AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #21 Del Skrevet 2. november 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis. Anonymkode: 27fca...031 Tøv. Jeg jobber som programmerer, og jeg tror jeg sitter godt i min gigantiske kontorstol på hjemmekontoret. En såkalt "priviligert jobb" som visstnok ikke er bærekraftig? Vel, det er en del trender i markedet som sier det motsatte. Men jeg hadde fått fnatt om jeg ikke hadde fast plass på kontoret, med alt fra whiteboard til "mitt" skjermoppsett, skuffer med duppeditter og notatbøker, og annet som setter et personlig preg over plassen. Anonymkode: 4b23b...789 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #22 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis. Anonymkode: 27fca...031 Vi merket ingen forskjell i korona-året. Folk stod på som helter fra hjemmekontoret. Så vi kunne by på tidenes lønnsoppgjør, og en mer fleksibel arbeidshverdag for alle også da landet åpnet igjen. Anonymkode: 72a14...8ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #23 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 9.07): Min erfaring er at free seating i praksis ikke er free seating. 90% av folkene hos oss sitter på de samme plassene hver dag. Anonymkode: 45afe...03c Så klart. Folk er vanedyr. Anonymkode: c7a93...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #24 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 1.01): Arbeidsplassen min skal renoveres og vi skal gå fra 200 cellekontor til 150 arbeidsplasser. Vi er 200 ansatte men noen er jo alltid sykemeldt, i permisjon osv. Vi har «kontormangel» i dag men mye står likevel tomt i kortere og lengre tider. Korona kom på et bra tidspunkt her, mange har nå innsett at de ikke trenger kontoret sitt i samme grad som før, og flere vil fortsette med dager med hjemmekontor. Dagens kontorbygg består av seks fløyer, og hver fløy er dedikert til enkelte områder, fløy A er de som jobber med «frukt», fløy B jobber med «fisk», fløy C med «hvetebakst» osv. Disse gruppene blander seg sjelden med hverandre i dag, selv om alle i grunnen jobber med «matvarer», og alle fløyene har hvert sitt pauserom med kjøkken selv om vi også har en felles kantine. De arbeidsplassene som skal bygges er ca 70 cellekontorer og 80 arbeidsplasser i store og små landskaper. Rundt 30 ansatte vil få faste arbeidsplasser da de har behov for spesielle maskiner eller har lederroller som gjør at de bør kunne finnes lett. Jeg må si jeg gleder meg til dette. Jeg synes det høres spennende ut og ser fram til å treffe andre av kollegene mine i lunsjen. Jeg gleder meg til å velge kontor enkelte dager og landskapsplass en annen dag. Dere som har erfaring med free seating, hvordan fungerer det på sikt? Blir det fort slik at mange finner seg en fast plass og tar hevd på denne? Samarbeider man mere? Kan man oppleve dager det er fullt på jobb, og hva gjør man da? Ledelsen har selvsagt gjort beregninger som sier at det ikke vil skje, men det høres jo litt rart ut at så mange som 25% ikke er på jobb hver dag. Anonymkode: f59e3...d7e Har erfaring. Det funket ikke. Ble sykemeldt. Byttet jobb. Anonymkode: c65a9...8da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #25 Del Skrevet 2. november 2021 All forskning viser at dette ikke er bra for helsen. De som har funnet på dette skulle hatt bank! Anonymkode: c7a93...ff7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #26 Del Skrevet 2. november 2021 Forskning viser at åpne kontorlandskap skaper mer sykefravær og mindre produktivitet. Det handler i stor grad om støy, gjentatte forstyrrelser, avbrytelser mm. Her er link til en, av mange, artikkel om dette: https://www.forskerforum.no/studie-apent-kontorlandskap-gir-deg-dobbelt-sa-stor-risiko-for-a-bli-ufor/ Trodde faktisk at man i 2021var kommet lengre og at ingen arbeidsplasser begynte med dette Anonymkode: 73080...d73 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #27 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis. Anonymkode: 27fca...031 Tja vi fikk 15000 kr hver i ekstra bonus i slutten av 2020 for ekstra god innsats og produktivitet, og det med 100% hjemmekontor for alle. Anonymkode: f531e...7fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #28 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis. Anonymkode: 27fca...031 Må man helst ha på dress og sminke for å gjøre en god jobb?? Anonymkode: 22506...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #29 Del Skrevet 2. november 2021 Min erfaring er at free seating fungerer veldig forskjellig fra sted til sted, avhengig av hvor godt tilrettelagt det er, og hvilke regler som settes. Det jeg har mest erfaring med, er at hver avdeling får sin "sone" der de som er på jobb hver dag, i praksis har samme plass hver dag. (Folk er vanedyr) Noen tar seg til rette og legger igjen papirer og setter opp bilder, mens andre er flinke og rydder pulten sin hver dag når de går hjem. Normalt sett er det vanlig praksis at de som er i møter lar tingene sine stå på plassen sin mens de er i møter, og da har en plass å gå tilbake til etterpå. Det som er fint, er at leder, og andre som er innom avdelingen bare av og til, eller bare noen dager i uken, har en plass å sitte på sammen med de andre, når de er der, og at de som er på jobb i avdelingen da sitter ganske tett, uten at det står masse tomme plasser fra de som ikke er på jobb der. Der jeg har jobbet har det ikke vært noen som har hatt eget kontor, med unntak av konsernsjef. Men noen har hatt faste plasser med spesielt utstyr. (Og noen avdelinger har måttet ha vegger fordi det de jobber med er sensitivt. ) Lykke til! Jeg har udelt positiv erfaring med free seating. Og har både vært den som alltid var først på jobb og som det var kult å "stjele" plassen til, fordi jeg alltid valgte samme plass. Og jeg har vært den som kommer innom og tar en av de plassene som er ledige der og da. Anonymkode: 21273...