AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #1 Skrevet 31. oktober 2021 Uff, jeg er så fortvila. Jeg har fast nattevaktsstilling, har jobbet natt lenge. Hadde en pause hvor jeg jobbet turnus med dag/kveld en periode før jeg fikk meg ny jobb og gikk tilbake til natt av en del familiære grunner, da særlig kveldsvakter ikke fungerer for vår familie. Men nå sliter jeg noe voldsomt, da jeg ikke får sove etter nattevaktene. Jeg ER så sliten, på randen til å bli skrullete føles det som, og jeg føler meg rett og slett syk hele tiden. Jeg har jo starta prosessen med å prøve å få meg en dagstilling, men konkurransen er stor, og det kan fort ta litt tid. Og jeg ser så utrolig mørkt på å fortsette på denne måten fremover. Jeg er så sliten. Er det helt dust å gå til legen og spørre om sykmelding med dette som grunnlag? Noen som har vært i samme situasjon? Eventuelt noen som har tips til hva som kan funke? Anonymkode: d103c...841 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #2 Skrevet 31. oktober 2021 Nei, det er ikke dumt å snakke med lege uansett, så kan han eller hun ta stilling til om du trenger sykemelding. Gjør det iallefall før du møter veggen😊 Du har ikke bare kommet ut av rytmen, om du aldri har hatt vanskeligheter før? Det er tungt å jobbe natt, og jeg tror at før eller siden blir man veldig sliten av det. Jeg ble iallefall det, og jeg vet mange andre nattevakter som har blitt det. Anonymkode: a42a8...df5 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #3 Skrevet 31. oktober 2021 Gå og få sykemelding. Gjerne sovetabletter også så du får deg et par netter med søvn på rad. Å ikke få sove over tid kan gjøre selv ellers friske mennesker psykotiske. Anonymkode: ec56c...17c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #4 Skrevet 31. oktober 2021 Søvn må du ha, så en kort sykmelding for å få søvnen på rett plass er ikke dumt og forhindrer langtidssykmelding. Man blir sliten av å gå lenge uten sammenhengende søvn. Lykke til med å få dagjobb. Men under sykmeldingen ville jeg ha lagt en plan før du går over til jobb igjen mtp søvnmønster. Anonymkode: b9b4e...355
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #5 Skrevet 31. oktober 2021 Ta deg en snakk med legen. I mellomtiden kan du jo lese denne: https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/skiftarbeidslidelse Anonymkode: 2d81c...788
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #6 Skrevet 31. oktober 2021 Du kan prøve melatonin, i tillegg innsovningstabletter, på apoteket eller hos helsekost butikker. Anonymkode: a9c63...96e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #7 Skrevet 31. oktober 2021 Prøv melatonin som foreslått over, flere av mine nattevaktskolleger som bruker det i perioder.Antihistamin som f.eks reisesyketabletter kan også fungere godt fordi de gjør deg trøtt. Ellers er det selvfølgelig viktig å ha et mørkt soverom, ikke for varmt og sov med ørepropper så det er stille. Sykemelding løser jo ingenting som helst så lenge du faktisk jobber i en nattevaktstilling, da må du søke deg over på dagstilling/dag-kveld turnus andre steder. Anonymkode: ea49e...262
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #8 Skrevet 31. oktober 2021 Takk for svar dere. Jeg har prøvd både melatonin og cirkadin. Problemet er ikke innsovningen, jeg er som regel kjempetrøtt. Men sover maks 1-2 timer, og har da ikke sjans til å sove lengre på resten av dagen, blir bare liggende å vri meg….. Og det er så fryktelig frustrerende, særlig når man er så trett at hele kroppen skriker! Har det helt mørkt, i tillegg til sovemaske og ørepropper, og sover på et rom i enden av huset hvor man generelt ikke blir forstyrret. Men kroppen bare stritter i mot. Jobber hardt med å få en ren dagstilling, og er ikke kresen heller - trenger ikke engang være relatert til utdanning kjenner jeg. Det eneste som er sikkert er at DETTE går ikke lengre. Jeg har jo null energi til barna, for eks, og det gjør fryktelig vondt! ts Anonymkode: d103c...841
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Ja, dag stilling er ikke lett i det yrket. Synd, for all den turnusen er farlig for kroppen. Tenkt på medeleverturnus? Jeg har samme problem som deg. Klarer ikke sove etter nattevakt lengre og sov dårlig også under todelt turnus. Så selv om det kan ta tid, er det det jeg er innstilt på nå. Tror det kan hjelpe mye. Man har mye mer kontroll over rytmen. Nei, få deg sykemelding noen dager. Forebygge. Tenk på helsen din, vi har bare en🙂 Anonymkode: 0f89b...20b
Gjest Martineroxyy Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Uff, jeg er så fortvila. Jeg har fast nattevaktsstilling, har jobbet natt lenge. Hadde en pause hvor jeg jobbet turnus med dag/kveld en periode før jeg fikk meg ny jobb og gikk tilbake til natt av en del familiære grunner, da særlig kveldsvakter ikke fungerer for vår familie. Men nå sliter jeg noe voldsomt, da jeg ikke får sove etter nattevaktene. Jeg ER så sliten, på randen til å bli skrullete føles det som, og jeg føler meg rett og slett syk hele tiden. Jeg har jo starta prosessen med å prøve å få meg en dagstilling, men konkurransen er stor, og det kan fort ta litt tid. Og jeg ser så utrolig mørkt på å fortsette på denne måten fremover. Jeg er så sliten. Er det helt dust å gå til legen og spørre om sykmelding med dette som grunnlag? Noen som har vært i samme situasjon? Eventuelt noen som har tips til hva som kan funke? Anonymkode: d103c...841 Byt jobb eller få sykmelding! Din hälsa är 100 gånger viktigare än ett jobb. Du får sykmelding. Har själv jobbat turnus och fick sykmelding när jag inte fick sova efter nattevakt. Men jag bytte också jobb efter ett tag ☺️
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Er godt i gang med søkeprosessen, og har et par intervju, men er jo IKKE lett å forberede seg og gjøre det bra på intervju når man er helt utbrent heller. Håpløst… Er heldigvis ikke kresen - trenger ikke være relatert til utdanningen engang, bare jeg får meg en jobb på dagtid kjenner jeg. Setter mer pris på stabilitet og forutsigbarhet. Og søvn! 🥴 Anonymkode: d103c...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå