør. Så noen som prøvde tank-løs vannvarmer. Det ble dyrere i bruk. Anonymkode: f99f8...961
newman01 Skrevet 1. november 2021 #35 Skrevet 1. november 2021 Vaskemaskin er da ikke særlig til "strømsluker". En nyere vaskemaskin bruker rundt med A-sertifisering etter den nye energimerkingen bruker så lite som 49KWh på 100 vaskesykluser på eco-modus. Om man velger 120 eller 200 liter varmtvannsbereder spiller ikke sååå stor rolle. Det er litt større varmetap i den store, men all strøm ender som overskuddsvarme i huset. Så om den står på vaskerommet slipper man å ha panelovn der (eller man reduserer strømforbruket på varmekablene). Størrelsen på tanken er relativt uvesentlig. Man skal vurdere å være forsiktig med å installere små hurtigberedere, siden både Statkraft, NVE og politikere i stadig større omfang snakker om effekttariff på nettleia. Da kan det være ugreit om man har både 32A billader, hurtigbereder, induksjonskoketopp og hurtigoppvarmende stekeovn... Men i all hovedsak koster det like mye å varme opp varmtvann i en stor bereder som i en liten bereder. Det er forbruket av varmtvann som er vesentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #36 Skrevet 1. november 2021 Når vi nylig byttet varmtvannsbereder valgte vi 300l. Vi tømmer aldri tanken, og berederen bruker da mindre strøm når den fylles opp igjen. stor forskjell på strømregningen. Anonymkode: 9dde4...ffc
Gjest Acer Skrevet 1. november 2021 #37 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når vi nylig byttet varmtvannsbereder valgte vi 300l. Vi tømmer aldri tanken, og berederen bruker da mindre strøm når den fylles opp igjen. stor forskjell på strømregningen. Anonymkode: 9dde4...ffc OK ! Selv har eg 200 l tank, og har aldri gått tomt for varmtvann, men så eroogså antall medlemmer av hustanden forlengst flyttet ut, og forbruket gått drastisk ned. Selv har eg ingen holdepunkter for at det vil lønne seg å bytte til mindre tank, men har vert en sosial diskusjon rundt dette, og der noen hevdet at det er ulønnsomt med stor varmtvansbereder.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #38 Skrevet 1. november 2021 Skybe skrev (18 timer siden): Nå har eg ikkje benektet at oppvarming utgjør en betydeleg del av strømutgiftene i en husholdning. Nå har dei fleste forbruk av varmtvann, og dusjing foregår oftest etter antall beboer. Barnefamilier er ofte de store forbrukerne av både vaskemaskin som trekker, og gjerne tørketromler. Eksempler på apparater som bruker mye effekt er: Tørketrommel (3000 W) Vaskemaskin (2500 W) https://www.fjordkraft.no/strom/stromforbruk/varmtvannsbereder/ Imponerende å bruke 3,5 timer i uken på å lage kaffe. Dvs 42 traktninger a 5 min. Skal si det drikkes:-) Anonymkode: 439fe...5ae
Gjest Acer Skrevet 1. november 2021 #39 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Imponerende å bruke 3,5 timer i uken på å lage kaffe. Dvs 42 traktninger a 5 min. Skal si det drikkes:-) Anonymkode: 439fe...5ae Fester ikkje heilt min lit til at dette er det igjennomsnittleg strømforbruket i dei fleste husholdninger. Dei fleste ser vel m.a. på TV mer en 21 timer pr. uke, og de bruker igjennomsnittleg langt mer tid til matlaging. Bare det å koke poteter tar 1/2 t hver dag. Vi har varmepumpe i kjeller, og hovudetasjen som holder hele huset varmt. Har forøvri hatt en varm sommer, og praktisk talt ikkje brukt strøm til oppvarming. Har ellers byttet ut all belysning m/ led-pærer, og ein besparelse på omlag 1 kw. Mange hustander nytter m.a. vedfyring som alternativ oppvarmingskilde på kalde dager, og ein stor strømbesparelse.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #40 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Imponerende å bruke 3,5 timer i uken på å lage kaffe. Dvs 42 traktninger a 5 min. Skal si det drikkes:-) Anonymkode: 439fe...5ae Min kaffetrakter står på mer enn 5 minutter når jeg lager kaffe. Det blir fort en halv time. Anonymkode: af659...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå