Gå til innhold

Vanskeligere å gå ned i vekt når man ikke ammer? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt flere ganger at ammingen bidro til at ulike kvinner gikk ned i fettprosent etter fødselen. At vi legger på oss fett for å ha nok lagret til ammingen, og at fettet også brukes opp når man da ammer. 

Hvordan blir det når man ikke ammer? Blir det hardere for oss å miste det oppsparte fettet?

Beklager til de som synes dette er teit å tenke på, men jeg tror en god del kvinner er opptatt av dette også.

Har noen her både ammet og ikke ammet/aldri ammet, og hvordan er deres erfaringer?

Hilsen ei i uke 22 som sliter litt med å takle den økende kroppsmassen 😊

Anonymkode: 68da6...7e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun ammet så vanskelig å sammenlikne, men kan jo uansett variere fra en graviditet til en annen da😅 man forbrenner ca. 500 kalorier ved fullamming, så om man ser på forholdet mellom kalorier inn/ut så hjelper jo ammingen på regnestykket. MEN man blir ofte ekstra sulten av amming også, så de kaloriene som går med til ammingen går iallefall for min del opp i et ekstra måltid og snacks😅 jeg var for øvrig tilbake til min normale vekt 3 uker etter fødselen (la på meg 11kg i svangerskapet), så syntes kiloene gikk fort unna selv ved bare å ligge på sofaen hele dagen 😛 

Anonymkode: 81fba...fd2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ammet ikke, men var likevel godt ned alle gravidtetskiloene og enda litt 9 dager etter fødsel.

Anonymkode: 07f0a...d69

• Liker 1
Skrevet

Amming forbrenner MYE kalorier. Du får effektene av trening uten å trene, på en måte.

Det er fortsatt fullt mulig å gå ned i vekt etter du er ferdig med amming også, men da må du enten øke aktivitet eller minske inntaket. Du må legge inn mer arbeid i det, fordi kroppen din forbrenner ikke like mye kalorier lenger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror sånne ting er veldig individuelt uansett. 

Jeg ammet med begge mine og var nede på startvekt et par uker etter fødselen. Det vil si nå med andremann havnet jeg fort på startvekt+ 1 kilo og der har jeg blitt. Jeg har vært syk og uten matlyst i to uker,  nesten ikke spist noen ting samtidig som jeg fullammer, men har ikke gått ned et gram mer. 🤷

Anonymkode: 3f5a5...1dd

Skrevet

Pffft. Har ikke gått ned et gram av å amme. Skulle ønske jeg kunne slutte nå, så kunne jeg spist hva og så mye/lite jeg vil. Så lei av å være altfor tung!

Anonymkode: fc271...869

• Liker 3
Skrevet

Ammet ikke, gokk likevel enkelt ned i vekt. 

Anonymkode: 6fa7b...dc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pffft. Har ikke gått ned et gram av å amme. Skulle ønske jeg kunne slutte nå, så kunne jeg spist hva og så mye/lite jeg vil. Så lei av å være altfor tung!

Anonymkode: fc271...869

Samme her! Leste et sted at man produserer hormoner mens man ammer som gjør at kroppen holder på fettreserver. Tror det stemmer bra her, hvertfall. Har spist mye sunnere de siste par månedene og begynt å trene igjen, og har kun gått ned typ 1,5 kg. Har 20 kg for mye.

Anonymkode: 6f91f...1d7

Skrevet

Jeg fullammer og har ikke gått ned noenting. Spiser som vanlig og har ingen ekstra måltider, men jeg har fremdeles den slappe magen og mange kg ekstra! Så amming hjelper ikke alltid nei... 

Anonymkode: f6c1c...fb7

• Liker 1
Skrevet

Fullammet og gikk fort ned mye. Ble tynnere enn før svangerskap. Og spiste som en hest…det gjorde barnet også😅

Anonymkode: 836d9...90f

Skrevet

Jeg delammet (hadde ikke nok melk), og raste ned i vekt. Gikk opp 20 kilo i svangerskapet, og de forsvant veldig fort.

Jeg aner ikke, tror det er individuelt. Har hørt at mange sliter med vekta selv om de ammer og at det er like vanlig som å gå ned. 

Anonymkode: 067da...28a

Skrevet

Ammet ikke med første, men gikk likevel ned 25 kg på 8 mnd.

Men nr to delammet jeg og brukte ca 10 mnd på å gå ned 25 kg.

Anonymkode: befe3...a18

Skrevet

La på meg ti kilo i første svangerskap. Mistet aldri de kiloene. Ammet ikke. 

Nå er jeg gravid med nr 2. håper vi får til amming denne gangen, og at jeg raser ned i vekt. Slitsomt å være så tung

Anonymkode: fae27...ba4

Skrevet

Ammet et år og var ekstremt sulten hele tiden😅 Spiste dermed mye og gikk ikke særlig ned... Da jeg sluttet å amme derimot, da "forsvant" sultfølelsen, kombinert med mye løping etter junior/ut på tur osv. Gikk mye ned i vekt, for mye.

Anonymkode: 649ae...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...