Gå til innhold

Hvorfor legger ikke flere opp til en rimeligere livsstil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i tråd etter tråd at ALT handler om å tjene mest, hvor dyrt det er å bo, at man er på grensen og tåler ikke høyere strømpriser og renteøkninger, osv.

Hvorfor legger ikke flere opp til å leve og bo og leve mye billigere enn dette jaget etter penger for å klare dette? Hva er greia med at man programmeres til å MÅTTE tjene mye, bo dyrt og ha et høyt forbruk?

Anonymkode: 3243f...739

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, man vil vel ha, og tilby barna sine, det samme som «alle andre» har? Vi bor et område med høye inntekter, høy levestandard og forbruk, og da legger vi oss der, uten å tenke så mye på det. Bruker jo bare det vi tjener.

Om man legger seg på en lavere levestandard, hva skal man bruke pengene sine på da, tenker du?

Når det er sagt, tenker jeg at alle burde ha et lavere forbruk, med tanke på miljøet. 

Anonymkode: 10009...022

• Liker 12
Skrevet

De fleste gjør jo dette.. ingen som skrur opp temperaturen i rommet for å øke forbruket.

Anonymkode: 5e7ba...64a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste gjør jo dette.. ingen som skrur opp temperaturen i rommet for å øke forbruket.

De fleste som klager over dette er nærme bristepunktet fordi de ikke har noe å gå på. Som igjen er et resultat av at de har valgt å leve oppunder grensen. Selv tjener jeg under 400000 i året, men har likevel 18000 igjen å bruke hver måned fordi at jeg lever som jeg lever. Disse kan jeg bruke til alt jeg vil, fordi jeg ikke har bundet dem opp i å leve og bo dyrt.

• Liker 8
Skrevet

De fleste tør ikke la være å henge med på forbrukskjøret.. 😊

Anonymkode: 19fd5...add

• Liker 6
Skrevet

Fordi jeg trives slik som jeg har det nå.

Anonymkode: 1068f...4fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser i tråd etter tråd at ALT handler om å tjene mest, hvor dyrt det er å bo, at man er på grensen og tåler ikke høyere strømpriser og renteøkninger, osv.

Hvorfor legger ikke flere opp til å leve og bo og leve mye billigere enn dette jaget etter penger for å klare dette? Hva er greia med at man programmeres til å MÅTTE tjene mye, bo dyrt og ha et høyt forbruk?

Jeg synes faktisk det er stadig flere som ønsker/ tenker på/ planlegger en enklere livsstil m/ lavere forbruk. Det er jo også veldig i tiden med miljø-bevissthet, og da blir det kanskje lettere å motstå det "sosiale presset".  Helt greit med gammel bil, brukte klær, kjøkken fra 1975, osv.  😄

Anonymkode: 895c0...dd3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes faktisk det er stadig flere som ønsker/ tenker på/ planlegger en enklere livsstil m/ lavere forbruk. Det er jo også veldig i tiden med miljø-bevissthet, og da blir det kanskje lettere å motstå det "sosiale presset".  Helt greit med gammel bil, brukte klær, kjøkken fra 1975, osv.  😄

Anonymkode: 895c0...dd3

Jammen godt å høre fra andre også.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De fleste som klager over dette er nærme bristepunktet fordi de ikke har noe å gå på. Som igjen er et resultat av at de har valgt å leve oppunder grensen. Selv tjener jeg under 400000 i året, men har likevel 18000 igjen å bruke hver måned fordi at jeg lever som jeg lever. Disse kan jeg bruke til alt jeg vil, fordi jeg ikke har bundet dem opp i å leve og bo dyrt.

Det jeg mente å si mer «at de fleste gjør jo dette» er at det er et svært lite mindretall som faktisk ikke har kontroll, eller overforbruker. Du er da blant de fleste, altså en av de som har kontroll, og forsøker å spare både penger og miljø.

