Gå til innhold

Bipolar mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min beste venninne flyttet til utlandet da hun var 20. (vi er nå 38) hennes mor bor her i Norge og er syk. Jeg får stadig spørsmål/ kommentarer fra folk om at det er dårlig gjort av venninnen min å bo så langt unna sin syke mor. Hun burde flyttet hjem og tatt vare på henne.. stakkars mora osv. 

venninnen min er hjemme 2-3 ganger i året og snakker mye med henne på tlf. Daglig. 

Det er så mye uvitenhet og folk snakker bare utifra hva de selv ser. Ikke hva de vet.
Min venninne er oppvokst med ei psykisk syk mor som er bipolar. 
Når venninnen min er hjemme hos mor er det et helvete hver gang. Hun klarer bare å være sammen med mor 3 dager i strekk, da holder hun på å bli sprø. Hun bli syk selv av å være hos mora. 
Ja det er veldig synd på mor. Men venninnen min har vokst opp med denne damen, og det har vært alt annet enn godt. Mor trykket henne ned så mye hun kunne, og på venninnen min sin eksamen gjemte mor alle skoene hennes slik at hun ikke kom seg på eksamen. Mor mente at venninnen min ikke skulle tro hun var noe. At hun kom til å bli en taper. Hadde ikke venninnen min kommet seg bort fra mor hadde hun blitt syk selv. 
Tenk før dere dømmer.. det er ofte grunner til at folk må ta de valgene de tar. 
De som sier slike ting er ofte vokst opp i trygge familier selv og skjønner ikke dette. 
Jeg selv inkludert, fram til jeg fikk historien hennes. 

Anonymkode: e52e5...9cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting med det der minner om bipolar lidelse. Man gjør mye rart ja, men det er sjeldent man blir en ond person altså. 

Anonymkode: 13554...a62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingenting med det der minner om bipolar lidelse. Man gjør mye rart ja, men det er sjeldent man blir en ond person altså. 

Hun er ikke ond. Men i de sykeste periodene var hun det mot barna sine. Unnet de ingenting. 
var på besøk når vi var ungdommer, og hun var helt manisk. Venninnen min likte ikke ha med venner hjem. 
hun er nå medisinert. Men var ikke det den gangen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er ikke ond. Men i de sykeste periodene var hun det mot barna sine. Unnet de ingenting. 
var på besøk når vi var ungdommer, og hun var helt manisk. Venninnen min likte ikke ha med venner hjem. 
hun er nå medisinert. Men var ikke det den gangen

Å du kan garantere at du har all informasjonen om denne moren? Det er mye som kan ligge bak slik oppførsel. Du var bare en venn, å da har du naturlig nok ikke all info. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å du kan garantere at du har all informasjonen om denne moren? Det er mye som kan ligge bak slik oppførsel. Du var bare en venn, å da har du naturlig nok ikke all info. 

Jeg snakker mye med venninnen min, og hun har fortalt meg hele historien om hvor syk hennes mor har vært og hvordan dette har vært for henne. 

Skrevet

Huff så trist, men hun må ha mer enn bipolar, jeg er bipolar å ønsker ikke barna mine noe vondt uansett hvilken periode jeg er i. Når jeg er dårligst så tar far over omsorgen fordi jeg forstår at det er det beste for dem. Hadde jeg vist at jeg var bipolar før jeg fikk barn så hadde jeg nok valgt andelenes , men fikk barn som 19 åring å ante ingenting om livet. 

Anonymkode: e59ff...26c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff så trist, men hun må ha mer enn bipolar, jeg er bipolar å ønsker ikke barna mine noe vondt uansett hvilken periode jeg er i. Når jeg er dårligst så tar far over omsorgen fordi jeg forstår at det er det beste for dem. Hadde jeg vist at jeg var bipolar før jeg fikk barn så hadde jeg nok valgt andelenes , men fikk barn som 19 åring å ante ingenting om livet. 

Anonymkode: 8aa72...44c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk er jo forskjellig uavhengig av bipolar eller ei. Finnes slemme foreldre som ikke har diagnose også. Du er nok ei god mor selv om du er bipolar. 
Poenget med tråden er at venninnen min blir dømt av andre fordi hun ikke tar vare på sin mor, og fordi hun bor langt unna. Noe jeg synes er urettferdig da de ikke vet hvilke oppvekst hun har hatt 

Skrevet

Anonymkode: 8aa72...44c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk er jo forskjellig uavhengig av bipolar eller ei. Finnes slemme foreldre som ikke har diagnose også. Du er nok ei god mor selv om du er bipolar. 
Poenget med tråden er at venninnen min blir dømt av andre fordi hun ikke tar vare på sin mor, og fordi hun bor langt unna. Noe jeg synes er urettferdig da de ikke vet hvilke oppvekst hun har hatt 

Ja det er urettferdig, å folk må forstå at barna skal ikke måtte gi opp sitt liv pga foreldrene, å hvis moren trenger mer hjelp må hun få hjelp av helsevesenet i stedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja det er urettferdig, å folk må forstå at barna skal ikke måtte gi opp sitt liv pga foreldrene, å hvis moren trenger mer hjelp må hun få hjelp av helsevesenet i stedet. 

Det er akkurat det. Min venninne hadde blitt alkoholiker om hun skulle bodd i nærheten av mora. Det hadde ikke gått. 
Mor har alltid nektet hjelp, men til slutt gikk det ikke lengre og hun ble lagt inn. Fikk diagnosen bipolar og er ganske sterkt medisinert. Mye nerver også i tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er akkurat det. Min venninne hadde blitt alkoholiker om hun skulle bodd i nærheten av mora. Det hadde ikke gått. 
Mor har alltid nektet hjelp, men til slutt gikk det ikke lengre og hun ble lagt inn. Fikk diagnosen bipolar og er ganske sterkt medisinert. Mye nerver også i tillegg. 

Regner moren har fått mye tilleggs skader etter å været ubehandlet så lenge, bra venninnen tar avstand, men hva andre tenker får dere ikke gjort noe med foruten å tenke at venninnen din har valgt rett, så da får andre bare tenke hva de vil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...