Gå til innhold

Blir alle med schizofreni satt på tvangsmedisinering om de ikke tar antipsykotika frivillig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det mange som går umedisinerte? Hvordan klarer de seg da, fungerer de overhode? 

Anonymkode: 4e21d...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 4cbeb...5ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 4cbeb...5ba

Tror ikke du har særlig erfaring basert på det svaret der. 

Min erfaring er at schizofrene blir det. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Man får tett oppfølging, man kan også bli bedt om å ta medisinene, bli sterkt oppfordret til å ta medisinene sine, men det er vel kun med tvungen psykisk innleggelse at noen kan bli tvangsmedisinert? 

Skrevet

Nei. 

Mange går umedisinerte eller uten oppfølging i det hele tatt, og det er ofte en seriøst dårlig ide. 

Anonymkode: a4b80...ca1

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på den enkelte pasient og hvordan psykosene bruker å utarte seg. 

Anonymkode: c3af2...cd6

Skrevet

For meg var det avhengig av hvor dårlig jeg var. På det dårligste kunne jeg få medisiner med tvang selv om jeg tok dem frivillig, for eksempel hvis jeg flere ganger over kort tid glemte å ta en dose. Fikk først valget om å få injeksjoner frivillig, men det var jeg for sta til og endte med å få dem med tvang i stedet. Da var det selvfølgelig tvangsmedisinering om jeg nekta å ta medisiner også. I OK perioder slapp jeg unna hvis jeg bare glemte å ta, men fikk med tvang om jeg nekta, og i gode perioder fikk jeg styre det (og eventuelt drite meg skikkelig ut) selv.

Anonymkode: 9dc45...890

Skrevet

Nei. Tvangsmedisinering er vanskelig å få gjennom, som tvang generelt. Jeg har schizoaffektiv lidelse, og har straks gått et år uten medisiner (ja, antipsykotika og stemningsstabiliserende). For bare 3 år siden tilbragte jeg over 10 måneder innlagt på sengepost (åpen døgnpost), men det har aldri vært snakk om at jeg MÅ ta medisiner. Det ble derimot støttet av flere hold da jeg ønsket å seponere, og det har gått aldeles strålende, alt tatt i betraktning. Jeg lever med, i stedet for å medisinere bort symptomene mine, og jeg vet det er mange som meg. 

Man er ikke lavtfungerende og/eller en tikkende bombe bare fordi man har diagnosen schizofreni (eller en annen schizofrenispekterlidelse). Det er ofte slik at psykiatere vil oppfordre til å seponere dersom man har inntrykk av at det kan fungere godt, da medisiner ikke alltid vil være det beste valget på lang sikt. Tvert i mot er ikke antipsykotika noe man burde ta for lenge. 

Anonymkode: 88832...53f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror ikke du har særlig erfaring basert på det svaret der. 

Min erfaring er at schizofrene blir det. 

Og min erfaring er det motsatte 

Anonymkode: aa1f7...656

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 18.21):

Nei. Tvangsmedisinering er vanskelig å få gjennom, som tvang generelt. Jeg har schizoaffektiv lidelse, og har straks gått et år uten medisiner (ja, antipsykotika og stemningsstabiliserende). For bare 3 år siden tilbragte jeg over 10 måneder innlagt på sengepost (åpen døgnpost), men det har aldri vært snakk om at jeg MÅ ta medisiner. Det ble derimot støttet av flere hold da jeg ønsket å seponere, og det har gått aldeles strålende, alt tatt i betraktning. Jeg lever med, i stedet for å medisinere bort symptomene mine, og jeg vet det er mange som meg. 

Man er ikke lavtfungerende og/eller en tikkende bombe bare fordi man har diagnosen schizofreni (eller en annen schizofrenispekterlidelse). Det er ofte slik at psykiatere vil oppfordre til å seponere dersom man har inntrykk av at det kan fungere godt, da medisiner ikke alltid vil være det beste valget på lang sikt. Tvert i mot er ikke antipsykotika noe man burde ta for lenge. 

Anonymkode: 88832...53f

Det var godt å høre. Jeg sto alt for lenge på det selv  6 år, men de tre siste årene ble de nedtrappet da. I dag er jeg medisinfri. Har vært det nesten et år. Jeg har foreløpig ingen symptomer på tilbakefall, er i jobb og lever normalt. Jeg trodde det var helt normalt å trappe ned og seponere medisiner etterhvert, men det ser ut som det er litt uvanlig. Jeg har ikke schizofreni da, men en annen psykoselidelse. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å komme tilbake til psykiatrien. Jeg har ikke hatt et eneste symptom på tilbakefall de årene jeg trappet ned og året før. Har jobbet de tre, fire siste årene.

Anonymkode: 31cc8...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...