Gå til innhold

Slutte med smokk på natten :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere gode slutte med smokk om natta-tips? Spesielt med tanke på å få sovne uten? 

Vår jente er nettopp blitt 3 år og nå må vi alvorlig slutte helt med smokk på natta. Vi vet det er kjempesent og planen var selvfølgelig å slutte mye før, men så har timingen vært dårlig  (mye sykdom, flytting, nytt søsken, osv). Vi har tatt det litt gradvis, nå har hun to smokker igjen. Hun har kun fått lov å ha smokk når hun skal sove på natta det siste året.

Problemet er at hun i utgangspunktet sliter ofte med å sovne og smokk er en del av det som får henne til å slappe av, hun har et eget  lite rituale med disse smokkene. Leggetid er kjipt, men smokkene er høydepunktet og det roer henne. Samme gjelder hvis hun våkner på natta. Det føles så brutalt å ta fra henne tryggheten. Hun har allerede kosedyr hun er veldig glad som hun sover med, men smokken er viktigst. Det er sikkert flere som har hatt det sånn.

Vi tenker jo at vi bare må slutte en dag, men er det noe annet vi kan gi eller gjøre som på en måte kan erstatte tryggheten smokken gir ved sovning? 

Hun gir forresten fullstendige faen i sabeltann og smokketre og sånne ting, sta frøken 😆 vi har pratet og lest bøker om smokkeslutt og trøster og roser. 

Anonymkode: d8e73...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke stresset med det når hun bare bruker smokk på natta. Men jeg er blitt bestemor nå og tar slike ting litt lettere enn da mine var små. Smokk på dagtid derimot.. huff. 

Anonymkode: 15bd1...ca7

• Liker 1
Skrevet

Sluttet med smokk om natta en uke pappaen var bortreist, sånn at hun lå i vår seng og jeg lå der med henne. Hun slet litt med å sovne, og våknet noen ganger, men da var jeg der med en gang. Hun hadde "koseteppe" og kosedyr som jeg selvfølgelig ikke tok fra henne. Hun ønsket seg også forferdelig en sparkesykkel (hun var 2,5 år), og avtalen var at når hun sovnet og sov uten å spørre etter smokken, så skulle hun få sparkesykkelen.

Det gikk utrolig smertefritt egentlig. Litt trist, men absolutt til å leve med. Tror det hjalp å ha en "gulrot" i andre enden.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke stresset med det når hun bare bruker smokk på natta. Men jeg er blitt bestemor nå og tar slike ting litt lettere enn da mine var små. Smokk på dagtid derimot.. huff. 

Anonymkode: 15bd1...ca7

Skulle gjerne tatt lett på det, men så var det denne tannstillingen og "bare på natta" er jo tross alt 10-12 timer av døgnet 🤷

1 minutt siden, Ulrikke said:

Sluttet med smokk om natta en uke pappaen var bortreist, sånn at hun lå i vår seng og jeg lå der med henne. Hun slet litt med å sovne, og våknet noen ganger, men da var jeg der med en gang. Hun hadde "koseteppe" og kosedyr som jeg selvfølgelig ikke tok fra henne. Hun ønsket seg også forferdelig en sparkesykkel (hun var 2,5 år), og avtalen var at når hun sovnet og sov uten å spørre etter smokken, så skulle hun få sparkesykkelen.

Det gikk utrolig smertefritt egentlig. Litt trist, men absolutt til å leve med. Tror det hjalp å ha en "gulrot" i andre enden.

Takk for tips :) Vi har en baby som sover hos oss, men pappaen kan jo sove hos henne :) 

Anonymkode: d8e73...c35

Skrevet

Vår datter måtte brått slutte en kveld hu  var ca 2.5 år. Vi var tomme for nye smokker (ikke noe vi fant på), og den hun hadde var moden for søpla. Vi valgte å la en av oss legge seg sammen med henne i dobbeltsenga. Vi var nære, bekreftet savnet av smokken ,strøk litt på henne, sang for henne, og hun hadde med seg favorittkosedyret. Hun sovnet litt senere, hadde noen fler oppvåkninger-men Vi var der. Sa i fra til bhg , så de kunne være litt nær.  For vår datter tok det 3-4 netter før hun fint klarte å sovne med bare kosedyret. Ingen barn er like, men jeg tenker at ekstra nærhet, kos og klem, kg forståelse for savnet av den viktige smokken gjør det iallefall ikke verre.  

Lylle til 

Anonymkode: 9134d...b63

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde forberedt datteren vår (som nettopp har fylt tre) om at hun snart skulle slutte med smokk. Da dagen kom hadde hun hørt det lenge og vel og var forberedt (men aldeles ikke klar😅🤪).

Det tok fire kvelder og netter med hyling, skriking, sutring, masing og til slutt sørging før hun aksepterte det. Innsovningen kan ta lenger tid for hun skravler gjerne en del. Vi var nøye med å ikke endre leggerutinene hennes slik at vi ikke skulle gå i en ny times-lang felle. Bok, sang, kos og så går vi ut av rommet. 

Vår datter hadde fått skikkelig smokkebitt, så det var helt avgjørende å slutt nå så tennene forhåpentligvis kan komme tilbake i riktig tannstilling😔

Just do it! Lykke til❤️

Anonymkode: 6ab9d...319

Skrevet

Eldste sendte sin til nissen. Avtalen vs egentlig å gi den når nissen kom, men det ble glemt. Så da pakket vi den inn og sendte. Jaggu kom det ikke pakke tilbake med brev fra nissen. 

Yngste var ikke klarer til jul, så da ble vi enige om at påskeharen skulle få den. Tre uker før påske var ungen klar, så da var det bare å legge smokken i egget og legge ut. Neste dag var smokken borte, og egget fylt med snop. 

Begge ungene har taklet det veldig bra å slutte med smokk. Sovnet litt senere, men ikke mer styr enn det. Vi har snakket lenge om smokkeslutt før vi har vært der, og begge ungene har egentlig tatt valget selv. De har kun brukt smokk om natten. 

Anonymkode: 7ce0c...e58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...