Gå til innhold

Tåler norske småbarnsforeldre mindre enn innvandrerforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mye klaging, stress og konflikter knyttet til norske småbarnsforeldre? Og hvorfor er det "ingenting" med innvandrerforeldrene? Det kan neppe være at vi ikke hører noe om det bare..

Barna mine i barnehage- og skolealder har innvandrerbarn i bhg/klassen. Fra somalia, fra Pakistan og fra Syria. Felles er store familier, mlm fem og åtte barn hver. Jeg selv vokste opp med innvandrere som også hadde mange søsken. Det slår meg at tidspress, forventningspress og statusjag forekommer sjelden i disse hjemmene. Faktisk er somaliske mødre de mest fornøyde jeg ser. 

Den største forskjellen jeg har lagt merke til er at barna aktiviserer seg selv. Barna trives, og mine vil ofte bli med disse vennene hjem. Mange drar på kino, lekeland eller i svømmehallen, men stort sett tilbringes helgene hjemme eller på besøk hos andre familier med barn. Det er i det hele tatt en helt annen tempo i innvandrerhjem. Søsken er de nærmeste vennene og lekekameratene. Barna dukker opp på bursdag, avslutninger, noen går på aktiviteter, men igjen, de stresser ikke med å rekke alle bursdagsfeiringer i klassen eller alle treninger. Det virker som vi stresser over karneval, FAU, dugnad, foreldremøter, blikjent-aktiviteter, halloween, grillfest og en haug med ting innvandrerforeldre ikke bryr seg om. Vi legger mye press på oss selv. Foreldremøte er viktig, mødrene og fedrene i disse familiene deltar, men der stopper det. 

Jeg kjenner mange foreldre som jobber. Tråden skal ikke handle om arbeid vs. husmor. Hva er grunnen til denne forskjellen?

Anonymkode: d301c...de2

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

og hvordan vet du at innvandrermødre ikke klager? tror det er ganske universielt at det er slitsomt å være mamma.

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det handler om hvor tilstede man er for barna sine. 

Når man ser hvor mange av innvandrerbarn som trenger ekstra ressurser, er bråkete og generelt mindre oppdratt så er det jo ikke så rart at foreldrene orker flere barn. Jeg har bodd i blokk tett med innvandrerbarn og det var bråkete hele døgnet. Barna fikk gjøre hva de ville hele tiden. Foreldrene brød seg ikke.

Så er det gjerne ungdommer fra disse familiene som havner i gjenger. De har lav utdanningsgrad og ender oftere på trygd som voksne. Eller i fengselssystemet.

Så jeg vet ikke helt om 'utlendinger' er bedre foreldre altså... statistikk lyver ikke.

Anonymkode: 1e6b4...ae9

Tror at guttene er frie til å gjøre hva de vil mens jentene blir mer kontrollert. Kanskje de setter grenser for guttene sine. Jeg vet ikke. Det er vanskelig med tenåringer samme hver de kommer i fra. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det handler om hvor tilstede man er for barna sine. 

Når man ser hvor mange av innvandrerbarn som trenger ekstra ressurser, er bråkete og generelt mindre oppdratt så er det jo ikke så rart at foreldrene orker flere barn. Jeg har bodd i blokk tett med innvandrerbarn og det var bråkete hele døgnet. Barna fikk gjøre hva de ville hele tiden. Foreldrene brød seg ikke.

Så er det gjerne ungdommer fra disse familiene som havner i gjenger. De har lav utdanningsgrad og ender oftere på trygd som voksne. Eller i fengselssystemet.

Så jeg vet ikke helt om 'utlendinger' er bedre foreldre altså... statistikk lyver ikke.

SERIØST😂😂😂?? Gå å sjekk hva de fleste pakistanske ungdommene har gjort etter vgs…

Anonymkode: 29eb5...2e2

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring som yrkesutøver i hjelpetjeneste er at mange av disse familiene strever med å tilpasse seg norske krav til oppfølging og barneoppdragelse. De klager ikke over tidsklemma i media, men mange strever veldig.