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 2. november 2021 #30 Del Skrevet 2. november 2021 Hadde free seating da jeg jobbet i utlandet for noen år tilbake. Ble slik at man fant seg en favorittplass, og dersom den var opptatt så ble det dårlig stemning. Neida. Joda. Stort sett satt man i samme område og med de samme folkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #31 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tja vi fikk 15000 kr hver i ekstra bonus i slutten av 2020 for ekstra god innsats og produktivitet, og det med 100% hjemmekontor for alle. Anonymkode: f531e...7fd Dere burde hatt minus 15000 i bonus pga daffing i pysj Anonymkode: 2201f...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #32 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis. Anonymkode: 27fca...031 Det er tydelig at du har fordommer mot andre, og tror at hjemmekontor = "gjemmekontor". Du har sikkert hør om de som bruker hjemmekontordager til å male hjemme, gå i butikker eller noe annet "ikke-jobb-relatert". Men jeg tror de aller fleste som har hjemmekontor sitter aktivt å jobber. Det eneste de "sparer på" er at de slipper reiseveien til og fra kontoret, og de fleste slipper også forstyrrelsene fra andre kollegaer på kontoret. Husk at de som er slappe på hjemmekontoret sannsynligvis også er de som er slappe på kontoret. (De som kommer sent, drar tidlig, og som tar massevis av kaffepauser, småprater i gangene hele tiden, og leser nettaviser gjennom arbeidsdagen. Anonymkode: 21273...a3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #33 Del Skrevet 2. november 2021 Vi har aktivitetsbaserte kontorlokaler, og det er overdekning av antall plasser da poenget er at man setter seg der man har behov. Ingen har faste plasser eller kontor, inkludert ledelse. Er helt supert og har revitalisert arbeidshverdagen 😊 Anonymkode: e673e...c66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #34 Del Skrevet 2. november 2021 Jeg jobber ett sted med free seating, men avdelingene har såkalte leirbål sånn at man får sitte i nærheten av de man er på avdeling med. Har alltid sittet i landskap, og kunne ikke tenkt meg eget kontor. Ingen hos oss har det, det finnes stillerom dersom man trenger litt ro. Vi har ikke hatt underdekningen på lenge, så i praksis har de fleste fast plass. I koronaperioden har omtrent alle hatt hjemmekontor, nå er vi gang med en ordning med 3 dager på kontoret og to dager hjemme. I noen perioder tidligere har det vært for lite plasser, det er ikke noe kjekt, alle må vite at det er plass til de når de kommer på jobb. Anonymkode: 7191b...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #35 Del Skrevet 2. november 2021 Jeg har hatt to jobber med free seating. Den ene plassen hadde bare slengt 100 pulter ut på rekke og rad i et stort rom. Det var helt jævlig og delvis grunnen til at jeg sluttet. Også har jeg jobbet en plass hvor de hadde noe som het abw. Det fungerte så innmari bra, elsket det! Ingen, ikke engang adm dir, hadde fast plass. Og man satte seg en plass som passet for det man skulle arbeide med den dagen. Om man måtte gå fra plassen sin i mer enn en time så var plassen å regne som ledig igjen. Så man kunne liksom ikke drive å holde av plasser heller. Du burde tipse ledelsen om abw ts! Anonymkode: 46fb5...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #36 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt to jobber med free seating. Den ene plassen hadde bare slengt 100 pulter ut på rekke og rad i et stort rom. Det var helt jævlig og delvis grunnen til at jeg sluttet. Også har jeg jobbet en plass hvor de hadde noe som het abw. Det fungerte så innmari bra, elsket det! Ingen, ikke engang adm dir, hadde fast plass. Og man satte seg en plass som passet for det man skulle arbeide med den dagen. Om man måtte gå fra plassen sin i mer enn en time så var plassen å regne som ledig igjen. Så man kunne liksom ikke drive å holde av plasser heller. Du burde tipse ledelsen om abw ts! Anonymkode: 46fb5...90e Abw er det samme som nevnes oppi her, aktivitetsbasert arbeidsplass. Jeg tror det fungerer så bra fordi hver minste ting er gjennomtenkt. Og det bygges på en sånn måte at man slipper den type støy et vanlig kontor har. Anonymkode: 46fb5...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. november 2021 #37 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så dere skal daffe rundt hjemme i pysj noen dager i uka, og likevel få betalt for 100% jobb?! Sånne privilegerte «jobber» kommer ikke til å være bærekraftige i det lange løp. Dere burde få betalt for de dagene dere er på jobb, og trekkes i lønn når dere «jobber» hjemme. Tror lønnskutt for «hjemmekontor» etterhvert tvinger seg frem, heldigvis. Anonymkode: 27fca...031 Hvorfor skulle det være et problem å jobbe hjemmefra. For egen del jobber jeg verken mindre eller mindre effektivt fra hjemmekontor enn på kontoret. PS! I dag er det fridag:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #38 Del Skrevet 2. november 2021 I selskapet jeg jobber for er det free seating, men kun innenfor en bestemt sone. I en periode var det faktisk kun mulig å velge mellom syv plasser, dvs. like mange som det da var på avdelingen. Rimelig poengløst. Anonymkode: bad66...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #39 Del Skrevet 2. november 2021 Det er ok. Likte bedre da vi hadde faste plasser, men endringen er et resultat av at vi får lov til å ha hjemmekontor. Skjønner jo at det ikke er vits at alle har faste plasser når halvparten står tomme fordi folk er hjemme. Så det er et greit kompromiss. Anonymkode: 1575d...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå