Gå til innhold

Hvor mange par sko kjøper du til dine barn i løpet av et år?

Anbefalte innlegg

Svært mange

Joggesko (x 2)

Vintersko

Overgangssko eller vanntette joggesko

Termostøvler

Gummistøvler 

Pensko

Sandaler

Eventuelt tøfler/innesko 

Ett år vokste ungen min ut av to par joggesko og støvler i løpet av en sommersesong (vi måtte altså kjøpe tre par av begge deler), men det har heldigvis holdt med den ene gangen. Det var i tre-fireårsalderen. 

Jeg har tenkt noen ganger at vi må bruke like mye penger på sko som på alle andre klær til sammen. Pensko og gummistøvler arver vi ofte, men det blir nok igjen å bruke penger på likevel. 

Anonymkode: fcfb5...259

Fortsetter under...

8 år, går på svømming - så slipper sko til aktiviteter foreløpig. Heller ingen skisport foreløpig. 

Men:

1 par vintersko og 1 par vår/sommersko. Ofte 1 ekstra par til overgangen = 3 par til fast bruk året rundt.

Og så støvler til vinter med for, og uten for til sommer. 

Altså 5 par, som byttes ut hvert år pga vekst. 

I barnehagealder fikk han også tøfler og sandaler, men det vil han ikke gå med lengre. 

I år fant jeg pent brukte sko for 3 av parene - men ellers har det vært nytt hver sesong. Og i bhg måtte vi ha ekstra par fordi skoene ofte ble ble så voldsomt tilgriset og jevnlig trengte vask. 

Kjøper avogtil sneakers rett før 17.mai som han bruker resten av vår/sommer. Pensko er uaktuelt. 

Men ja, bare for vårt ene barn blir det noen tusen i året på sko. 

Foten vokser litt i rykk og napp. Det har derfor hendt at jeg har bommet på nummer og må kjøpe et ekstra par på slutten av sesongen. Har også noen ganger  brukt samme par i to sesonger. Men som regel kjøper vi ett nytt par av hver sort for sesongen.

Femåringen har joggesko, joggesko med sympatex, sandaler, badesandaler, gummistøvler med og uten fôr og vintersko. Hun har ikke etterspurt pensko ennå. Ser at flere av jentene har dette, men det er også en del som bruker joggesko eller sandaler.  De bruker ikke innesko eller tøfler i vår bhg, og hun har ikke begynt med trening ennå. 🙂

Anonymkode: 174b3...e8f

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er litt av poenget i denne tråden, at barns føtter vokser og at skoene blir slitt, og at man derfor må kjøpe mange par av samme sort i løpet av et år.

Du skriver at de bruker samme paret joggesko gjennom hele året, at de ikke blir byttet gjennom året.
Det vil si at du enten kjøper sko som skal vare gjennom 3 sesonger (mtp størrelse), eller så vokser ikke barnas føtter særlig mye ennå.

Anonymkode: 820ce...321

Jeg har ikke skrevet det. 

Jeg går ut fra at folk flest kjøper sko etter hvert som det trengs, og har flere ganger opplevd at barnet ikke trenger flere par identiske sko pr sesong.

Når det er sagt, barnet hadde et år tre par dockboots for at de skulle rekke å tørke og bli tåfisfri før hun trengte dem igjen.

Anonymkode: 35415...533

Oida skrev (5 timer siden):

Jeg reagerer ikke på at hele sko som passer brukes. Derimot at barnet kun har et skopar til tre årstider. Hva om barnet blir våt på beina? Det har da ingen sko å skifte til. Hva med varme sommerdager? Joggesko og sokker er vel ikke det mest praktiske og behagelige fottøyet da.

Det er en teoretisk mulighet for at joggesko blir våte og at man ikke har et annet skopar å bytte til, men i praksis har aldri dette vært et problem.

Kjøper lette joggesko.

Anonymkode: 8776f...102

• Liker 1

Annonse

Barnehage- og barneskole-barn.

Innesko (sandaler)

Joggesko

Pensko (kanskje, pleier å finne noe brukt)

Gummistøvler

Cherrox

Gortex-vintersko

Dette er alle typer sko jeg kjøper. Men det hender vi må innom flere par på en sesong, fordi føttene vokser, eller fordi barna ødelegger skoene (sykling, husking, bremser med sko). Det passer også ikke alltid med skoene for å arve mellom barna, for jeg har klart å få de på forskjellige sider av året. Så på sommeren har vi passende vintersko i den størrelsen, og på vinteren selvsagt sommersko. 😂👌

Anonymkode: 87298...945

12-åring

vintersko x2, har vokst fra de i vinter

2x innejoggesko (for å sørge for å ha ett par hjemme til trening, det andre paret er på skolen)

Støvler

fjellstøvler

utejoggesko x3

Vanntette tursko

bunadsko

2 par pensko ulike farger

sandaler

slippers

1 par skisko (men må nok ha nye)

1 par slalomsko (må nok ha nye)

3 par fotballsko (2 ulike typer, men ene paret ble utslitt etter en vårsesong (slitte knotter)

2-3 par diverse sko.

Anonymkode: 31de6...f60

10 år:

Innesko til skolen (som regel crocs)

Hallsko til gym

Joggesko

Halvhøye goretex sko

Vintersko

Gummistøvler

Cherrox

De siste årene har det alltid vært noe som passer i 2 sesonger, så i snitt blir det vel kjøpt inn 4-5 par i året.

Anonymkode: 8b1d6...56f

I hvertfall - 

2 pr hverdags joggesko til vår/sommer

sandaler

overgangssko

Gummistøvler

dock boots

vintersko

treningssko

Barn i småskolen

Anonymkode: 4d14f...9c1

Barn 3-4 år: (alle sko er to par, ett til våren og ett til høsten, siden barnet vokser)

Cherrox
Støvler 
joggesko til sommeren (ett par)
vintersko 
ett par overgangssko til våren (høsten bruker vi bare fôrede cherrox eller støvler når det blir for kaldt/bløtt for joggesko)
ett par sandaler om det er en sommer over 25 grader 

Anonymkode: 869b8...82f

• 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 14.25):

Vanntett termo vinterstøvler × 2 

Vinterstøvler × 2

Høststøvler × 3 

Gummistøvler ×3 

Sandaler × 2 

Joggesko ×3 

15 par. Pluss tvillinger. Så 30 par. 

Anonymkode: efafa...8cd

Dette må være tull. 

Anonymkode: db597...239

Annonse

2 par fotballsko

1-2 par joggesko

Noe annet kjøper vi ikke nødvendigvis årlig, kun ved behov. Gutt, 13 år, ferdig utvokst i føttene for to år siden.

Anonymkode: 900b8...5e9

Noen ganger holder det i ett par sesonger. To barn så alt må ganges med to. 

- sandaler

- joggesko 

- gymsko 

- fotballsko 

- Gore tex sko 

- støvler 

- cherrox 

- vintersko 

- bunadssko 

- innesko sfo 

- skistøvler 

- crocs 

Kommer ikke på mer akkurat nå. 

Anonymkode: 12b00...2a7

Annonse

Sherox ett par

Vintersko ett par

Gummistøvler ett par (evt to det er disse som slites)

Joggesko ett par

Sandaler ett par

Sko til gymmen ett par

skisko

Ridestøvler

Tøfler 

Pen sko til 17.mai det gidder jeg ikke å kjøpe, ikke vil de ha det på, ubehagelig å få langt i upraktisk og leke 

Endret av Januar2

Joggesko/småsko, sandaler/ballerinasko, goretex/fjellsko, ridestøvler/ridesko, støvler, vinterstøvler. Har ikke egne pensko, får bruke sandaler eller ballerinasko til det. Noen år holder ridestøvler, støvler og vintersko i to år… så 4-6 par sikkert da.

Jeg burde sikkert legge til til langrennskisko, slalomsko, snowboardsko og skøyter men det har vi alltid arvet. Usikker på om jeg hadde giddet å kjøpe om ikke vi arvet.

Anonymkode: c9710...219

Har joggesko, vanntette joggesko, sandaler, badesko, innesko/gymsko, gummistøvler, fôrede gummistøvler, vintersko, skisko og fotballsko. Det blir 10 par.  Fotballskoene kjøpte jeg brukt for 50 kr, de andre kjøpte jeg nye. Føttene vokser jo i rykk og napp. Pleier ikke kjøpe nytt av alle varianter hvert år. Har ikke oversikt over hvor mange par sko jeg har kjøpt hvert år, men i vinter har hun brukt skiskoene og de fôrede støvlene fra i fjor, mens vi måtte kjøpe nye vintersko. 

Anonymkode: f84e1...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...