• Liker 5
Skrevet

Lever som vi gjør fordi vi kan, men så er ikke vi en av de som ikke tåler høyere strømpriser eller ikke har buffer eller sparepenger heller 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 05a94...626

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg mente å si mer «at de fleste gjør jo dette» er at det er et svært lite mindretall som faktisk ikke har kontroll, eller overforbruker. Du er da blant de fleste, altså en av de som har kontroll, og forsøker å spare både penger og miljø.

Nesten alle jeg kjenner bruker 80-100% av utbetalt lønn hvert år. Jeg er den eneste som sparer i fond. Kredittkort er heller ikke vanlig, så de er ikke helt ute å kjører. Likevel vil jeg kalle det et overforbruk. Det må gjøre livet stressende, tenker jeg, og sliter på kloden.

Anonymkode: b8928...139

• Liker 4
Skrevet

Jobbing er livet mitt ❤️

Anonymkode: b39b8...5c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jaha.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jobbing er livet mitt ❤️

Anonymkode: b39b8...5c2

Er dette et argument? For du kan da elske jobben din og jobbe mye og samtidig leve litt rimligere? Å langtidsspare (trenger ikke være mye, 20% hjelper mye) lønner seg. Man vet aldri hva livet bringer. Om du blir ufør, familie trenger hjelp eller du endrer drømmer og ønsker så vil det jo lønne seg. Og som noen sier, med tanke på miljøet så er det også viktig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nesten alle jeg kjenner bruker 80-100% av utbetalt lønn hvert år. Jeg er den eneste som sparer i fond. Kredittkort er heller ikke vanlig, så de er ikke helt ute å kjører. Likevel vil jeg kalle det et overforbruk. Det må gjøre livet stressende, tenker jeg, og sliter på kloden.

Tenker det må ha mye med deg og din omgangskrets å gjøre for jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke sparer.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det må ha mye med deg og din omgangskrets å gjøre for jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke sparer.

Det kan hende. Jeg er relativt ung. Min omgangskrets er i 20-årene og 30-årene. Pluss foreldre på ca 60. Jeg glemte at et par sparer til bolig da. De sparer kanskje opp mot 40%.Men de som allerede har bolig sparer omtrent ikke. 

De sparer til kortsiktige ting, som ferier, sertifikat, kunne være hjemme med småbarn, og som sagt et par sparer til bolig, men ingen langtidssparer.

• Liker 2
Skrevet

Under halvparten i Norge sparer i fond. Det sier noe om den økonomiske kunnskapen til folk flest. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan hende. Jeg er relativt ung. Min omgangskrets er i 20-årene og 30-årene. Pluss foreldre på ca 60. Jeg glemte at et par sparer til bolig da. De sparer kanskje opp mot 40%.Men de som allerede har bolig sparer omtrent ikke. 

De sparer til kortsiktige ting, som ferier, sertifikat, kunne være hjemme med småbarn, og som sagt et par sparer til bolig, men ingen langtidssparer.

Hva skal de spare til bortsett fra dette hvis de er fornøyde da, tenker du?

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal de spare til bortsett fra dette hvis de er fornøyde da, tenker du?

Som jeg har sagt tidligere: uforutsette endringer i livet som uførhet, familie trenger hjelp eller du endring drømmer og ønsker. Og man trenger ikke bare bruke mindre for å spare. Å ha et nøktern forhold til forbruk er også viktig for miljøet.

Og man trenger heller ikke spare mye for at det skal monne. 20% av lønn investert i globale aksjefond er bra nok.

• Liker 2
Skrevet

Vi er en familie som lever nokså rimelig og har et nøkternt forbruk. Det faller oss helt naturlig. Vi bor heldigvis ikke et sted hvor det er jag etter status, penger, de nyeste duppedittene og alt slikt tøys. Hadde aldri orket å bo nørt på disse menneskene. 

Anonymkode: 214f8...162

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...