Anonymkode: 7d164...8e8

• Liker 12
Skrevet

Nå er jeg ikke somalier eller muslim, og er heller ikke lavt utdannet eller gjengsmedlem eller kriminell. 

Til mange norske foreldre er barna et bryderi. Og ikke så rart at de er det for man må jo aktivisere barna hele tiden, det er omtrent omsorgssvikt å la barnet se på tv i en time, eller bare leke alene, barna skal ditt og datt, foreldrepresset er noe helt forferdelig i Norge. Bare se på KG. Ikke så rart at man blir utslitt. Familielivet er ikke noe gøy i Norge. 

Anonymkode: 92dd5...03f

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

SERIØST😂😂😂?? Gå å sjekk hva de fleste pakistanske ungdommene har gjort etter vgs…

Anonymkode: 29eb5...2e2

Utlendinger er mer enn pakistanere...

Jeg snakker om 1, 2 og 3dje generasjon fra visse land som helhet. Statistikk lyver ikke.

• Liker 15
Skrevet

Min erfaring som yrkesutøver i hjelpetjeneste er at mange av disse familiene strever med å tilpasse seg norske krav til oppfølging og barneoppdragelse. De klager ikke over tidsklemma i media, men mange strever veldig.

Anonymkode: 7d164...8e8

Min mening er at innvandrerforeldre generelt sett oppdrar barna sine bedre enn nordmenn. Mange norske barn er bortskjemte og egoistiske.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mening er at innvandrerforeldre generelt sett oppdrar barna sine bedre enn nordmenn. Mange norske barn er bortskjemte og egoistiske.

På skoler med høy andel av innvandrerbarn er det ofte dårligere miljø. De leverer også dårligere resultater. Bare les litt i avisene så finner du fort ut av det.

Lærere flykter fra skoler og barnehager øst i Oslo. Man blir utslitt av den ekstra arbeidsbelastningen som er ved disse skolene.

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På skoler med høy andel av innvandrerbarn er det ofte dårligere miljø. De leverer også dårligere resultater. Bare les litt i avisene så finner du fort ut av det.

Lærere flykter fra skoler og barnehager øst i Oslo. Man blir utslitt av den ekstra arbeidsbelastningen som er ved disse skolene.

Har du noen kilder på dette, og gjerne noen som bekrefter at det er innvandrerforeldrene sin feil at det er dårlig miljø?

Husk også at polakkene er den største innvandrergruppen i Norge. Mener du at de gjør en dårlig jobb som foreldre? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du blander begrepet «innvandrere» med noen konkrete nasjonaliteter. Altfor generaliserende og dermed feil. 

Anonymkode: 1cee7...7fb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Here we go again.

Innvandrer = brun, muslim, arbeidsledig, kriminell. Ferdig diskutert.

• Liker 8
Skrevet

Here we go again.

Innvandrer = brun, muslim, arbeidsledig, kriminell. Ferdig diskutert.

Nemlig. Ingen av dem jobber, har minst fem barn og lærer ikke norsk heller. 

Er så drittlei denne generaliseringen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Går greit når man er barna er små. Etterhvert kommer norske barn til å dra fordelen. Får man ikke disiplin eller retning av foreldrene blir det vanskelig å få utdanning og jobb. 

Anonymkode: e7d14...40d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du noen kilder på dette, og gjerne noen som bekrefter at det er innvandrerforeldrene sin feil at det er dårlig miljø?

Husk også at polakkene er den største innvandrergruppen i Norge. Mener du at de gjør en dårlig jobb som foreldre? 

Få polakker bor i Norge med barna sine. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nemlig. Ingen av dem jobber, har minst fem barn og lærer ikke norsk heller. 

Er så drittlei denne generaliseringen.

Denne skytingen også? Utrolig irriterende at man opplever sånt når alt er rosenrødt i virkeligheten!

• Liker 6
Skrevet

Få polakker bor i Norge med barna sine. 

Say whaaaaat?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...