Gå til innhold

Foreldre - dere er gode på matpakkene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i flere år i barnehage hvor barna får servert frokost fra barnehagen. 

Nå har jeg jobbet i mange mnd på ulike barnehager som tilkallingsvikar, og der foreldre sender matboks som barna spiser om morningen i barnehagen.

Og jeg ville bare skryte litt av dere foreldre - for det er helt tydelig at dere legger litt omtanke og tid i å lage gode matbokser.

Barna (har jobbet med alt fra 1-5 år av barnegrupper) har med seg gjerne en matboks med flere rom, nesten alltid litt frukt, litt grønnsaker, yoghurt, noen har havegryn, og et utvalg av skiver/polarbrød/rundstykker osv. Det er så mye fristende og godt, og det er så kjekt å se at fra de minste til de største så spiser barna og virkelig koser seg med å velge ut maten de vil spise til frokost.

Husker fra min egen barndom den kjedelige matpakka med to skiver og svett gulost. Hurra liksom. 

Så bare litt skryt til alle foreldre som er så flinke med å sørge for et variert og godt utvalg i matboksene til barna :)

Anonymkode: 3502c...f3e

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia matpakkekultur! 👍

Anonymkode: f5e83...f65

• Liker 3
Skrevet

Takk  :takke:

Jeg koser meg med å lage mat til jenta mi som jeg vet hun er glad i, og som jeg vet er bra for henne. 

Anonymkode: 5e9c4...620

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber også i barnehage, og må si at jeg har andre erfaringer enn deg tydeligvis. 
Under gult og rødt nivå hadde foreldre med matpakker, og det var så mye usunt 🥴 

Anonymkode: 19f09...440

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber også i barnehage, og må si at jeg har andre erfaringer enn deg tydeligvis. 
Under gult og rødt nivå hadde foreldre med matpakker, og det var så mye usunt 🥴 

Anonymkode: 19f09...440

Nå er jeg mer opptatt av at barna spiser og koser seg med maten, enn at alt skal være så veldig sunt hele tiden. Vil dog ikke kaller frukt, grønnsaker, yoghurt, polarbrød osv som usunt. De spiser jo sunne måltider ellers i barnehagen av det de får servert på de andre måltidene. Så aldri f.eks nugatti eller syltetøy i matpakkene og jeg jobbet i mange ulike barnehager.

Mulig de barnehagene som har tradisjon for at barna har med seg matpakker til frokost, at foreldrene er mer drevne på varierte og gode matpakker enn de som var vant med at barnehagen sørget for frokost, som plutselig skulle lage matpakker til barna sine i en periode. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå er jeg mer opptatt av at barna spiser og koser seg med maten, enn at alt skal være så veldig sunt hele tiden. Vil dog ikke kaller frukt, grønnsaker, yoghurt, polarbrød osv som usunt. De spiser jo sunne måltider ellers i barnehagen av det de får servert på de andre måltidene. Så aldri f.eks nugatti eller syltetøy i matpakkene og jeg jobbet i mange ulike barnehager.

Mulig de barnehagene som har tradisjon for at barna har med seg matpakker til frokost, at foreldrene er mer drevne på varierte og gode matpakker enn de som var vant med at barnehagen sørget for frokost, som plutselig skulle lage matpakker til barna sine i en periode. 

Må si meg enig, jeg har jobba i barnehage i 12 år, hvor det alltid har vært frokost-matpakker, og kan vel telle på en hånd hvor ofte noen har hatt med seg nugatti. Godt mulig mange av de har spist nugatti til frokost, men da har de gjort det hjemme 😅 De aller aller fleste har med seg grovt brød/knekkebrød/grovt polarbrød, smoothie/yoghurt, havregrøt, frukt og grønt. 

Men noen har sikkert med seg nugatti stadig vekk, for sønnen min går i en annen barnehage, og han har ofte spurt om nugatti i matpakka fordi noen andre har det «hele tiden», men jeg har sagt at det ikke er lov å ha med i barnehagen 😄

Anonymkode: 6f871...096

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...