AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #1 Del Skrevet 31. oktober 2021 Begynner i ny jobb, 100% fast stilling fra januar 2022. Fordi jeg fikk utbetalt feriepengene fra forrige jobb så får jeg altså ikke feriepenger i juni 2022, naturligvis. Men hvordan er det med ferie - MÅ jeg ta ut 5 ferieuker iløpet av det året i den nye jobben? Er det noe lover/regler som sier at jeg må ta ut alle ferieukene i en jobb, inneforstått med at de ukene såklart ikke blir betalt for (for de allerede er betalt gjennom tidligere utbetalt feriepenger)? Anonymkode: 74301...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #2 Del Skrevet 31. oktober 2021 Nei, du må ikke. Anonymkode: b8442...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 31. oktober 2021 #3 Del Skrevet 31. oktober 2021 Dette er regulert i lov om ferie (Ferieloven) og der står det «Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år”. De fleste arbeidsgivere trekker for alle feriedagene i den måneden feriepengene utbetales og da er det best du har spart de feriepengene du fikk utbetalt på forrige jobb ellers står du uten inntekt denne måneden. Det kan jo hende ny arbeidsgiver velger å overse ferieloven hvis det er i begges interesse at du jobber, men det er egentlig ikke lov fordi ferieloven er ufravikelig for å sikre arbeidstakere feriefritid. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #4 Del Skrevet 31. oktober 2021 Ok, men hvis jeg tar ut 5 ferieuker spredt utover året, så er det kun den junilønnen jeg blir "trukket" de pengene? Hvis jeg tar 1 ferieuke i mars, og 3 uker i juli og 1 uke i oktober, så er det kun i juni blir jeg "trukket" for alle disse 5 ukene? eller vil jeg bli "trukket" for 1 uke i marsmåned av marslønnnen, og 1 uke i oktober i oktobermnd av oktoberlønnen? Eller vil "alt" bli "trukket" i juni? Hvordan fungerer det? Anonymkode: 74301...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #5 Del Skrevet 31. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, men hvis jeg tar ut 5 ferieuker spredt utover året, så er det kun den junilønnen jeg blir "trukket" de pengene? Hvis jeg tar 1 ferieuke i mars, og 3 uker i juli og 1 uke i oktober, så er det kun i juni blir jeg "trukket" for alle disse 5 ukene? eller vil jeg bli "trukket" for 1 uke i marsmåned av marslønnnen, og 1 uke i oktober i oktobermnd av oktoberlønnen? Eller vil "alt" bli "trukket" i juni? Hvordan fungerer det? Anonymkode: 74301...45e Det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Små bedrifter praktisere muligvis å trekke ferien den måneden du avvikler den, mens store bedrifter ikke har mulighet til dette og derfor kun trekke ferie en gang i året (juni) Anonymkode: 2acce...d54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #6 Del Skrevet 31. oktober 2021 hvis du har vært 100i jobb i år så må du ta ut fem uker ferie neste år. det er ulik hvordan ferien trekkes, men de fleste steder trekkes alt i junii lønn. du har derfor selv ansvar for å spare feriepenger/penger slik at du har det du trenger økonomisk i juni. Anonymkode: 0f279...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #7 Del Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvis du har vært 100i jobb i år så må du ta ut fem uker ferie neste år. det er ulik hvordan ferien trekkes, men de fleste steder trekkes alt i junii lønn. du har derfor selv ansvar for å spare feriepenger/penger slik at du har det du trenger økonomisk i juni. Anonymkode: 0f279...ee7 Jeg har ikke jobbet 100% dette året i denne jobben som jeg slutter i. Anonymkode: 74301...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 1. november 2021 #8 Del Skrevet 1. november 2021 Jeg jobber i en større bedrift. De som ikke har tjent opp feriepenger blir som hovedregel uansett trekt i juni. Men om det blir varslet til HR/lønn at man ikke skal avvikle ferie, eller at man ønsker ferie skal trekkes når den faktisk avvikles så blir det gjort. De som ikke hadde tjent opp nok ferie ble ikke tvunget ut i ferie, men hadde rett på ferie. Var flere som startet rett før jul i fjor, som fikk vanlig fastlønn i juni, og blir trekt i lønn når/om de avvikler ferie ellers i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå